LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jessevdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2019 12:26

Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door jessevdam »

Ik ben in september naar Wageningen verhuist en nu krijg ik via Vitens een brief dat ik precario belasting moet betalen voor de jaren 2016, 2017 en 2018. Dat ik de belasting moet betalen ok, maar dat ik moet betalen voor een belasting waar ik nooit gebruik van gemaakt heb vind ik belachelijk. Omdat de gemeente de precario belasting niet netjes elke maand bij vitens gedeclareerd heeft, maar ineens paar jaar later een dikke rekening naar vitens stuurt moet ik nu gaan betalen voor een belasting waarvan ik toen nooit gebruik heb gemaakt. Ik vind dit belachelijk, naar mijn mening moeten ze de kosten maar gaan innen bij de oude bewoners, die hebben er tenslotte gebruik van gemaakt.

Als ik bezwaar probeer te maken zegd de gemeente op de site, u kunt geen bezwaar maken alleen vitens kan dat doen en bij vitens zeggen je moet bij de gemeente bezwaar maken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jessevdam schreef:
06 jan 2019 12:38
Ik ben in september naar Wageningen verhuist en nu krijg ik via Vitens een brief dat ik precario belasting moet betalen voor de jaren 2016, 2017 en 2018. Dat ik de belasting moet betalen ok, maar dat ik moet betalen voor een belasting waar ik nooit gebruik van gemaakt heb vind ik belachelijk. Omdat de gemeente de precario belasting niet netjes elke maand bij vitens gedeclareerd heeft, maar ineens paar jaar later een dikke rekening naar vitens stuurt moet ik nu gaan betalen voor een belasting waarvan ik toen nooit gebruik heb gemaakt. Ik vind dit belachelijk, naar mijn mening moeten ze de kosten maar gaan innen bij de oude bewoners, die hebben er tenslotte gebruik van gemaakt.

Als ik bezwaar probeer te maken zegd de gemeente op de site, u kunt geen bezwaar maken alleen vitens kan dat doen en bij vitens zeggen je moet bij de gemeente bezwaar maken.
U dient voor de precario belasting bij de gemeente te zijn, de belasting wordt enkel door Vitens doorbelast en voorgeschoten. Het bedrag voor de belasting is in Wageningen € € 75,15 (incl. BTW) per jaar. Mogelijk heeft u de brief begrepen want ik kan nergens vinden dat voorgaande jaren in rekening gebracht zouden worden.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door 16again »

Ik zou contact opnemen met Vitens , en duidelijk maken dat je alleen bereid bent om te betalen voor de maanden (of jaren) welke je daadwerkelijk op dat adres gewoond hebt. Rekeningen over eerdere periode behoren naar vorige bewoners te gaan. En daar staat de gemeente buiten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is de vraag of je werkelijk nu los de precariobelasting moet betalen. Het kan goed zijn dat gewoon de totale waterlasten hoger worden, o.a. omdat Vitens de precariobelasting over eerdere jaren moet betalen. Dan is het dus niet zo dat de bewoners met terugwerkende kracht over eerdere jaren moeten betasten, maar dat Vitens simpelweg de huidige kosten (over andere jaren...) doorbelast.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
06 jan 2019 14:48
Ik zou contact opnemen met Vitens , en duidelijk maken dat je alleen bereid bent om te betalen voor de maanden (of jaren) welke je daadwerkelijk op dat adres gewoond hebt. Rekeningen over eerdere periode behoren naar vorige bewoners te gaan. En daar staat de gemeente buiten.
Conform de website van Vitens moet je de gemeente bellen, deze brengen per adres precario belasting in rekening. Een absurde situatie vanuit de gemeente(s) dat ze dit doen, maar dat losgelaten.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door k2p »

Bezwaar maken. En als de gemeente miept over Vitens, direct in beroep gaan vanwege (fictieve) weigering.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
06 jan 2019 17:49
16again schreef:
06 jan 2019 14:48
Ik zou contact opnemen met Vitens , en duidelijk maken dat je alleen bereid bent om te betalen voor de maanden (of jaren) welke je daadwerkelijk op dat adres gewoond hebt. Rekeningen over eerdere periode behoren naar vorige bewoners te gaan. En daar staat de gemeente buiten.
Conform de website van Vitens moet je de gemeente bellen, deze brengen per adres precario belasting in rekening.
En wat staat er op de website van de gemeente? lijkt me kastje <-> muur.
Vooralsnog maakt TS geen bezwaar tegen de belasting op zich, en wel bezwaar aan wie die belasting wordt opgelegd. En als Vitens de rekening stuurt, lijkt dat me toch 1e aanspreekpunt, om uit te leggen hoe dit met eerdere periodes zit.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Bezwaar maken. En als de gemeente miept over Vitens, direct in beroep gaan vanwege (fictieve) weigering.
De aanslag is opgelegd aan Vitens, zij hebben de leidingen in de gemeentegrond. Als je in bezwaar wilt tegen deze aanslag, zul je een machtiging van Vitens moeten hebben (en die krijg je niet). Het bezwaarschrift zal niet-ontvankelijk worden verklaard. Je kunt dan wel in beroep gaan, maar ook bij de rechter kom je geen stap verder.
Dat Vitens mensen oproept om contact op te nemen met de gemeente is om op deze manier hun ongenoegen te laten weten aan de gemeente.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door kweenie »

sylvesterb schreef:
06 jan 2019 17:49
16again schreef:
06 jan 2019 14:48
Ik zou contact opnemen met Vitens , en duidelijk maken dat je alleen bereid bent om te betalen voor de maanden (of jaren) welke je daadwerkelijk op dat adres gewoond hebt. Rekeningen over eerdere periode behoren naar vorige bewoners te gaan. En daar staat de gemeente buiten.
Conform de website van Vitens moet je de gemeente bellen, deze brengen per adres precario belasting in rekening. Een absurde situatie vanuit de gemeente(s) dat ze dit doen, maar dat losgelaten.
De gemeente brengt niet per adres precariobelasting in rekening. De rekening gaat over hoeveel grond er in totaal in de gemeente gebruikt wordt. Vitens rekent dit totaalbedrag dan weer om naar een vast bedrag per aansluiting.

Overigens wordt de precariobelasting ook betaald over bijvoorbeeld gas- en electriciteitsleidingen. Maar daarbij zie je dat niet, omdat die bedrijven deze totale heffing gewoon in de totaalprijs per aansluiting verrekent. Dat betekent dat iedereen er evenveel voor betaalt. Dus als je in een gemeente woont zonder precariobelasting, dan betaal je zo toch mee voor de precariobelasting van andere gemeentes.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Precariobelasting voor periode dat ik niet in gemeente heb gewoond

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je September 2018 er komt wonen dus 4 maanden en geen 3 jaren mag je 1/12 betalen en voor de rest moeten ze bij vorige bewoners zijn.

Wel lopen ze flink achter en als je alle oude bewoners moet benaderen is veel werk en hoge kosten.

Gesloten