LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Geartsje
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2016 18:36

Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door Geartsje »

Ik heb vandaag de belastingaangifte ingevuld. Vergeleken met vorig jaar is er in mijn situatie niets veranderd, behalve dat ik en mijn kinderen een jaar ouder geworden zijn. Ik ben alleenstaande ouder, mijn man is in 2007 overleden. Ik ontvang pensioen van hem. Verder ontvang ik nog een ANW uitkering, maar dat is niet veel. Ik werk parttime.
Het verschil met vorig jaar is dat de alleenstaande ouder korting is afgeschaft. Om dat te compenseren ontvangen alleenstaande ouders extra kindgebonden budget. Ik kan over 2015 bovendien niet meer aanspraak maken op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, doordat mijn dochter nu te oud is.
Vorig jaar kreeg ik nog 1500 euro terug. Nu moet ik bijna 3000 euro betalen..... echt een abnormaal verschil. Ik vraag me af of ik de enige ben, dat kan bijna niet....Ik vind de compensatie door extra kindgebonden budget een farce, want dat extra kan ik nu dus weer teruggeven.
En ik vraag me af waarom de overheid alles van je weet (het is immers allemaal al ingevuld) en dan niet de voorlopige teruggave en de toeslagen zo kan berekenen dat men niet zo'n onaangenaam cadeautje geconfronteerd wordt.
Voor 2016 heb ik in ieder geval de voorlopige teruggave gewijzigd, zodat ik volgend jaar niet opnieuw zoveel geld moet ophoesten.
Laatst gewijzigd door Radar op 01 apr 2016 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

wimkoerten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2015 12:06

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door wimkoerten »

Dat is wel een heel fors verschil. Van 1500 terug ontvangen naar 3000 betalen kan bijna niet. Dat is een verschil van 4500 euro! Weet u zeker dat alles goed is ingevuld? De gegevens van de voor-ingevulde aangifte kunnen fouten bevatten. En anders: gaat het met de loonheffingskorting op de verschillende inkomens van u wel goed? Als er op meerdere inkomens loonheffingskorting wordt toegepast betaalt u gedurende het jaar elke maand te weinig belasting en dat leidt dan natuurlijk tot een aanslag. Gezien dat u vorig jaar nog belasting terugkreeg lijkt dit laatste minder waarschijnlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Die toeslagen kunnen enkele duizenden euro's bedragen, zeker bij alleenstaande ouders. Niet bepaald een farce. Ik vind het niet vreemd dat als er een verschuiving van heffingskorting naar toeslagen is die in de duizenden euro's kan lopen, je belastingteruggave ook een paar duizend euro lager is. Je zou dus moeten kijken naar wat je in totaal overhoudt, na zowel de belastingen als de toeslagen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door Jefdus »

Geartsje schreef: Ik vind de compensatie door extra kindgebonden budget een farce, want dat extra kan ik nu dus weer teruggeven.
Dat is toch juist het hele idee van een compensatieregeling? Ik lees op de site van de belastingdienst dat het kindgebonden budget tot 3050 euro hoger is geworden voor alleenstaande ouders, dus dat zal het verschil grotendeels verklaren.

gert949
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:07

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door gert949 »

Misschien een idee om hem door een belastingconsulent te laten controleren,of ga langs bij het belasting kantoor die kunnen je ook helpen,en nog gratis ook.

Cool1946
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 sep 2015 19:15

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door Cool1946 »

Voor 2016 heb ik in ieder geval de voorlopige teruggave gewijzigd, zodat ik volgend jaar niet opnieuw zoveel geld moet ophoesten.
Omhoog


Is het bij de aangifte van 2014 niet bij u opgekomen dat uw dochter "te oud" werd in 2015 ?
U betaalt terug wat u teveel heeft ontvangen, dat is iets anders dan het betalen van een aanslag IB.
Elk nieuw belastingjaar wordt uitgebreid aandacht besteed aan wijzigingen t.o.v. eerdere jaren.
Sterkte.

ikke8181
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2016 19:04

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door ikke8181 »

Ik moet ook 1500e terugbetalen!!!
Ik heb ook het hele jaar door deze korting ontvangen terwijl ik er geen recht op heb.
Geen idee hoe ik dit ga terugbetalen!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als u een pensioenuitkering plus ANW hebt en daarnaast nog een baan is het helemaal niet logisch dat u überhaupt een voorlopige teruggave hebt. U zou eerder een voorlopige aanslag moeten betalen.

Katjaroos
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2016 21:00

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door Katjaroos »

Ook hier eenzelfde verhaal, ik moet 2200 euro terug betalen door de wisseling van alleenstaande ouderkorting naar kgb. Wat ik vooral heel vreemd vind is dat ik van de belastingdienst een brief heb gehad eind 2014 waarin staat dat er fiscale wijzigingen zijn in 2015. De alleenstaande ouderkorting bestaat niet meer zo staat er. En dan:' bij de berekening van uw voorlopigheid aanslag 2015 hebben wij rekening gehouden met deze wijzigingen' .
Blijkbaar heeft de belastingdienst dat dus niet gedaan. Op de berekening die ze me stuurden stond overigens geen alleenstaande ouderkorting meer vermeld in het rijtje ' heffingskortingen' .
Hoe had ik hieruit kunnen concluderen dat ik i.p.v. een teruggave van 1725,- (in maandelijkse termijnen ontvangen in 2015) nu ineens 2200,- moet betalen?

Katjaroos
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2016 21:00

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door Katjaroos »

Hier eenzelfde verhaal. Bij de aangifte 2015 moet ik 2200 euro terug betalen vanwege de alleenstaande ouderkorting/kindgebonden budget wijziging. Eind 2014 heb ik een mededeling ontvangen van de belastingdienst waarin staat dat er m.i.v. 2015 fiscale wijzigingen zijn. De alleenstaande ouderkorting wordt afgeschaft zo melden ze. De belastingdienst schrijft in deze brief verder ' bij de berekening van uw voorlopige aanslag hebben wij rekening gehouden met deze wijzigingen'.
Ook in de voorlopige aanslag over 2015 (waarbij ik 1725 euro in maandelijkse termijnen ontvang) is geen alleenstaande ouderkorting meer meegenomen in het rijtje ' heffingskortingen, in tegenstelling tot 2014. Alles leek dus in orde maar dat is het niet.
Hoe had ik kunnen weten dat dit dus niet de juiste berekening was van de belastingdienst? De conclusie is dat ik nu ipv 1725 teruggave ineens 2200 euro terug betalen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Alleenstaandeouderkorting afgeschaft: 3000 euro betalen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar op grond van wat zou u dan recht gehad hebben op een teruggave van € 1.725?

Dan moet die voorlopigheid aanslag op andere punten afwijken van de werkelijkheid.

Gesloten