LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Zwaag
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2018 14:50

Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Zwaag »

Ik ben sinds kort met pensioen.
Bij de belasting aangifte blijkt dat ik ineens een groot bedrag Wlz premie moet afdragen. Opzich prima, maar waarom wordt dit niet maandelijks ingehouden en waarom ben/word ik hier niet op geattendeerd?
Je zal het maar niet op een spaarrekening hebben staan!
Laatst gewijzigd door Radar op 05 mar 2018 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door moderatie aangepast

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Gewoonlijk wordt dit ook ingehouden op je inkomen/pensioen. Die wlz premie maakt namelijk onderdeel uit van het box 1 schijventarief.

Maar als je te weinig voorheffing hebt betaald, dan zul je dat dus achteraf alsnog moeten betalen. Één van de oorzaken kwam zijn dat je bij zowel de AOW van de SVB als bij je pensioen hebt aangegeven dat er rekening moet worden gehouden met de heffingskortingen. Dan wordt er namelijk tree weinig ingehouden en zul je de belastingen en premies achteraf alsnog moeten betalen.

Zwaag
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2018 14:50

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Zwaag »

Wlz is toch 9,75 van je premieinkomen?

Zwaag
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2018 14:50

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Zwaag »

En: bij zowel pensioenfonds als SVB aangegeven : geen heffingskorting toepassen

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De WLZ premie maakt onderdeel uit van de loonheffingen. En als u werkelijk bij de AOW en het pensioen geen loonheffingskortingen laat toepassen, wordt op beide inkomens de loonheffingen ingehouden.

Dan kunt u alleen nog loonheffingen, dus belasting en premie , moeten nabetalen als die twee inkomen samen flink hoog uitpakken.

Lees ook eens hier,
https://www.pfzw.nl/u-bent-met-pensioen ... ingen.aspx

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zwaag schreef:Wlz is toch 9,75 van je premieinkomen?
De WLZ premie is 9,65%. Er is ook nog 0,10% ANW premie, zodat je samen op 9,75% uitkomt.

Overheidsarrogantie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2008 20:25

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Overheidsarrogantie »

Is dit verhaal wel volledig? Wlz betekent toch Wet Langdurige Zorg. De "premie" hiervoor betaal je toch alleen als je er mee in aanraking komt. Bv opname in een instelling.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, de wlz premie is, even kort door de bocht, wat vroeger de premie AWBZ was. Een percentage dat iedereen betaalt over de eerste twee schijven van het inkomen.

Daarnaast kan het best zijn dat je als 'gebruiker' van de wlz en eigen bijdrage moet betalen, maar dat staat los van de wlz premie die iedereen moet betalen.

Overheidsarrogantie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2008 20:25

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Overheidsarrogantie »

kweenie schreef:Nee, de wlz premie is, even kort door de bocht, wat vroeger de premie AWBZ was. Een percentage dat iedereen betaalt over de eerste twee schijven van het inkomen.

Daarnaast kan het best zijn dat je als 'gebruiker' van de wlz en eigen bijdrage moet betalen, maar dat staat los van de wlz premie die iedereen moet betalen.
U kunt gelijk hebben, maar ik ben dat nog nooit apart tegengekomen op mijn jaaropgaven, belastingaangiften. Dus waarom iemand dat ineens apart moet betalen begrijp ik niet. In principe staan de bijdragen niet apart gespecificeerd in de eerste twee schijven van het inkomen. Alleen totale percentages. Niet waar het uit opgebouwd is.

honza23
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jan 2017 13:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door honza23 »

Heb je een salaris of uitkering dan wordt de premie Wlz door de werkgever/uitkeringsinstantie ingehouden/betaald
Ben je zelfstandige of heb je aanvullend pensioen dan moet je zelf die premie afdragen.

Overigens: mensen die buiten NL wonen maar wel inkomen uit NL hebben betalen ook Wlz ook al kunnen ze er dan nooit aanspraak op maken...

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op dat aanvullende pensioen wordt ook loonheffing inclusief WLZ ingehouden.

En als je twee salarissen tegelijkertijd hebt of zoiets, dan kan het zijn dat je als werknemer ook loonheffing, inclusief dus die WLZpremie moet nabetalen.

Ook als men in het buitenland woont of verblijft kan men onder voorwaarden aanspraak maken op de WLZ.

https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... buitenland

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door kweenie »

honza23 schreef:Heb je een salaris of uitkering dan wordt de premie Wlz door de werkgever/uitkeringsinstantie ingehouden/betaald
Ben je zelfstandige of heb je aanvullend pensioen dan moet je zelf die premie afdragen.
Ben je niet in de war met de inkomensafhankelijke zvw-bijdrage?

Jos Zon
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2018 12:55

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Jos Zon »

Voor de eerste keer heb ik een vol jaar pensioen genoten en voor de eerste keer ben ik vreselijk geschrokken, want ik bleek plotseling een fiks bedrag voor premie WLZ na te moeten betalen. Na mij in de materie verdiept te hebben, is dat een premie die we allemaal moeten betalen maar het is wel schrikken als je geen gebruik maakt van de loonheffingskorting bij pensioen en AOW en dat ineens een naheffing krijgt voor deze premie.
Al lezende zag ik dat deze premie verwerkt is in de loonheffing, maar volgens mij klopt dat niet.

UIt de berekening van de aanslag inkomstenbelasting over 2017, blijk ik teveel loonheffing te hebben betaald. Dat zou dus betekenen dat ik dus geen naheffingen meer zou moeten ontvangen als het bericht zou kloppen dat de premie in de naheffing is verwerkt.
Dat ik premie moet betalen, vind ik prima, maar dat je als gepensioneerde dit bedrag in een keer moet ophoesten, vind ik te gek voor woorden.
Waarom kan dit niet op een andere manier worden geregeld?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door kweenie »

het is wel schrikken als je geen gebruik maakt van de loonheffingskorting bij pensioen en AOW en dat ineens een naheffing krijgt voor deze premie.
Volgens mij zou juist als je geen gebruik maakt van de loonheffingskorting die inhouding al in de loop van het jaar moeten hebben plaatsgevonden. Het probleem met nabetalen komt juist vooral voor als je per ongeluk bij twee instanties vraagt om de loonheffingskorting toe te passen.

Heb je bij de aangifte wel precies aangegeven hoeveel het pensioenfonds (en de SVB) aan voorheffing heeft ingehouden? In het algemeen krijg je aan het eind van de aangifte een berekening van hoeveel belastingen en premies je over het jaar moet betalen, maar komt er daarna nog een aftrek van wat je al aan voorheffingen hebt betaald.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jos Zon schreef:Voor de eerste keer heb ik een vol jaar pensioen genoten en voor de eerste keer ben ik vreselijk geschrokken, want ik bleek plotseling een fiks bedrag voor premie WLZ na te moeten betalen. Na mij in de materie verdiept te hebben, is dat een premie die we allemaal moeten betalen maar het is wel schrikken als je geen gebruik maakt van de loonheffingskorting bij pensioen en AOW en dat ineens een naheffing krijgt voor deze premie.
Al lezende zag ik dat deze premie verwerkt is in de loonheffing, maar volgens mij klopt dat niet.

UIt de berekening van de aanslag inkomstenbelasting over 2017, blijk ik teveel loonheffing te hebben betaald. Dat zou dus betekenen dat ik dus geen naheffingen meer zou moeten ontvangen als het bericht zou kloppen dat de premie in de naheffing is verwerkt.
Dat ik premie moet betalen, vind ik prima, maar dat je als gepensioneerde dit bedrag in een keer moet ophoesten, vind ik te gek voor woorden.
Waarom kan dit niet op een andere manier worden geregeld?
Wat u schrijft, kan dus helemaal niet kloppen. Als uit de aangifte blijkt dat u teveel loonheffing hebt betaald, krijgt u loonheffing terug, en kunt u geen WLZ premie moeten nabetalen.
Zet de inkomsten eens hier neer, met de inhoudingen.

Kees van Beem
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 mar 2018 19:38

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Kees van Beem »

Lady1234 schreef: Wat u schrijft, kan dus helemaal niet kloppen. Als uit de aangifte blijkt dat u teveel loonheffing hebt betaald, krijgt u loonheffing terug, en kunt u geen WLZ premie moeten nabetalen.
Zet de inkomsten eens hier neer, met de inhoudingen.
Beste Jos. Dit bericht van Lady1234 is van iemand zonder veel empathie dus maar niet op reageren.

Je betaald een vast percentage (9.65%) over het premie-inkomen tot een maximum. Daarom wordt dit van je AOW en (Nederlandse) pensioenen alvast ingehouden.
Daarnaast hanteert de overheid de groene tabel voor de inhoudingen van de belasting op AOW en al je Nederlandse Pensioenen. Die tabel is speciaal gekomen voor AOW-ers omdat anders veel mensen met een of meer kleine pensioenen veel teveel zouden betalen.
U heeft er al voor gekozen om geen loonheffingskorting toe te passen dat is slim omdat je met dat soort zaken onaangename verassingen kan voorkomen. Dat er toch WLZ premie betaalt moet worden komt waarschijnlijk omdat uw premie-inkomen groter is dan gedacht. Dat kan zijn door buitenlandse pensioenen of inkomsten uit eigen woning.

Succes

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kees

Wat heeft premie WLZ te maken met “empathie”?

Wat Jos Zon schrijft klopt dus helemaal niet. Als bij het doen van de aangifte blijkt dat hij loonheffing terugkrijgt, kan hij geen WLZpremie moeten nabetalen. Zo simpel is het.

En inkomsten uit eigen woning zijn of negatief, of worden niet geteld door de wet Hillen.

jeedeeop8
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:29

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door jeedeeop8 »

Kweenie merkte al terecht op dat de Wlz deel uitmaakt van het box 1 schijventarief, en dat is ook zo.!
En dit schijventarief (voor 2017) ziet er zo uit:
............ tot 19.982 18,65%
19.983 tot 33.791 22,90%
(33.972 tot 67.072 40,80%)
Nu zal ik voor het voorbeeld deze laatste schijf laten voor wat ie is.

Bij de aangifte inkomstenbelasting blijkt nu echter het volgende:
voor de 1e schijf rekent met 8,90% en
voor de 2e schijf rekent men 13,15%.

Deze percentages worden ook ingehouden door de uitkeringsinstanties van AOW en pensioen.
De Wlz(9,65%) en Anw(0,1%) premies komen hier nog bij en kunnen je dus nog een grote nare verrassing geven, maar
zou men deze premies per maand inhouden dan gaat de rekensom weer kloppen want dan wordt het plaatje zo:
1e schijf: 8,90% + 0.1%Anw + 9,65% Wlz= 18,65%
2e schijf 13,15% + 0,1%Anw + 9,65%Wlz= 22,90%
Indien dus de AOW en pensioengever de oorspronkelijke schijfpercentages inhoudt dan is ook daarmee de Wlz en Anw ingehouden en blijft een naheffing achterwege.

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Wlz... heb daar nog een vraag over als dat nog van toepassing is ;-)
In 2019 zijn er onder meer belastingschijf aanpassingen.
Is er bij iemand bekend of de Wlz-inhouding nog steeds wordt toegepast?
De achterliggende gedachte is dat ik graag de opbouw van de belastingschijf wil weten en/of die afwijkt van wat er in 2018 wordt toegepast.
Nu, in 2018, is dat ongeveer zo opgebouwd in schijf 2:
Premie AOW 17.90%
Premie ANW 0.10%
Premie Wlz 9.65%
Loonbelasting 13.20%

ANW zal wel vervallen maar wat gebeurt er met de Wlz??

Vriendelijk dank

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

Lady1234 schreef:@kees

Wat heeft premie WLZ te maken met “empathie”?

Wat Jos Zon schrijft klopt dus helemaal niet. Als bij het doen van de aangifte blijkt dat hij loonheffing terugkrijgt, kan hij geen WLZpremie moeten nabetalen. Zo simpel is het.

En inkomsten uit eigen woning zijn of negatief, of worden niet geteld door de wet Hillen.
@Lady1234: U\
U bent verkeerde geïnformeerd. Als er loonheffing teruggegeven wordt omdat er teveel belasting is ingehouden, kan het toch zijn dat er een aanslag Zorgverzekeringswet (ZVW) te betalen is. Dit is een aparte aanslag die bijvoorbeeld wordt opgelegd als er overige inkomsten zijn. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld: inkomen zonder werkgever, alimentatie-inkomen, buitenlands inkomen, PGB-inkomen. In het algemeen dus: overige inkomsten.

Bij inkomen uit loon via een werkgever of inkomen uit pensioen waaronder AOW zal er nooit een aparte aanslag Zorgverzekeringswet volgen.

Gesloten