Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door PGros »

scontra schreef:
11 sep 2022 11:01
Het maakt niet uit welke inschatting de Gemeente maakt, ook niet met de beschikbaar gestelde foto's, aangezien er altijd eigenaren zijn die de mening zijn toegedaan dat hun WOZ-waarde te hoog wordt berekend.
Je moet het wel hard kunnen maken. Bijvoorbeeld met verkochte huizen in de buurt.
Als je woz waarde normaal 250000 is en ze zetten het nu op 230000 kun je nog steeds bezwaar maken dat het te hoog is. Maar de kans dat je dat kunt staven ergens aan is kleiner geworden. En lukt dat niet kan zo'n bedrijf er niets mee en kost het de gemeente niets.


scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door scontra »

Fyte schreef:
11 sep 2022 19:43
What's next? Foto's van de fundering?
Nee, de puntjes van alle heipalen ! :wink:

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door mahadma »

Als kind zijnde in circa 1960 bestond er personele belasting. Een ambtenaar kwam binnen kijken "hoe" je erbij zat, je kreeg een hogere aanslag als je een luxe leren bank had ipv sinasappel kistjes. Deze man werd "zeer gewaardeerd". Ik weet nog dat ze zijn fiets in de straat ergens verstopt hadden en het hem veel moeite kostte om hem weer te vinden, ergens in de trappen op 4 hoog ............. dat werd door vrienden gedaan toen.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die personele belasting bestond nog tot half 1979. Opgevolgd door de onroerende zaakbelasting.

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door besseldekker »

Het is toch een probleem van de gemeente zelf . De WOZ wordt vaak te hoog geschat en daardoor krijg je dat ze veel moeten betalen aan die bedrijven die bezwaar maken.
Dat zie ik niet in. Je moet niet naar zo'n bedrijf, je kunt ook bij de gemeente in bezwaar gaan.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Eerde »

Leuke overpeinzingen allemaal, maar hoeveel mensen weten hoe de WOZ waarde berekening gaat & het doel ?

1. De WOZ gaat uit van de door hen geschatte waarde op 1 januari het jaar ervoor !
Dus a.s. jaar 2023 gaat uit van de vorige WOZ waarde van 1 januari 2022.
Nu krijg je de gemeentelijke belasting aanslag ergens in maart en mag je betalen tot 31 mei (van je vakantiegeld dus).

2. Die waarde loopt flink achter (op dit moment) op de marktwaarde. Voorbeeld WOZ 2021 €242.000 verkoopprijs 2022 (zeg op 1/7) €425.500.

3. Het maakt ook géén ene jota uit ! Dat weten we van 2008 en later toen de huizenprijzen 23% daalde en de WOZ waarde na berekening toch een hogere bedrag gaf.
Dat heeft twee oorzaken, ten eerste er wordt een factor op losgelaten b.v. 0,2% die kan variëren al naar gelang de gemeente meer of minder geld nodig heeft.

[Voor de bijtelling eigenwoningforfait is het 0,245% van de WOZ waarde in box 3]


PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door PGros »

Eerde schreef:
12 sep 2022 19:14
3. Het maakt ook géén ene jota uit ! Dat weten we van 2008 en later toen de huizenprijzen 23% daalde en de WOZ waarde na berekening toch een hogere bedrag gaf.
Onze WOZ waarde is na 2009 tot en met 2016 ieder jaar gezakt. Of het helemaal klopt is tot daar aan toe maar hij ging wel na 2008 naar beneden. Pas 2017 was hij weer hoger dan het jaar ervoor.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door ruitenheer »

lodeli schreef:
09 sep 2022 16:41
Als je weigert mee te werken zou ik in de toekomst geen gemaakte kosten kunnen verhalen op de belastingdienst bij een WOZ bezwaar.
Als je niet meewerkt en je dient over een paar jaar een bezwaarschrift in, is het niet aan de gemeente te wijten als de waarde te hoog is vastgesteld. Er wordt dan geen proceskostenvergoeding toegekend.
PGros schreef:
10 sep 2022 18:30
Als je de binnenkant niet laat zien moet de gemeente van het slechtste uitgaan en gewoon een lage WOZ opgeven. Niets aan de hand.
Dan mag de gemeente uitgaan van een gemiddelde woning.


ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door ruitenheer »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
12 sep 2022 21:44
Wat een raar verhaal..Hier heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt mij behoorlijk nep...
Het is toch heel erg echt. De Waarderingskamer heeft als toezichthouder aangegeven dat gemeenten periodiek de staat van woningen moeten controleren. Iedere woning moet eenmaal in de 5 jaar worden gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld door de verkoopadvertenties, vragenlijsten, bouwvergunningen of bezwaarschriften.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als een huis verkocht wordt, staat het ook met alle foto’s op Funda.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Eerde »

Lady1234 schreef:
12 sep 2022 20:09
Dat percentage is 0,45%
Typo

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Eerde »

PGros schreef:
12 sep 2022 20:15
Eerde schreef:
12 sep 2022 19:14
3. Het maakt ook géén ene jota uit ! Dat weten we van 2008 en later toen de huizenprijzen 23% daalde en de WOZ waarde na berekening toch een hogere bedrag gaf.
Onze WOZ waarde is na 2009 tot en met 2016 ieder jaar gezakt. Of het helemaal klopt is tot daar aan toe maar hij ging wel na 2008 naar beneden. Pas 2017 was hij weer hoger dan het jaar ervoor.
En de rekening, bij mij kwam er gewoon €17 bij !

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Eerde »

Lady1234 schreef:
12 sep 2022 23:42
Maar als een huis verkocht wordt, staat het ook met alle foto’s op Funda.
Klopt dus hebben ze de vraagprijs en via het kadaster kan de gemeente inzien wat de koopprijs was en de hoogte van de eventuele hypotheek !

Bij mij vroeg men niet om foto's maar wel om het taxatierapport waar ik €525 voor had betaald (dus niet gegeven).
Nooit meer wat van gehoord.
Kijk ze proberen het gewoon, met een briefje en teksten als "De gemeente is wettelijk verplicht... bla, blaa, blaat... om de hoogte vast te stellen voor de WOZ waardebepaling". Nergens in wet of reglement staat dat ik verplicht mijn taxatierapport moet leveren aan de gemeente.
Ze kunnen het kopen tegen 50% ;)

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach ja, de WOZ-waarde is natuurlijk altijd te hoog. Maar als de woning voor een aanzienlijk hoger bedrag te koop wordt gezet en een potentiële koper een opmerking maakt over die hoge vraagprijs, dan is die WOZ-waarde natuurlijk weer veel te laag.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eerde schreef:
13 sep 2022 12:45
Lady1234 schreef:
12 sep 2022 23:42
Maar als een huis verkocht wordt, staat het ook met alle foto’s op Funda.
Klopt dus hebben ze de vraagprijs en via het kadaster kan de gemeente inzien wat de koopprijs was en de hoogte van de eventuele hypotheek !

Bij mij vroeg men niet om foto's maar wel om het taxatierapport waar ik €525 voor had betaald (dus niet gegeven).
Nooit meer wat van gehoord.
Kijk ze proberen het gewoon, met een briefje en teksten als "De gemeente is wettelijk verplicht... bla, blaa, blaat... om de hoogte vast te stellen voor de WOZ waardebepaling". Nergens in wet of reglement staat dat ik verplicht mijn taxatierapport moet leveren aan de gemeente.
Ze kunnen het kopen tegen 50% ;)

Als u dat tegen de gemeente zegt zeggen zij: bla, blaa, blaat. En verhogen de waarde.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door PGros »

Een dan zeg jij tegen een bedrijfje: de woz is te hoog. Ze maken bezwaar en de gemeente betaald weer lekker een flink bedrag.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met als gevolg dat we allemaal volgend jaar meer moeten betalen.

Plaats reactie