LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] toeristenbelasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
dromm007
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2006 21:23

toeristenbelasting

Ongelezen bericht door dromm007 »

Goedenavond Radar,

De toeristenbel van de gemeente Zandvoort bedraagt 1,20 per pers.per nacht.
Dit staat zwart op wit op de gemeente web.site en in de door de gemeente verzonden brieven aan de logies verstrekkers in Zandvoort.
Jammer dat ik en vele logies verstrekkers nu te kijk worden gezet als
centen/euro pikkers.Leuk voor de gasten die bij mijn pension zijn geweest.Ik reken notabene 1,-€ p.p.p.n. ipv de 1,20.En de toeristen-
belasting opbrengst word geheel aan de gemeente afgedragen.
Als er iemand nu een koude douce verdient is het Radar zelf.
Een rectifiecatie zou zeer op zijn plaats zijn in de eerst volgende uitzending.
Vriendelijke groet,Leida Drommel
Pension Drommel.

stacaravan
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2006 08:46

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door stacaravan »

Beste Radar;

Ik heb me gisteren suf zitten bellen maar kwam er uiteraard niet doorheen, ik ben een paar weken geleden een heerlijk weekend weg geweest in het Best Western Hotel in Alkmaar, en niks geen extra gedoe bij de receptie. Wij hadden een arrangement wat spotgoedkoop was, en zoals op de website werd aangeboden, zo was het ook toen we daar aankwamen, niks geen verrassingen. Ze zijn nagekomen wat ze hebben beloofd, en ook het bedrag voor de toeristen belasting klopte, maar was wel inclusief. Op zo'n goedkoop weekend waar je overigens wel alle faciliteiten van het hotel krijgt, kan men echt niet de oren over je kop trekken. Ik vindt dan ook dat dit ook zeker in een rectificatie mag worden vermeld.

maria73
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2006 18:43

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door maria73 »

ik werk in een hotel en daar rekenen we 0.75 cent per persoon en per nacht.
Als dat van de gemeente moet,wat is dan het probleem??
In Amsterdam moet je 5% van je netto overnachtingsprijs betalen!!!
Is daar wel onderzoek naar gedaan???Dat is pas oplichting vind ik, maar dan moet je wel de gemeente onderzoeken want die vragen die prijs!

En nog iets..Best Western Hotels zijn niet allemaal hetzelfde hoor!
Het is 1 naam (voor de naam van het hotel)maar wel allemaal eigenaar van hun eigen hotel

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Byob »

ik werk in een hotel en daar rekenen we 0.75 cent per persoon en per nacht.
Als dat van de gemeente moet,wat is dan het probleem??
Dan is er ook geen probleem, het probleem zit m in de hotels e.d. die waar de gemeente een x bedrag wil hebben, er een hoger bedrag aan de klant wordt berekend...

Tja en waar blijft dan het verschil hangen...
Ik reken notabene 1,-€ p.p.p.n. ipv de 1,20.En de toeristen-
belasting opbrengst word geheel aan de gemeente afgedragen.
Met welke reden doe je dit? Begrijp me niet verkeerd, het is ook niet erg, maar als iedereen nu in rekening brengt wat de gemeente voorschrijft is het misschien voor de klant ook duidelijker..

Ik betaal toch ook geen verschillende BTW % voor dezelfde artikelen bij verschillende winkels?

Ik vindt toeristenbelasting eigenlijk maar een onzinnig iets, de betreffende gemeentes mogen blij zijn dat er toeristen komen in hun gemeente, dat brengt hen toch al geld in het laatje?

spacelord
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2006 19:57

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door spacelord »

Afgelopen weekend via weekendjeweg.nl doorgebracht in een Bilderberg hotel in Hoevelaken. Prima hotel. Alleen de toeristenbelasting... €1,50 pppn! Maar volgens de gemeente Nijkerk (op hun site) is dit slechts 47 cent pppn! "Zo zijn we geinstrueerd" was de reactie van het personeel. Tja...
Even rekenen: 100 kamers met een bezettingsgraad van wellicht 70% met 1,5 bewoner is een redelijk uitgangspunt. Toch wel 360 dagen per jaar open. Dus: 100*0,7*1,5*360*€1,- = €37.800,- per jaar. De gemeente zou er denk ik blij mee zijn.

Bilderberg heeft 20 hotel/restaurants in Nederland. Toch alweer €756.000,- als ik dat doorbereken.Op hun website staat dan ook trots dat ze in 2005 een omzet hebben behaald van 95 miljoen.

En dan heb ik het nu alleen nog maar over Bilderberg. Denk er nog een paar hotelketens bij en je komt tot gigagetallen. Als ze dat nou eens allemaal fijn teruggeven aan de gemeenten dan kan er nog wat nuttigs mee worden gedaan waardoor er wellicht ook geen voedselbanken meer nodig zijn...

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Dr.O »

Het is schandalig spacelord wij betaalden nog iets meer voor deze belasting iets van € 1,75 pppn en € 4,75 hondenbelasting pppn en we hadden geen eens een hond bij ons :shock:

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Laurent »

geen hond bij je ??> en betaal je daarom een boete?. :D :D

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Dr.O »

Nee dat is geen boete maar mijn man had zijn speelgoed hondje bij hem en moest dat beestje 's avonds uitlaten op het grasveld van het hotel van de receptioniste :!:

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Laurent »

Ik dacht al , wat doet die man met zijn hond, beide staan ze tegen een boom te PPPPPP

fimi
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2006 21:41

Re: toeristenbelasting

Ongelezen bericht door fimi »

Toeristenbelasting blijft een hekel onderwerp, temeer daar de gemeentes deze belasting zelf bepalen, waardoor er dus enorme verschillen zijn tussen de diverse gemeentes. Het is inderdaad zo dat bijv. de gemeente Amsterdam 5% heft over de kamerprijs. Dat kan dus aardig oplopen! Men spreekt ook wel over verblijfsbelasting.

Gezien de hotels als 3e partij wordt gezien die de belasting voor de gemeente incasseert zijn de hotels in principe gerechtigd een vergoeding door te berekenen aan de consument ter dekking van de administratiekosten van deze belastinginning. E.e.a. natuurlijk wel in redelijke proporties!

Ik denk dat veel hoteliers liever geen belasting heffen dan wel, daar het afbreuk doet aan de totale gastvrijheidsbelevning van gasten die er even lekker tussenuit zijn!

Overigens is de bovenstaande doorrekening voor het Bilderberg hotel wel zeer kort door de bocht: ik zou het bijna SBS6 economie willen noemen, maar we zitten hier bij de Tros.

En mensen die bedragen betalen in hotels waar ze achteraf gezien het niet mee eens zijn: eerst melden aan de receptie en een oplossing zoeken, en niet hier achteraf komen zeuren en je gal spugen. Ook al zo'n SBS6 nivo....

Gesloten