LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaangifte in Nederland als Belg

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
patrickvanhorne
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 nov 2012 10:38

Belastingaangifte in Nederland als Belg

Ongelezen bericht door patrickvanhorne »

Hallo,

Ik ben al ruim 10 jaar zelfstandige als straatartiest, met vaak optredens in Nederland. Uiteraard zorgt mijn boekhouder ervoor dat mijn financiële zaken op orde zijn en betaal ik netjes de facturen die ik van de overheid krijg (ook die in de blauwe enveloppen, want ik heb een Belgisch en een Nederlands btw-nummer).

In december 2020 kreeg ik plots een brief van de Nederlandse belastingdienst, dat ik te laat was met mijn aangifte. Ik stuurde dat door naar mijn boekhouder, die me vertelde dat ik geen belastingen moet aangeven in Nederland (want ik ben niet in Nederland ingeschreven).

De boekhouder heeft contact opgenomen met de belastingdienst (telefonisch, want per mail kan niet, hoezo 'niet van deze tijd'?). Nadat ze van het kastje naar de muur gestuurd werd, kreeg ze uiteindelijk iemand aan de lijn die haar wilde helpen: er moest volgens die persoon weldegelijk aangifte gedaan worden en ze ging logingegevend naar mij sturen per post.

Dat was december 2020.

Vandaag lag er weer een blauwe envelop in de brievenbus, een aanmaning. Ik moet alles voor begin maart in orde maken, krijg anders een fixe boete.

Ik heb opnieuw naar de belastingdienst gebeld, er werd me gezegd dat men een aangifteformulier gaat opsturen.

Volgens mijn boekhouder moet ik niets betalen aan de Nederlandse belastingen, ik begrijp deze klopjacht dan ook niet.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Belastingaangifte in Nederland als Belg

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als u inkomsten uit Nederland hebt, lijkt me dat u in ieder geval aangifte moet doen in Nederland. Het is, om dubbele belasting te voorkomen, niet zeker dat u door die aangifte ook belasting in Nederland gaat betalen.

Gesloten