LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Altijd "niet ontvangen" formulieren

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Thomasz
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2007 13:38

Altijd "niet ontvangen" formulieren

Ongelezen bericht door Thomasz »

Hallo,

een lang verhaal, maar hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb namelijk een probleem: ben student en huur sinds kort een fijn flatje in de Bijlmer (...).

De gemeentebelastingen zou ik ivm nog lager dan bijstandsniveau inkomen kwijtgescholden moeten krijgen, maar het ging als volgt:

november 2006: formulier voor aanvraag van kwijtschelding voor laatste kwartaal 2006 opgestuurd.
januari 2007: aanmaning betaling gemeentebelastingen, gebeld: "we hebben de aanvraag niet ontvangen, u bent zelf verantwoordelijk. U had ze ook zelf kunnen komen ophalen." OK, ik was erg druk (co-assistent) dus had er meer achteraan moeten zitten. Eigen schuld, maar dit gebeurt niet weer.
Ik krijg de formulieren uiteindelijk na betaling (zonder uitleggende folder), dus te laat.

begin februari 2007: nieuwe aanslag gemeentebelastingen voor 2007 ontvangen, bel direct om zeker te zijn dit jaar wel de formulieren te krijgen, zodat ik die op tijd (verval 30 april 2007) heb aangevraagd en opgestuurd. Ik vraag of ik ze ook kan ophalen, maar dat kan nu ineens niet meer.
eind maart 2007: na 6 weken (!) krijg ik inderdaad de aanvraagformulieren voor kwijtschelding. In de nu wel bijgevoegde folder staat dat ik de betaalde belasting voor 2006 nog terug had kunnen krijgen met het aanvraagformulier van 2007, maar dan had ik het formulier binnen 6 weken na betaling hiervan had moeten opsturen. Voor 2006 dus geen informatie gehad waardoor ik dat laatste kwartaal kwijt ben. Soit, dat was ook een veel lager bedrag.

Medio april 2007: Ruim een week voor de vervaltermijn (30 april) heb ik de aanvraagformulieren met alle bijlagen van leningen e.d. bij de balie afgegeven om er zeker van te zijn dat deze aankomen. Een ontvangstbevestiging krijg ik na aandringen niet mee, "die komt per post", zo verzekerde mij de mevrouw achter de balie.

Medio mei 2007, 2 dagen voor Hemelvaartsdag: aanmaning: "u wordt verzocht binnen 7 dagen te betalen, anders komen er nog meer kosten bij" aldus de dreigende brief.

In de folder staat dat na ontvangst van de aanvraag de invordering wordt stopgezet tot het moment dat er besloten is of ik kwijtschelding krijg of niet.
Ik vrees nu met grote vreze dat het weer "niet is ontvangen", terwijl ik het zelf op de stapel heb zien komen.
Dit is zo frustrerend! Ik heb dit keer het maximale gedaan! Wat moet ik doen? Waar kan ik met een klacht terecht? En hoe kan ik de broodnodige kwijtschelding krijgen, zonder dat er nog een boete bijkomt voor te laat betalen? Moet ik toch maar betalen en hopen dat er binnen die 6 weken na betaling nog een nieuw formulier aangevraagd/opgestuurd en weer ontvangen kan worden?

Wie kan mij helpen of advies geven? Alvast heel erg hartelijk dank!!!

Thom

Vandaag (de dag na Hemelvaartsdag) is de gemeentebelastingdienst overigens niet bereikbaar, want niet geopend...

creugers
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:03

Re: Altijd "niet ontvangen" formulieren

Ongelezen bericht door creugers »

Als je een formulier afgeeft bij de balie op het gemeentehuis, of stadswinkel etc, dan MOET je altijd een ontvangstbevestiging meekrijgen. Ik zou als ik jou was contact opnemen met het Bureau voor Rechtshulp, en de situatie uitleggen. En voortaan van alle papieren die je inlevert kopieën maken!

Gesloten