LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
JosDee
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:03

Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Ongelezen bericht door JosDee »

Vraagje:
Ik heb in de loop van 2018 (1-8) een 2e woning gekocht voor verhuur. De belastingdienst is hiervan al op de hoogte want het pand (met WOZ waarde) staat al ingevuld als ik de aangifte open. Er wordt specifiek naar de datum aankoop gevraagd en, in mijn geval na een verbouwing, per welke datum de verhuur is ingegaan (16-10) . Dit is het makkelijke deel.
Er wordt niet gevraagd naar de ingangsdatum van de lening (box 3 schuld) die ik hiervoor heb afgesloten. Je kunt alleen de waarde van bezittingen en schulden per 1-1 opgeven. Maar op 1-1 had ik die schuld nog niet. Wordt nu voor de berekening van de vermogensrendementheffing wel de bezitting meegeteld maar niet de schuld? Ben benieuwd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee. Voor het box 3 saldo wordt altijd gekeken naar de bezittingen en schulden per 1 januari van dat jaar. Dus zowel het bezit van de woning als de lening die je daarvoor hebt afgesloten vallen voor dit jaar nog niet in de box 3 aangifte.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan de aangifte maar even verder invullen en Opslaan en bewaren kiezen. Dan zult u zien dat die bezitting van dat pand niet opgenomen is per 1-1-17.

Is dat wel het geval, dan herstellen/wijzigen.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 20 mar 2018 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Dan de aangifte maar even verder invullen en Opslaan en bewaren kiezen. Dan zult u zien dat die bezitting van dat pand niet opgenomen is per 1-1-18.

Is dat wel het geval, dan herstelken/wijzigen.
2017 gaat het over denk ik.
dus 1-1-2017 is maatgevend.

TS geeft dat ook niet goed aan.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee maar hij kan nu nog niets gekocht hebben per 1-8-18. :D :D

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Let er volgend jaar wel op dat u het correcte huurbedrag invult e.d.. Door de toepassing van de leegstandsratio betaalt u dan minder box3 dan toen het nog geld op de bank was. En de huur ontvangsten zijn verder belastingvrij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Ongelezen bericht door kweenie »

Goede tip. De waarde van een verhuurde woning is inderdaad een stuk lager dan van een vrij te verkopen woning, zodat de box 3 waarde maar een bepaald percentage van de WOZ waarde is. Kun je opzoeken in de tabel van de Belastingdienst.

stofzuigertje

Re: Box 3 schulden bij aanschaf tweede pand

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je in 2016 kocht en in 2017 verhuurde mogen ze de voor ingevulde zo aanbieden.

U dient de juiste gegevens in te voeren en het aan te passen.
De ingevulde is service en ze hebben huur gevonden, niet de verbouwing en leegstand.

Verder moet je niet alleen dit forum 1 aug 2018 maar ook je aangifte foutloos invullen.
Bij foute op forum krijg je foute antwoorden..... dus corrigeer zowel hier als bij belastingdienst met juiste aankoop en verhuur datum.

Gesloten