LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanslag watersysteemheffing na overlijden

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ruud bik
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2018 19:27

Aanslag watersysteemheffing na overlijden

Ongelezen bericht door Ruud bik »

Mijn moeder is op 23012018 overleden. De aanslag watersysteemheffing blijft gehanhaafd omdat voor deze heffing de situatie per 01012018 bepalend is.
Zou het niet redelijk zijn als alleen januari 2018 zou worden berekend en dat de overige maanden worden gecorrigeerd. Ik vind het vreemd dat ondanks het feit dat mijn moeder in januari is overleden , dat ik dan nog een bedrag van € 127.11 moet betalen.
Is dit gebruikelijk???

Zie antwoord met belangstelling tegemoet.

Vr.gr.
Ruud Bik

[Tekst verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 23 apr 2018 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens noemen

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Aanslag watersysteemheffing na overlijden

Ongelezen bericht door mahadma »

Gecondoleerd. Ze hebben gelijk. De peildatum is 1 1 xxxx en niet anders. U zult als erven d ie nota moeten betalen.

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Aanslag watersysteemheffing na overlijden

Ongelezen bericht door henk51 »

Beste Ruud bik alsnog gecondoleerd

Iemand die alleen woonde is overleden.
Is er iemand overleden die alleen woonde? Dan komt de aanslag waterschapsbelasting op naam van de erven. We verlagen dan het bedrag van de zuiveringsheffing. De hoogte van de watersysteemheffing blijft gelijk.

Waarom wordt de watersysteemheffing ingezetenen niet verlaagd?
De watersysteemheffing ingezetenen wordt elk jaar op 1 januari vastgesteld. De situatie op 1 januari geldt voor het hele jaar. Door verhuizen of overlijden verandert het bedrag dus niet. Dat staat zo in de wet.

Helaas het is wettelijk zo geregeld .
Zoals u kunt zien is de zuiveringsheffing wel verlaagd anders had u zon 163 euro moeten betalen

groeten Henk

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanslag watersysteemheffing na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Ruud bik schreef:Mijn moeder is op 23012018 overleden. De aanslag watersysteemheffing blijft gehanhaafd omdat voor deze heffing de situatie per 01012018 bepalend is.
Zou het niet redelijk zijn als alleen januari 2018 zou worden berekend en dat de overige maanden worden gecorrigeerd. Ik vind het vreemd dat ondanks het feit dat mijn moeder in januari is overleden , dat ik dan nog een bedrag van € 127.11 moet betalen.
Is dit gebruikelijk???

Zie antwoord met belangstelling tegemoet.

Vr.gr.
Ruud Bik

[Tekst verwijderd]
Ik snap je punt heel goed. Als erfgenaam wordt je nu toch op kosten gejaagd. Aan de andere kant heeft het ook een positieve keerzijde. Iemand die vlak na 1 januari voor het eerst op zichzelf gaat wonen, betaalt voor de rest van het jaar geen aanslag watersysteemheffing. Of het redelijk is? Sja... wat is redelijk?

Bram Bonnewel
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Aanslag watersysteemheffing na overlijden

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Beste Ruud, in ieder geval gecondoleerd.
Ik heb hier precies hetzelfde meegemaakt, moeder overleden op 15 januari 2018 en de volle mep betalen.
Dit is wettelijk vastgesteld met peildatum ieder jaar op 1 januari.
Het is nu eenmaal zo, de rest van de heffingen zijn hier gestopt per datum overlijden.

Gesloten