LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studiekosten

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Halina_dida
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2021 22:06

Studiekosten

Ongelezen bericht door Halina_dida »

Ik had in 2020 begonnen met een studie (cursus ) en heb hier wat kosten aan gehad (~1000euro, dus de drempel is overschreden). Ik heb geen studievergoeding gehad.

Nu merk ik aan mijn aangifte dat het niet uitmaakt of ik deze studiekosten opgeef of niet. Het terug te ontvangen bedrag blijft exact gelijk.

Mijn inkomen: rond 20.000€

Waar doe ik niet correct in mijn aangifte?
Alvast bedankt

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Studiekosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Loop de aangifte nog eens zorgvuldig door. Verander die € 1.000 even (om te spelen) in bijvoorbeeld € 3.000. Volgt er dan wel een restitutie?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Studiekosten

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk krijg u al de ingehouden belasting al terug i.v.m. de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. U kunt niet meer terug krijgen als er ingehouden is. (Met uitzondering van ziektekosten)
Laatst gewijzigd door Jantje7 op 03 mar 2021 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Studiekosten

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik zou nog ff wachten met de aangifte. Doe het volgende week nog maar eens. Grote kans dat de bugs er dan pas uit zijn gehaald.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Studiekosten

Ongelezen bericht door fisbel »

U krijgt vanwege uw lage inkomen het maximum aan algemene heffingskorting van € 2711. Dan komt er als uw inkomen uit werk heeft ook nog een arbeidskorting bij. En mogelijk combinatiekorting als u een minderjarig inwonend kind heeft.

Vrijwel zeker krijgt u dan alle ingehouden belasting al terug. Of heeft u die al gekregen via een Voorlopige Aanslag (teruggaaf)
Studiekostenaftrek levert dan geen belastingteruggave op.
N.B: bij een inkomen uit werk van 20K, geen VA, geen minderjarige kinderen zou er wél belastingteruggave zijn, namelijk € 300
Klikt u in het overzicht van de aangifte op: Box 1 inkomen uit werk en woning / persoonsgebonden aftrek / giften. Dan ziet u het antwoord op uw vraag.

Gesloten