LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting maak type foutje

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Joke
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2010 10:28

Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door Joke »

Ik ben excecuteur van mijn overleden oom (01-06-2010) en tante (21-05-2009).

Ik kreeg in een hele korte tijd (2 maand)3 flinke rekeningen (totaal 1136,00 Euro) van de zorgtoeslag dat ik voor mijn overleden oom terug zou moeten betalen, ik heb zijn boekhouder gemaild en die adviseerde mij betaal maar gewoon, dat krijg je later weer gewoon terug als je de definitive toeslag krijg.

Nou mooi niet ik moest nog meer betalen.
Dus ik gaan bellen, en wat denk je staat mijn oom ook geregistreerd dat hij is overleden op 21-05-2009, maar dat is de datum van mijn tante, en niet van hem.
Maar volgens de belasting was hij ook die datum overleden.
En volgens hun heeft de gemeente dat zo aan hun door gegeven, nou ik de gemeente gebeld en die zeggen dat de de juiste datum van 01-06-2010 hebben door gegeven.

Nou en probeer dat dan maar eens voor elkaar te krijgen om het goed bij hun in het systeem te krijgen.
Bezwaarschrift geschreven, akte van overlijden opgestuurd, formulier erbij gedaan dat ik excecuteur ben.
En je krijg dan een reacktie van, we hebben het in behandeling, maar het kan tussen 8 en 12 weken duren (als het niet langer wordt).
Ik heb toen gezegd dat het vloter moet, een fout kunnen ze binnen een dag maken maar herstellen kost 3 maanden of meer!
En alle controles die er nog bij komen kijken.

Dat is nu de ambtelijke molen en het systeem.
Waar blijf je als gewone burger.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door snepke »

Jah...
Makkelijker kunnen we het niet maken

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door witte angora »

Leuker ook niet.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door Willy.T »

witte angora schreef:Leuker ook niet.

Ze sturen af en toe zelfs nog post naar mensen die al jaren overleden zijn en wat ook is doorgegeven aan de belasting, maar blijkbaar nooit is verwerkt.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door marcel75 »

Heel apart. De Belastingdienst typt namelijk geen overlijdensdatum meer. De gemeente verwerkt een overlijden in de Gemeentelijke BasisAdministratie. Van daaruit wordt de overlijdensdatum automatisch ook verwerkt in de administratie van de Belastingdienst en aan de hand daarvan worden de standaardbrieven er uit gestuurd. Daar is dus ergens iets niet goed gedaan.

Maar met een kopie van de verklaring van erfrecht/executele zou je dit eenvoudig recht moeten kunnen trekken.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door Willy.T »

marcel75 schreef:Heel apart. De Belastingdienst typt namelijk geen overlijdensdatum meer. De gemeente verwerkt een overlijden in de Gemeentelijke BasisAdministratie. Van daaruit wordt de overlijdensdatum automatisch ook verwerkt in de administratie van de Belastingdienst en aan de hand daarvan worden de standaardbrieven er uit gestuurd. Daar is dus ergens iets niet goed gedaan.

Maar met een kopie van de verklaring van erfrecht/executele zou je dit eenvoudig recht moeten kunnen trekken.
Inderdaad, maar het blijft erg pijnlijk deze vergissingen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door marcel75 »

Mee eens, maar valt me wel vaak op dat de gemeente standaard zegt dat zij geen fout hebben gemaakt. Terwijl regelmatig in het GBA verkeerde echtgenoten aan elkaar gekoppeld zijn, kinderen in eens niet eens meer kind van de moeder zijn en mensen levens zijn terwijl ze al maanden overleden zijn en andersom ook. Tja en toch is de de gemeente de enige die zulke wijzigingen kan doorvoeren......

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door Willy.T »

marcel75 schreef:Mee eens, maar valt me wel vaak op dat de gemeente standaard zegt dat zij geen fout hebben gemaakt. Terwijl regelmatig in het GBA verkeerde echtgenoten aan elkaar gekoppeld zijn, kinderen in eens niet eens meer kind van de moeder zijn en mensen levens zijn terwijl ze al maanden overleden zijn en andersom ook. Tja en toch is de de gemeente de enige die zulke wijzigingen kan doorvoeren......
Als er fouten worden gemaakt zeggen we gewoon, dat we geen fouten maken.Dat is regel nummer 1 bij instanties en gemeenten. Het is en blijft altijd moeilijk om toe te geven dat men ook maar een mens is.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door Miss M »

Marcel, ik wil toch even reageren op jouw bericht. Ik werk al jaren bij een gemeente, maar de fouten die jij omschrijft heb ik nog nooit meegemaakt. Verklaar je nader. Je zegt dat dit regelmatig gebeurd?

Gerbi
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2010 23:19

Re: Belasting maak type foutje

Ongelezen bericht door Gerbi »

Het is inderdaad zo dat geboortedata, evenals data van overlijden, ouder-kindrelaties etc. via de GBA gaan. (de gegevens van de Bel. dienst komen daar rechtstreeks vandaan)
Wettelijk gezien moet de Belastingdienst binnen 6 weken een uitspraak op het bezwaar hebben gedaan. Dit kunnen zij middels een brief verlengen.
Foeteren op de Belastingdienst is leuk en soms terecht (er werken een hoop incompetente mensen, ik kan dat weten), maar in dit geval is er ergens een foutje ingeslopen (wellicht niet bij de Belastingdienst) en kan dit middels een bezwaar hersteld worden.
Het mooie van het systeem is dat ook nog uitstel van betaling gevraagd kan worden, dus per saldo maakt het allemaal niets uit. Immers, ik neem aan dat de overlijdensdatum van 01-06-2010 juist is en dat alles aangetoond kan worden en dus goedkomt.
Dat niet alles per direct geregeld kan worden is evident. De Belastingdienst heeft meer te doen dan bijvoorbeeld KPN, maar moet het met relatief veel minder personeel doen. Daarnaast is dit complexere materie dan iets dat aan de telefoon even snel veranderd kan worden.

Gesloten