LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aantonen niet ontvangen post

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

Vandaag kregen wij een brief dat er loonbeslag is gelegd op het loon van mijn man voor een bedrag van 1500 euro.Volgens de belastingdienst zijn er deze kant op meerdere aanmaningen en zelfs een aankondiging van loonbeslag gestuurd.Echter hebben wij van dit alles niets ontvangen.Op de vordering naar mijn man zijn baas toe staat het vorige woonadres van mijn man.Dus ik gok dat daar ook de rest is heen gegaan.(behoorlijk aso van die mensen die daar nu wonen dat die niet even aan de bel trekken,maar dit even terzijde).Bij bellen met de belastingdienst beweren ze dat ze ons goede adres daar in het systeem hebben staan.Dat klopt vast wel,want alle andere post komt hier wel netjes aan.Een hele vriendelijke meneer aldaar ging het tot de bodem uitzoeken en belt mijn man morgenmiddag terug.Dus met een beetje mazzel komt dat wel goed.
Maar wat als ze nu bij hoog en laag blijven volhouden dat het hierheen gestuurd is?Dat er 1 brief zoek raakt in de post kan ik me nog wat bij voorstellen,maar meerdere?Dat lijkt me een sterk verhaal.Hoe toon je aan dat je iets niet hebt gekregen?En ligt de bewijslast bij ons dat wij niets hebben gehad(wat je onmogelijk kunt bewijzen) of de bewijslast bij de belastingdienst dat ze het wel degelijk hierheen hebben gestuurd?En hoe bewijs je dat?
Door ervaringen in het verleden met de belastingdienst heb ik er een hard hoofd in dat ze hun fout gaan rechtzetten.
Wij zitten midden in de koop van een huis en met de registratie bij het BKR die hieraan vast zit kunnen we de financiering hiervan wel vergeten natuurlijk.Plus de "schande" van het aan je baas toonbaar maken van een zogenaamde schuld is natuurlijk ook niet echt prettig.
Weet iemand hoe dit zit of heeft iemand dezelfde ervaring met de belastingdienst en kan mij vertellen hoe dit afgelopen is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door crazyme »

Benader de bewoners van het oude adres en laat ze verklaren dat zij de post hebben ontvangen.

(ga niet klagen over het niet doorsturen)

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

Op zich een goede tip waar ik zelf (ook zonder het klagen inderdaad) over heb nagedacht.Echter heb ik eenzelfde geval gehad met rekeningen van de Dela die daarheen waren gestuurd.Voordat ik doorhad dat dit niet meer van mijn rekening afgeschreven werd had de Dela de polis al opgezegd en wilde een x bedrag op mijn rekening storten omdat je daar dan recht op hebt.Destijds hebben die mensen gewoon doodleuk hun rekeningnummer naar de Dela gestuurd.Gelukkig kwam ik daar op tijd achter.De Dela heeft overigens alles heel snel rechtgezet.Dus ik verwacht niet veel medewerking van de nieuwe bewoners van ons oude huis.Zijn niet zulke hele nette mensen.

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

Hosanna hosanna .Na druk googlen kom ik erachter dat belastingschulden niet geregisteerd worden bij het BKR en het dus in zoverre geen invloed heeft op het verkrijgen van een hypotheek.We moeten alleen dat loonstrookje op mysterieuze wijze laten verdwijnen.Dat is al een hele opluchting op zich.
Maar desondanks wil ik wel dat het recht gezet wordt,want er zit gewoon een boetebedrag van 180 euro bovenop.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik dacht dat de belastingdienst altijd je juiste NAW weet , ik bedoel ik ben in dec getrouwd, en de eerste brief daarna die ik van de belasting kreeg stond al mijn nieuwe naam , daar heb ik niets voor hoeven doen....Dus volgens mij krijgen ze elke verandering direct van GBA door...

De post is deze dagen een drama maar dit gaat wel om heel veel brieven

Om wat voor aanslag gaat het? Was het een totale verrassing dat je dat moet betalen of juist niet....

Ik weet wel dat ik een aanslag van 2010 moest terug betalen, ik kreeg eerst een brief dat ik voor een bepaalde datum moest betalen, daarna een dat ik ook in 24 maanden kan betalen, toen vergat ik een keer de maandtermijn (kreeg ik weer een brief) ik kan me voorstellen dat voor dat er daadwerkelijk loonbeslag gelegd word er nog een stuk of 3-5 brieven tussen zitten. Dus dit zijn wel heel veel brieven die dan verloren zijn gegaan...en als die idd wel naar het juiste adres verstuurd zijn volstaat het niet om te zeggen : ik heb ze niet gehad.....dat is smoes nr 1 bij wanbetalers ( ik zeg NIET dat u dat bent)

Maar goed als u de aanslag nu betaald ( wat u waarschijnlijk had gedaan als u de brieven wel ontvangen had) dan is het toch klaar.....

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Op uw laatste post: in BKR wordt dit niet geregistreerd maar er zijn nog vele andere systemen die kredietverstrekkers/banken raadplegen ( daar zijn op dit forum diverse topics over te vinden)

En het bewust verdoezelen van loonstrookje waar iets relevantst op staat, ik denk dat dat een vorm van fraude is...ik weet het niet zeker ik heb geen verstand van hypotheken maar dat zegt mijn gevoel

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door grun »

Leojes30 schreef:Ik dacht dat de belastingdienst altijd je juiste NAW weet , ik bedoel ik ben in dec getrouwd, en de eerste brief daarna die ik van de belasting kreeg stond al mijn nieuwe naam , daar heb ik niets voor hoeven doen....Dus volgens mij krijgen ze elke verandering direct van GBA door...
Dat klopt, dat is idd zo. Overigens zit lang niet alle post van de belastingen in de bekende blauwe enveloppen, de dienst Toeslagen bijvoorbeeld verzendt de post in witte omslagen. Misschien dat het daardoor niet opviel?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als de aanslag van de rijksbelastingen, of belastingen die worden geheven als waren zij rijksbelastingen zoals waterschapsbelastingen, niet voldaan wordt volgt (zoals de ts helaas heeft gemerkt) invordering volgens de Invorderingswet 1990. Allereerst gaat dat dmv. een aanmaning:
art. 11 IW 1990 schreef:Indien de belastingschuldige een belastingaanslag niet binnen de gestelde termijn betaalt, maant de ontvanger hem schriftelijk aan om alsnog binnen twee weken na de dagtekening van de aanmaning te betalen.
Heeft dat niet het gewenste effect dan:
art. 12 IW 1990 schreef:1. De invordering van de belastingaanslag kan geschieden bij een door de ontvanger uit te vaardigen dwangbevel.
2. In afwijking van artikel 4:119, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht kunnen bij het dwangbevel tevens de kosten van de aanmaning, de kosten van het dwangbevel en de rente worden ingevorderd.
Weer een andere wet bepaalt de kosten die in rekening gebracht worden voor de aanmaning en het dwangbevel: de Kostenwet invordering rijksbelastingen. Voor 2011 kon je geen bezwaar maken tegen deze kosten met als grond dat je de aanslag, aanmaning of het dwangbevel niet had ontvangen. Omdat dit in strijd is met art. 1 van het 1e protocol van het Europese Vedrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) is dit nu wel mogelijk. In beginsel wordt inderdaad zoals Leojes30 aangeeft de GBA gecontroleerd voor verzending van het dwangbevel. Vreemd genoeg kan het betekenen van een dwangbevel naast met behulp van een (belasting)deurwaarder plaatsvinden door verzending met de reguliere post. De ts kan dus gewoon bezwaar maken, binnen 6 weken sinds zij bekend is met de invordering, tegen alle gerekende kosten en eventueel opgelegde bestuurlijke boetes.

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

Ik maak echt al mijn post open.Gooi nooit iets ongelezen weg.
Dus het is echt onmogelijk dat ik ze wel gehad zou hebben.
Plus dat er op de vordering naar mijn man zijn baas toe echt het verkeerde adres staat.
Ik weet niet of het frauderen is als het een schuld betreft waarvan je niet wist dat je die had en het dus ook niet echt een schuld is.Zo voelt het voor mij nml niet.Ik heb niet bewust een bedrag niet betaald.Als ik de post had gehad,had ik dit bedrag per direct overgemaakt.Ik ga zeker niet mijn droomhuis laten schieten voor een fout van de belastingdienst,dus ik gok het er maar op door dit niet te vermelden.Overal lees ik dat een belastingschuld nergens geregistreerd wordt,dus als een hypotheekverstrekker wel aan deze informatie kan komen zijn ze zelf ook vrij dubieus bezig.Als ze ernaar vragen zeg ik het wel eerlijk met de nodige uitleg erbij.
Het gaat me ook absoluut niet om het geld wat ik wel echt teveel had ontvangen.Dus normaal dat ik dat terug moet betalen.Het gaat mij erom dat het op deze manier gaat,terwijl er hier echt 0.0 brieven zijn aangekomen.En die bijna 180 euro extra.En het voelt ook niet zo fijn naar je werk toe zo'n loonbeslag.
Ik kan me echt haast niet voorstellen dat de post minstens 3 brieven kwijt heeft gemaakt.Dat zou wel erg toevallig zijn.Dus ik ga er vanuit dat ze echt naar dat verkeerde adres zijn gestuurd.
Ik hoop dat het morgen gewoon recht gezet wordt,want ik heb hier onnodig een hele boel stress van.Voor iets wat ik niet heb veroorzaakt.Ik heb niet expres te weinig betaald.Altijd alles netjes opgegeven.En dit is nogal een hele nare verassing zo.En een flinke hap uit mijn verhuisbudget.

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

Om nog even terug te komen op het verhaal van een vorig antwoord hier.
Ik vind het ook uitermate apart dat je een dwangbevel met de reguliere post kan verzenden en dit niet aangetekend gebeurt.Dat had mij nu een hoop ellende gescheeld.

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

Maar goed als u de aanslag nu betaald ( wat u waarschijnlijk had gedaan als u de brieven wel ontvangen had) dan is het toch klaar.....
Ik vind dat de aankoop van mijn nieuwe huis nu in gevaar komt en dat mijn man nu op zijn werk (alleen op kantoor welliswaar) als een soort wanbetaler te boek staat en die 180 euro extra nou niet echt kleinigheden.Dat ik geld terug moet geven wat niet van mij is vind ik niet meer dan normaal.Daar gaat het me ook helemaal niet om.En het feit dat het adres ook op de vordering niet klopt lijkt me ook wel een teken dat er iets niet goed is gegaan.

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

En het bewust verdoezelen van loonstrookje waar iets relevantst op staat, ik denk dat dat een vorm van fraude is...ik weet het niet zeker ik heb geen verstand van hypotheken maar dat zegt mijn gevoel
Er ligt al een loonstrookje bij de hypotheekadviseur.Denk niet dat ze om een nieuwe gaan vragen nog.Bedrag wordt gelijk betaald en we hebben niet expres een schuld gemaakt.Vind frauderen in dit geval wel een erg groot woord.
Mijn vraag was of ik moet bewijzen dat ik iets niet gehad heb of zij moeten bewijzen dat ik het wel gehad heb.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door doradora456 »

vraag de belastingdienst om kopieen van de eerder gestuurde brieven.
u kunt dan zien naar welk adres deze zijn gegaan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Jolijn »

Suzanne68 schreef:
En het bewust verdoezelen van loonstrookje waar iets relevantst op staat, ik denk dat dat een vorm van fraude is...ik weet het niet zeker ik heb geen verstand van hypotheken maar dat zegt mijn gevoel
Er ligt al een loonstrookje bij de hypotheekadviseur.Denk niet dat ze om een nieuwe gaan vragen nog.Bedrag wordt gelijk betaald en we hebben niet expres een schuld gemaakt.Vind frauderen in dit geval wel een erg groot woord.
Mijn vraag was of ik moet bewijzen dat ik iets niet gehad heb of zij moeten bewijzen dat ik het wel gehad heb.
Als je andere post van de Belastingdienst wel ontvangt, kun je daar een overzicht van maken en zo 'bewijzen' dat als zij nog meer verstuurd hebben dit dus niet ontvangen hebt. :wink:

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

doradora456 schreef:vraag de belastingdienst om kopieen van de eerder gestuurde brieven.
u kunt dan zien naar welk adres deze zijn gegaan.
Dat is een goed idee!Want je adres staat altijd in de brief zelf.En de belastingdienst werkt toch met van die doorzichtige venstertjes?Dus kan er nooit wat anders in die brief staan dan waar het heen gestuurd is.Hier heb ik wat aan.Heel erg bedankt!Dat ga ik zeker doen als het morgen niet opgelost wordt.
@Jolijn...maar dan is het nog een beetje hun verhaal tegen het onze.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Dat kredietverstrekkers/banken u "opzoeken" in meerder systemen is niet dubieus...dat is gewoon normaal denk aan systemen als fisch en eva...maar er zijn ook andere systemen...de reden is dat BKR gewoon niet alles registreerd, bijvoorbeeld huur-achterstanden, achterstand bij zorgverz enz enz, zo zou het dus theoretisch kunnen dat iemand voor heel veel achterstanden de deurwaarder achter zich aan heeft maar niet geregistreerd staat bij BKR

En over het loonstrookje u heeft het zelf over mysterieus verdwijnen, mijn ervaring is dat als je bij financiële transacties bewust dingen verdoezeld dat, dat nog wel eens helemaal verkeerd uit kan pakken....

Begrijp me niet verkeerd ik geloof in uw geval absoluut dat het niet aan u te wijten is, zoals u zelf zegt ik zet mijn huis niet op het spel voor dit bedrag...maar ik denk dat als u hypotheekverstrekker weet dat u een loonbeslag bewust verzwijgt u verder van huis bent.... maar nogmaals ik heb er geen verstand van, misschien is het inderdaad beter niets te zeggen....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Suzanne68 schreef:
En het bewust verdoezelen van loonstrookje waar iets relevantst op staat, ik denk dat dat een vorm van fraude is...ik weet het niet zeker ik heb geen verstand van hypotheken maar dat zegt mijn gevoel
Er ligt al een loonstrookje bij de hypotheekadviseur.Denk niet dat ze om een nieuwe gaan vragen nog.Bedrag wordt gelijk betaald en we hebben niet expres een schuld gemaakt.Vind frauderen in dit geval wel een erg groot woord.
Mijn vraag was of ik moet bewijzen dat ik iets niet gehad heb of zij moeten bewijzen dat ik het wel gehad heb.
Ach wat is een beetje informatie meer of minder achterhouden. Zo kun je de grootste fraudezaken verkleinen van een kudde olifanten tot een mugje.

Wees er wel voorzichtig mee. Als de hypotheekverstrekker erachter komt voordat u bij de notaris langs bent geweest ( tot dan kunnen ze nog altijd een beslissing terugdraaien ) heeft u de hypotheek nog niet geregeld. ( Kan ook aardig vervelend worden met boeteclausules in het koopcontract van het huis. ) Omdat u dan iets verzwegen heeft, gaan ze vele malen moeilijker doen. Komen ze er later achter zouden ze de hypotheek zomaar eens direct kunnen opeisen.
Leest u ook het nuvema topic eens over het achterhouden van een beetje informatie. Wel een ander soort verhaal maar toch.

Om op uw vraag terug te komen. Volgens mij hoort normaliter het risico van het niet aankomen van het poststuk danwel het niet bereiken van de inhoud bij de verzender ervan. De belastingdienst gaat echter niet zomaar over tot beslag daar zijn meerdere brieven over geweest. Het is dan wel stug dat al die correspondentie niet is aangekomen dwz dat is alweer wat onwaarschijnlijker.

Dan is er of de vraag of u sowieso niet had moeten weten dat de belastingdienst een vordering heeft.
Kortom ik zou dat gevecht niet willen aangaan met de belastingdienst.

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

Ik weet ook niet wat wijsheid is,maar als ik nu geen hypotheek kan krijgen vanwege dat loonbeslag kan dat in de toekomst ook niet.Dus dag koophuisje ooit door een fout van de belastingdienst.Dat vind ik wel erg cru.
Zal het wel overleggen met de hypotheekadviseur wat hij ervan denkt.Maar met een beetje mazzel wordt het morgen gewoon opgelost en die man zou dan alles gelijk terugdraaien.Of dat loonbeslag (wat over een week is) dan nog teruggedraait kan weet ik niet.Maar dan wil hij vast wel een briefje uittikken met uitleg voor een eventuele hypotheekverstrekker.En eentje voor de baas van mijn man hoop ik.
Mijn vraag is meer voor als het morgen niet opgelost wordt.

Suzanne68
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 nov 2009 12:30

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Suzanne68 »

Nou ja ik ga er maar vanuit dat het morgen gewoon opgelost wordt.Mede doordat het adres op de vordering ook niet klopt.En daar heb ik bewijs van,want die ligt hier naast me.Vroeg me alleen af waar de bewijslast ligt.Want ik weet zeker dat ik niets heb ontvangen.En ook bijna zeker dat het niet hierheen gestuurd is.Want het kwijtmaken van zoveel brieven lijkt me onwaarschijnlijk.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aantonen niet ontvangen post

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Denk er eerst even over na alvorens naar de hypotheekadviseur te rennen. Mogelijk is alles zo meteen snel opgelost dan kunt u nog altijd bezien wat wijsheid is. Beter te komen met iets dat ook opgelost is als nog vaag in de lucht hangt.

Gesloten