Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
lodeli
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2022 16:25

Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door lodeli »

Hallo vandaag ontvingen wij een brief van de belastingdienst Oost-Brabant of wij foto's van ons huis aan de binnenkant willen uploaden voor een betere waarde bepaling van de WOZ. Wij hebben geen bezwaar gemaakt op de WOZ. Dit is op voorhand.

Mijn eerste reactie was belachelijk. Mag dat? Hoe zit dat met privacy? Waarom willen ze dit hebben? Wat doen ze met die foto's?

Ik heb de belastingdienst O-B gebeld en blijkt dat ze veel tijd en geld kwijt zijn aan de bezwaarschriften WOZ die via speciale bedrijfjes worden ingediend. Via deze wijze willen dat tegengaan.

Als je weigert mee te werken zou ik in de toekomst geen gemaakte kosten kunnen verhalen op de belastingdienst bij een WOZ bezwaar.

Graag jullie reactie.

Groet

Wouter

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Jablan »

Het is deze samenwerking https://www.bs-ob.nl

Aparte werkwijze. Elders in Nederland komt bij de WOZ-waarde een uitleg en een link om direct zelf bezwaar te maken tegen de waardebepaling.

Binnenkant van de woning lijkt mij alleen relevant als er veel verbouwd is.


PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door PGros »

Het is toch een probleem van de gemeente zelf . De WOZ wordt vaak te hoog geschat en daardoor krijg je dat ze veel moeten betalen aan die bedrijven die bezwaar maken. Als ze gewoon voorzichtiger doen en wat lager schatten hebben ze dat probleem niet, maar ze weten ook wel dat een hogere WOZ meer geld in het laatje brengt.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lodeli

En welke kosten denkt u dan te kunnen verhalen bij het maken van bezwaar?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb (gratis) bezwaar gemaakt tegen de WOZ waarde en ik hoefde alleen een foto te maken van de badkamer en de keuken.

De belangrijkste reden was dat in mijn flat met precies hetzelfde woningen meerdere WOZ waardes waren toegekend (wat aan de ene kant raar is, maar ook kan kloppen).

U kunt 2 dingen doen,

1, Zoals gevraagd een paar foto's maken, zodat uw WOZ waarde beter geschat kan worden
2, Niet aan mee werken. Hierdoor kan uw WOZ waarde hoger of lager geschat worden.

Of bij het niet meewerken de mogelijkheid om in bezwaar te gaan komt te vervallen heb ik mijn twijfels over, al durf ik hier geen harde uitspraken te doen omdat dit een nieuwe situatie voor mij is.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit lijkt mij op gespannen voet te staan met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
10 sep 2022 13:39
@lodeli

En welke kosten denkt u dan te kunnen verhalen bij het maken van bezwaar?
De kosten van de rechtzaak hoopt de gemeente te ontlopen. Die bedragen meer dan 1000 euro, wat zuur is voor de gevallen waar de WOZ verlaging een paar tientjes betrof. Dit is het verdienmodel van de claim partijen

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
10 sep 2022 17:36
Dit lijkt mij op gespannen voet te staan met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Dat is toch een persoonlijke keuze. Je kunt ook akkoord gaan met de WOZ-waarde.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door PGros »

Je hoeft helemaal niet met de WOZ akkoord te gaan. Je kunt zelfs gratis bezwaar maken. Alleen is het stomme dat als een bedrijf voor jou bezwaar maakt je zelf overal van af bent maar als het wordt goedgekeurd en de WOZ te hoog was heb jij een lagere WOZ en de gemeente moet het bedrijf betalen.
Als je de binnenkant niet laat zien moet de gemeente van het slechtste uitgaan en gewoon een lage WOZ opgeven. Niets aan de hand.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
10 sep 2022 18:12
Lady1234 schreef:
10 sep 2022 13:39
@lodeli

En welke kosten denkt u dan te kunnen verhalen bij het maken van bezwaar?
De kosten van de rechtzaak hoopt de gemeente te ontlopen. Die bedragen meer dan 1000 euro, wat zuur is voor de gevallen waar de WOZ verlaging een paar tientjes betrof. Dit is het verdienmodel van de claim partijen
Maar daar heeft de Ts het niet over. Hij schrijft dit


Als je weigert mee te werken zou ik in de toekomst geen gemaakte kosten kunnen verhalen op de belastingdienst bij een WOZ bezwaar


Een bezwaar is gratis. In beroep gaan bij een afwijzing kost een gering bedrag aan griffierecht, wat je ook weer terugkrijgt, als je wint.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

PGros schreef:
10 sep 2022 18:30
Je hoeft helemaal niet met de WOZ akkoord te gaan. Je kunt zelfs gratis bezwaar maken. Alleen is het stomme dat als een bedrijf voor jou bezwaar maakt je zelf overal van af bent maar als het wordt goedgekeurd en de WOZ te hoog was heb jij een lagere WOZ en de gemeente moet het bedrijf betalen.
Als je de binnenkant niet laat zien moet de gemeente van het slechtste uitgaan en gewoon een lage WOZ opgeven. Niets aan de hand.
De vraag die bij mij opborreld is: als je vindt dat je een lagere WOZ zou moeten krijgen dan de huizen om je heen, dan moet je dat onderbouwen. Daarvoor kan je foto's insturen.
De dreiging dat je geen bezwaar meer zou kunnen indienen via een bureau lijkt mij nogal raar, dat zouden ze niet moeten doen. Maar ik denk dat het eenvoudig zelf indienen van een bezwaar een betere keus is dan via een bureau (namelijk het bureau krijgt geld dat uit de belastingen bijeen geharkt moet worden, dus door ons en uzelf opgehoest moet worden).

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
10 sep 2022 19:09
De dreiging dat je geen bezwaar meer zou kunnen indienen via een bureau lijkt mij nogal raar, dat zouden ze niet moeten doen.
Als ik de topic start lees, dan dreigen ze daar niet mee.
En kun je nog steeds een te hoge WOZ waarde succesvol aanvechten als je geen fotos instuurt.
De gemeente probeert onder de proceskosten uit te komen, met het argument dat geen betere WOZ waardebepaling mogelijk was , doordat de bewoner onvoldoende gegevens aanleverde.

lodeli
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2022 16:25

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door lodeli »

Het gaat mij niet om de woz waarde het gaat mij er om dat de belastingdienst Oost-Brabant op voorhand foto's van de binnenkant van ons huis willen hebben om een inschatting te kunnen maken van de woz. Bij mij, bij de buren bij iedereen die een vrijstaand huis heeft in de gemeente. Deze foto's moeten we uploaden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door 16again »

lodeli schreef:
11 sep 2022 08:16
Het gaat mij niet om de woz waarde het gaat mij er om dat de belastingdienst Oost-Brabant op voorhand foto's van de binnenkant van ons huis willen hebben om een inschatting te kunnen maken van de woz.
En als je het topic lees, begrijp je waarom, en dat je er niet toe verplicht bent.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door scontra »

lodeli schreef:
11 sep 2022 08:16
Het gaat mij niet om de woz waarde het gaat mij er om dat de belastingdienst Oost-Brabant op voorhand foto's van de binnenkant van ons huis willen hebben om een inschatting te kunnen maken van de woz. Bij mij, bij de buren bij iedereen die een vrijstaand huis heeft in de gemeente. Deze foto's moeten we uploaden.
Nu is er slechts sprake van één ambtenaar die de foto's even vluchtig bekijkt om mede naar aanleiding daarvan een waardebepaling te kunnen maken om ze vervolgens in het dossier op te nemen. Deze persoon is in het geheel niet geïnteresseerd in uw inboedel.

Als het huis in de verkoop gaat, dan worden er tot het kleinste kamertje aan toe foto's op het wereldwijde web geplaats en daar heeft dan weer niemand bezwaar tegen, want je moet toch laten zien wat je 'te koop' hebt.

Een overdenking : Stuur die foto's en bespaar uw Gemeente de kosten van die bezwaar bureautjes, want het is uiteindelijk ook uw Gemeentelijke belastinggeld waar die bureautjes mee aan de haal gaan.
Overigens, u kunt ook zelf een (eventueel) bezwaar indienen, ook dat bespaart de Gemeente een hoop weggegooid geld.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door PGros »

scontra schreef:
11 sep 2022 09:12
Een overdenking : Stuur die foto's en bespaar uw Gemeente de kosten van die bezwaar bureautjes, want het is uiteindelijk ook uw Gemeentelijke belastinggeld waar die bureautjes mee aan de haal gaan.
Overigens, u kunt ook zelf een (eventueel) bezwaar indienen, ook dat bespaart de Gemeente een hoop weggegooid geld.
De gemeente heeft de kosten niet als ze een juiste WOZ waarde opgeven. Als ze geen foto's van de binnenkant hebben moeten ze die dus gewoon iets lager inschatten. Als de WOZ te laag is dan krijgen ze die kosten van bezwaar maken ook niet.
En als je geen foto's instuurt en inderdaad zelf bezwaar maakt kost het de gemeente ook niets.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Fyte »

Als je weigert mee te werken aan de taxatie dan kunnen ze dat zeker tegen je gebruiken bij een rechtzaak, maar je bent niet verplicht om foto's te maken. De gemeente is verantwoordelijk voor de taxatie niet jij.

Als je geen foto's wil inleveren stuur ze dan een mail waarin je dat aangeeft en vertel ze daarbij wel dat de taxateur welkom is.
Laatst gewijzigd door Fyte op 11 sep 2022 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door scontra »

PGros schreef:
11 sep 2022 09:48
scontra schreef:
11 sep 2022 09:12
Een overdenking : Stuur die foto's en bespaar uw Gemeente de kosten van die bezwaar bureautjes, want het is uiteindelijk ook uw Gemeentelijke belastinggeld waar die bureautjes mee aan de haal gaan.
Overigens, u kunt ook zelf een (eventueel) bezwaar indienen, ook dat bespaart de Gemeente een hoop weggegooid geld.
De gemeente heeft de kosten niet als ze een juiste WOZ waarde opgeven. Als ze geen foto's van de binnenkant hebben moeten ze die dus gewoon iets lager inschatten. Als de WOZ te laag is dan krijgen ze die kosten van bezwaar maken ook niet.
En als je geen foto's instuurt en inderdaad zelf bezwaar maakt kost het de gemeente ook niets.
Lager dan wat, want wat is de basis vanwaar dan zou moeten worden uitgegaan ? Naar mijn idee is die er nl. niet.
Het maakt niet uit welke inschatting de Gemeente maakt, ook niet met de beschikbaar gestelde foto's, aangezien er altijd eigenaren zijn die de mening zijn toegedaan dat hun WOZ-waarde te hoog wordt berekend.
En de bureautjes varen er wel bij, die vullen hun zakken en als de WOZ storm weer voorbij is dan hebben ze wel weer een ander onderwerp waar veel gemeenschapsgeld aan te verdienen valt.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

16again schreef:
10 sep 2022 22:07
HandigeHarrie schreef:
10 sep 2022 19:09
De dreiging dat je geen bezwaar meer zou kunnen indienen via een bureau lijkt mij nogal raar, dat zouden ze niet moeten doen.
Als ik de topic start lees, dan dreigen ze daar niet mee.
En kun je nog steeds een te hoge WOZ waarde succesvol aanvechten als je geen fotos instuurt.
De gemeente probeert onder de proceskosten uit te komen, met het argument dat geen betere WOZ waardebepaling mogelijk was , doordat de bewoner onvoldoende gegevens aanleverde.
Klopt, ik had moeten schrijven dat de dreiging om niet meer de kosten van het bureau vergoed te krijgen, niet door de beugel kan. De consequentie
van niet-vergoed worden is wsl dat je het dan zelf gaat doen - dat is op zich wel beter maar het afdwingen daarvan niet. Het is een wettelijke regeling en dat is wsl niet voor niets, er zijn altijd mensen die het niet zelf kunnen. (Wat mij betreft kan die vergoeding afgeschaft worden trouwens, maar dan door de regeling op te heffen).

Plaats reactie