Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
PGros
Berichten: 1138
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door PGros »

Ja dus moet de gemeente eens wat lager inschatten. Ipv altijd wat hoger om meer belasting te kunnen innen

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er blijven altijd figuren, terecht of onterecht bezwaar maken.

En dat taxatierapport zal wel een flink hogere waarde aangeven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door scontra »

PGros schreef:
13 sep 2022 15:11
Ja dus moet de gemeente eens wat lager inschatten. Ipv altijd wat hoger om meer belasting te kunnen innen
Hoe schat je de waarde lager in als een inschatting van de waarde slechts een fictief bedrag vertegenwoordigd ?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
13 sep 2022 15:21
Maar er blijven altijd figuren, terecht of onterecht bezwaar maken.

En dat taxatierapport zal wel een flink hogere waarde aangeven.
Ik ben één van die figuren die elk jaar weer bezwaar maakt tegen de vaststelling van een fictieve waarde van mijn panden en elk jaar wordt de fictieve waarde door de Gemeente naar beneden bijgesteld.
Deze waarde is slechts een rekenwaarde en hoe lager deze is des te voordeliger het e.e.a. uitpakt.
Zolang ik nog zelf een bezwaar kan indienen blijf ik dat doen, maar zodra dat niet meer gaat zal ik het gaarne uitbesteden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
13 sep 2022 15:08
Met als gevolg dat we allemaal volgend jaar meer moeten betalen.
Als ik (opgeteld) bijna € 1200,00 WOZ waarde moet betalen en ik kan dat met een kleine € 210,00 naar beneden brengen, dan lever ik vervolgens toch nog een aardige bijdrage aan de Gemeentekas.


ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door ruitenheer »

PGros schreef:
13 sep 2022 15:11
Ja dus moet de gemeente eens wat lager inschatten. Ipv altijd wat hoger om meer belasting te kunnen innen
Even tijd voor een basiscursus gemeentelijke financien om de veel voorkomende misverstanden weg te werken.
Een gemeente moet een sluitende meerjarenbegroting vaststellen. Als ze dat niet doet, komt ze onder controle van de provincie te staan (de zogenaamde artikel 12 status). De gemeente mag geen uitgaven meer doen zonder toestemming van de provincie.
De enige echte inkomstenbron die de gemeente kan beinvloeden, is de onroerende-zaakbelastingen (ozb). De afdeling financien rekent uit hoeveel inkomsten volgend jaar nodig zijn. De afdeling belastingen rekent alle WOZ-waarden uit. Met deze 2 bedragen worden de tarieven berekend.
Het heeft voor een gemeente geen zin de WOZ-waarden structureel te hoog vast te stellen. De grootste inkomstenbron van de gemeente is de uitkering uit het gemeentefonds. Hoe hoger de WOZ-waarden, hoe meer ozb de gemeente zou kunnen heffen, hoe minder ze uit het gemeentefonds krijgt.
Als een gemeente de WOZ-waarden te laag vaststelt, krijgt ze geen toestemming van de Waarderingskamer om de WOZ-beschikkingen te versturen en de aanslagen ozb op te leggen.

De gemeente heeft heel weinig speelruimte om de WOZ-waarde te hoog of te laag vast te stellen.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

ruitenheer schreef:
12 sep 2022 23:04
irene.van-houte-valkenburg schreef:
12 sep 2022 21:44
Wat een raar verhaal..Hier heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt mij behoorlijk nep...
Het is toch heel erg echt. De Waarderingskamer heeft als toezichthouder aangegeven dat gemeenten periodiek de staat van woningen moeten controleren. Iedere woning moet eenmaal in de 5 jaar worden gecontroleerd. Dit kan bijvoorbeeld door de verkoopadvertenties, vragenlijsten, bouwvergunningen of bezwaarschriften.
Vroeger, had je personele belasting, Die kwamen kijken of je TV keek illegaal of een stereo had. Nu gaat het over de oppervlakte en de buiten kant of er iets is aangebouwd. Hoe wil je met foto's de oppervlakte bepalen. Het kan gewoon niet. Wij hebben tientallen jaren ons eigen huis, ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad. Ze zijn zo met privacy bezig, echt pure onzin.

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kijk- en luistergeld, oftewel de omroepbijdrage had niets te maken met personele belasting.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door ruitenheer »

irene.van-houte-valkenburg schreef:
14 sep 2022 12:14
Vroeger, had je personele belasting, Die kwamen kijken of je TV keek illegaal of een stereo had. Nu gaat het over de oppervlakte en de buiten kant of er iets is aangebouwd. Hoe wil je met foto's de oppervlakte bepalen. Het kan gewoon niet. Wij hebben tientallen jaren ons eigen huis, ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad. Ze zijn zo met privacy bezig, echt pure onzin.
De gebruiksoppervlakte van de woning wordt meestal berekend aan de hand van de bouwtekeningen. Als die er niet zijn wordt gebruik gemaakt van luchtofoto's en 3d-modellen. Omdat alle gemeenten de afgelopen jaren alle woningen moesten inmeten, is er software ontwikkeld om dat goed en snel te kunnen doen.

Moneyman
Berichten: 30111
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

lodeli schreef:
09 sep 2022 16:41
Hallo vandaag ontvingen wij een brief van de belastingdienst Oost-Brabant of wij foto's van ons huis aan de binnenkant willen uploaden voor een betere waarde bepaling van de WOZ. Wij hebben geen bezwaar gemaakt op de WOZ. Dit is op voorhand.Mijn eerste reactie was belachelijk. Mag dat? Hoe zit dat met privacy? Waarom willen ze dit hebben? Wat doen ze met die foto's?

Ik heb de belastingdienst O-B gebeld en blijkt dat ze veel tijd en geld kwijt zijn aan de bezwaarschriften WOZ die via speciale bedrijfjes worden ingediend. Via deze wijze willen dat tegengaan. Als je weigert mee te werken zou ik in de toekomst geen gemaakte kosten kunnen verhalen op de belastingdienst bij een WOZ bezwaar. Graag jullie reactie.
Er begint inmiddels reuring te ontstaan over dit onderwerp.
https://www.blckbx.tv/binnenland/belast ... te-bepalen

https://www.tubantia.nl/enschede/twents ... ~ad074cc1/

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Jablan »

Volgens Tubantia gaat het om een proef in 80 gemeenten.

Het tussen-de-regels-door-advies is helder: hoe slechter de staat van de woning, hoe lager de WOZ-waarde zal worden.

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar een krot in de buurt zoeken, en daar foto’s van sturen.

Moneyman
Berichten: 30111
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belastingdienst Oos Brabant vraagt op voorhand foto's van binnenzijde huis te uploaden voor betere WOZ waarde te bepalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inmiddels heef de Minister de erover gestelde -redelijk tendentieuze- kamervragen beantwoord. Spoiler: zij ziet het probleem niet. En terecht, wat mij betreft.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/dfvdfv
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -gluurders
Eerde schreef:
13 sep 2022 12:45
Kijk ze proberen het gewoon, met een briefje en teksten als "De gemeente is wettelijk verplicht... bla, blaa, blaat... om de hoogte vast te stellen voor de WOZ waardebepaling".
De gemeente heeft natuurlijk wel degelijk de wettelijke plicht om de juiste WOZ-waarde vast te stellen. Dat mag jij "het gewoon proberen" en "bla, bla, blaat" noemen - je hebt alleen gewoon keihard ongelijk.
Eerde schreef:
13 sep 2022 12:45
Nergens in wet of reglement staat dat ik verplicht mijn taxatierapport moet leveren aan de gemeente.
Je hebt wel degelijk de wettelijke plicht om de van belang zijnde inlichtingen en gegevens te verschaffen:
Artikel 47 AWIR:
1Ieder is gehouden desgevraagd aan de inspecteur:

a.de gegevens en inlichtingen te verstrekken welke voor de belastingheffing te zijnen aanzien van belang kunnen zijn;

b.de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers of de inhoud daarvan - zulks ter keuze van de inspecteur - waarvan de raadpleging van belang kan zijn voor de vaststelling van de feiten welke invloed kunnen uitoefenen op de belastingheffing te zijnen aanzien, voor dit doel beschikbaar te stellen.

Plaats reactie