Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het onderwijs hier aandacht aan moet besteden.
Onze discussies zijn eigenlijk steeds of topic omdat we allemaal willen verkondigen ( ik ook ) wat we er van vinden.
En dat is de vraag van TS niet.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door newmikey »

* 1. Ik wil dat mijn kind vanaf groep 1 tot 8 geleerd krijgt dat er meer dan 2 geslachten zijn.
* 2. Zou het eerst aan ouders toestemming gevraagd worden voordat er les wordt gegeven aan kinderen dat er meer dan twee geslachten zijn?
* 3. Bent u het ermee eens dat lesgeven dat er meer dan 2 geslachten zijn aan kinderen tussen groep 1 en 8 eerst aan de ouders gevraagd had moeten worden voordat de lessen hadden plaatsgevonden?
* 4. Bent u teleurgesteld dat de overheid deze lessen heeft opgedrongen op scholen zonder dat de ouders hier akkoord voor hebben gegeven?
* 5. Verwacht u dat lessen over dat er meer dan twee geslachten zijn schadelijker of verbeterend voor uw kind zal zijn?
Hoe komt u op deze onzin en hoe komt u op zulke slecht geformuleerde en in buitengewoon krom Nederlands gestelde vragen in een nonsens enquete die helemaal nergens over gaat?

Dat kinderen op elk niveau in een voor hun passend kader wat informatie krijgen dat er meer opties in de wereld zijn dan mannetje/vrouwtje is net zo essentieel als het leren dat er meer huidskleuren zijn dan blank en meer geloofsovertuigingen dan het christendom. Waarom zou dat "schadelijker" moeten zijn voor kinderen? Had u zich voorgesteld dat de arme kindertjes 8 jaar lang 10 lesuren per week besteden aan genderstudies of zo?

We hebben daar met z'n allen regeltjes voor bedacht, een minister voor aangesteld met een heel leger van pedagogische knappe koppen en dan zal een zekere Heijnen1991 daar in uitermate kreupel Nederlands iets van moeten vinden? Kom nu toch!

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leerkrachten in het basisonderwijs worden soms tureluurs van alle individuele ontwikkelingsplannen en verantwoordingen die ze voor hun leerlingen moeten maken. Meer in het algemeen wordt er nogal wat geëist van het onderwijs. Een specifieke, doorlopende leerlijn genderidentiteit zou het er niet beter op maken; het lijkt me ook helemaal niet nodig. In de dagelijkse omgang met en van kinderen op school zijn er volgens mij voldoende mogelijkheden om acceptatie, openheid en verdraagzaamheid te stimuleren, en bekrompenheid en discriminatoir gedrag aan de orde te stellen. "Waarom mag ... van jou niet met de ... spelen?", dat soort werk.

Overigens ben ik wel heel benieuwd naar het lesmateriaal over die vele geslachten.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar interesseert het de kinderen eigenlijk wel? Met name die in de laagste groepen? Of halen die gewoon de schouders op?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat we het verhaal van TS met een dikke korrel zout moeten nemen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
10 okt 2021 20:41
Maar interesseert het de kinderen eigenlijk wel? Met name die in de laagste groepen? Of halen die gewoon de schouders op?
Jonge kinderen nemen vaak heel veel voor kennisgeving aan. (Soms zelfs hun eigen beroerde situatie, bv een drankzuchtige ouder.) Pas als de ouders ergens lucht van krijgen en hun eigen waardeoordeel vellen ("Met poppen spelen is toch voor meisjes!) gaan kinderen iets raar vinden.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nevyn schreef:
10 okt 2021 13:21
Denk ook dat er op school aandacht aan moet worden besteed daar is de les maatschappijleer voor.
Maar kies wel een leeftijd dat een kind het ook kan begrijpen.
Jonge kinderen begrijpen op dit vlak opvallend veel. Vooral omdat ze nog niet of nauwelijks vooroordelen door hun ouders of omgeving opgelegd hebben gekregen die het begrip in de weg staan.

Kinderen in groep 1 t/m 4 kun je prima uitleggen dat ook twee jongens verliefd op elkaar kunnen worden. Dat ook twee vrouwen samen kunnen trouwen. En dat sommige jongens eigenlijk liever een meisje willen zijn en sommige meisjes liever een jongen willen zijn..

Pas wanneer kinderen van de omgeving mee krijgen dat dergelijke dingen "raar" zijn of "niet mogen", gaan kinderen er echt iets van vinden.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
10 okt 2021 20:41
Maar interesseert het de kinderen eigenlijk wel? Met name die in de laagste groepen? Of halen die gewoon de schouders op?
In de jongste groepen hebben de kinderen geen in de meeste gevallen nog geen waarde-oordeel. In die zin halen ze hun schouders er voor op.

Maar dat betekent niet dat het onderwerp hen niet kan interesseren. Er zijn in bijna elke klas vast wel kinderen die in hun omgeving te maken hebben met LHBTI-ers. Een meisje met twee ooms. Of misschien wel een jongetje met twee moeders. Of een buur die in trans of intersekse is. Ook al halen kinderen hun schouders er voor op in de zin van hun waarde-oordeel, ze, zien op jonge leeftijd echt al wel dat bepaalde situaties anders zijn dan wat ze van thuis of van bij de meeste klasgenootjes thuis gewend zijn. Ook kinderen in de jongste groepen zijn wat dat betreft echt niet achterlijk. En ja, uit hun nieuwsgierigheid is er dan best interesse om meer te weten te komen over zo'n situatie die ze kennen, die afwijkt van 'het meest voorkomende'.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je maar vaak genoeg in de klas vertelt dat het prima is om jezelf bij wijze van spreke te identificeren als inktvis, krijg je vanzelf verknipte personen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Aangezien het Nederlands maar één woord, geslacht, kent waar de Amerikanen sex en gender gebruiken lijkt mij de stelling dat er meer dan twee geslachten bestaan incorrect. Er zullen vast ergens meer dan twee van zijn maar niet van geslachten.

jacqav
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2021 02:40

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door jacqav »

Nevyn schreef:
10 okt 2021 13:06
Ik heb mijn zoons geleerd respect te hebben voor alle kleuren, geloven en geaardheden ( behalve pedofilie) ook dat mensen van gelijk geslacht hand in hand lopen en knuffelen in het openbaar
Echter de gay parade en dit is een persoonlijke mening, vind ik een parodie.
Mee eens. De gay parade legt veel te veel te nadruk op het seksuele aspect, wat in een normale wereld juist zoveel mogelijk 'achter gesloten deuren' plaats zou moeten vinden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door sjohie »

Heb ooit met handenarbeid een figuurzaag tot halverwege mijn duim gekregen, en het verplicht moeten breien was ook geen succes, dus ik ben maar de (geo) ict in gegaan.

Overigens geeft mijn moeder tegenwoordig naailes op een lagere school, mijn oude, en daar zitten zowel jongens als meisjes met veel plezier achter een naaimachine. Er is dus veel veranderd sinds de ouders alhier, op de lagere school zaten.

Aan de andere kant, mijn puberende nichtje zit op een school waar het hele lhbtqi zóveel aandacht krijgt, dat de helft van die pubers het gevoel hebben dat als ze niet minimaal een extra lettertje meepakken, ze er niet meer bijhoren.

Net zoals in alle voorgaande generaties, zijn het de ouders met hun krampachtige gedrag, die de problemen bij de kinderen uitvergroten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
10 okt 2021 15:37
Heijnen1991 schreef:
09 okt 2021 11:26

Ten eerste; wetenschappelijke studies wijzen uit dat dit biologisch niet waar is en niet kan zijn.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij mensen zowel mannelijke- als vrouwelijke geslachtskenmerken hebben. Er zijn ook heel veel operaties uitgevoerd bij kinderen om dat aan te passen. Dus wat je hier stelt klopt domweg niet.
[reactie aangepast door moderatie] Wijzen die wetenschappelijke studies die worden aangehaald ook oorzaken aan?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
11 okt 2021 08:06

[reactie aangepast door moderatie] Wijzen die wetenschappelijke studies die worden aangehaald ook oorzaken aan?
[reactie aangepast door moderatie]
Tijdens de celdeling in de baarmoeder kan er heel veel misgaan, het is eigenlijk een wonder (vind ik) dat er zoveel gezonde kinderen geboren worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat maakt de oorzaak uit? Het gaat er om dat ze er mee kunnen leven net als elk ander, en dat traject tot aan volwassenheid, is waar we het over hebben. Niet over bepaalde (biologische) oorzaken.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Nevyn »

Volgens veel geloof stromen, is homoseksualiteit ook een ziekte.
Dus zolang bijvoorbeeld een normaal goed aangeschreven college als Gomarus dit onder zijn leerlingen verkondigd, terwijl ze op de basisschool het tegen deel hebben geleerd, kweek je verwarring.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
11 okt 2021 08:29
[reactie aangepast door moderatie]
Tijdens de celdeling in de baarmoeder kan er heel veel misgaan, het is eigenlijk een wonder (vind ik) dat er zoveel gezonde kinderen geboren worden.
Je noemt zelf al dat er heel wat kan mis gaan. Is er bij de categorie waar we het hier over hebben (mix van beide geslachtseigenschappen) dan iets mis gegaan?
[reactie aangepast door moderatie]

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Ivo.w »

jacqav schreef:
11 okt 2021 02:48

Mee eens. De gay parade legt veel te veel te nadruk op het seksuele aspect, wat in een normale wereld juist zoveel mogelijk 'achter gesloten deuren' plaats zou moeten vinden.
Zoiets hoor je nou zelden over het Rotterdamse zomercarnaval. Of over de vele heteroseksuele uitspattingen op televisie. Het feit dat in een flink deel van de Nederlandse samenleving op dit vlak nog altijd met twee maten gemeten wordt, geeft aan dat nog een lange weg te gaan is wat betreft voorlichting en bewustwording.

De algehele opinie dat homoseksualiteit vooral niet zichtbaar mag zijn heeft alleen al in Nederland tot vele duizenden suïcides geleid. En tot nog veel meer mensen met psychische problemen. Niet jezelf kunnen zijn is mentaal een hele zware opgave waar men simpelweg aan kapot gaat.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
11 okt 2021 08:53
jacqav schreef:
11 okt 2021 02:48

Mee eens. De gay parade legt veel te veel te nadruk op het seksuele aspect, wat in een normale wereld juist zoveel mogelijk 'achter gesloten deuren' plaats zou moeten vinden.
Zoiets hoor je nou zelden over het Rotterdamse zomercarnaval. Of over de vele heteroseksuele uitspattingen op televisie.
Met alle respect Ivo, maar dat zomercarnaval is voor iedereen. En welke vele heteroseksuele uitspattingen zie jij op televisie? Ik zie de ene na de andere homo voorbij komen. Denk eerder dat die groep oververtegenwoordigd is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Les van groep 1 tot 8 dat er meer dan twee geslachten zijn..

Ongelezen bericht door Jablan »

Nevyn schreef:
11 okt 2021 08:35
Volgens veel geloof stromen, is homoseksualiteit ook een ziekte.
Dus zolang bijvoorbeeld een normaal goed aangeschreven college als Gomarus dit onder zijn leerlingen verkondigd, terwijl ze op de basisschool het tegen deel hebben geleerd, kweek je verwarring.
Dan ga je uit van een niet-reformatorische basisschool en reformatorisch middelbaar onderwijs. Die combinatie lijkt mij nog zeldzamer dan de geboorte van een kind met intersekse kenmerken.
16again schreef:
11 okt 2021 08:06
[Reactie aangepast door moderatie] Wijzen die wetenschappelijke studies die worden aangehaald ook oorzaken aan?
[Reactie aangepast door moderatie]
Personeelslid klaagde over de opvliegers tijdens de overgang - die *** hormonen, dus tegenreactie: ach, schat, bij mij zijn de hormonen al voor mijn geboorte overhoop gegaan.

Je vraagt naar wetenschappelijk onderzoek. Dit is zo'n gevoelig onderwerp, dat er weinig grote studies beschikbaar zijn. In Nederland kreeg meneer Swaab uit alle hoeken tegenwind, toen hij aantoonde, dat de hersenen van homoseksuele mannen anders in elkaar zitten dan de hersenen van heteroseksuele mannen. Toch is dat een feit. Tegenwoordig is dit soort onderzoek gemakkelijker: de onderzoeker hoeft niet meer de hersenen van overleden mensen te bekijken, maar kan de hersenen van levende mensen scannen. Daardoor weten we, dat bij transseksualiteit de hersenen van de ene sekse in het lichaam van de andere sekse zijn ontwikkeld. Bij interseksualiteit zijn de x- en y-chromosomen op een andere manier samengekomen.
jacqav schreef:
11 okt 2021 02:48
De gay parade legt veel te veel te nadruk op het seksuele aspect, wat in een normale wereld juist zoveel mogelijk 'achter gesloten deuren' plaats zou moeten vinden.
En jij benoemt het hier zo, wat mij weer vertelt, dat jij hoogstwaarschijnlijk iemand bent, die zonder blikken of blozen aan twee homo's vraagt wie onder of boven ligt. Waarom zou seks achter gesloten deuren moeten plaatsvinden? Bij daglicht zie je de ander beter.

Gesloten