LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingen op verhuren van apparatuur

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
De Trouwe Filmmakers
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2019 17:12

Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door De Trouwe Filmmakers »

Hallo,

Ik had een vraag over een idee waar ik al langere tijd over zit na te denken en research naar zit te doen. Mijn situatie zit namelijk zo: Ik ben 23 jaar, woon nog bij mijn ouders en ben een ZZP'er. Ik ben een filmmaker die onder andere trouwfilms, promo video's, bedrijf films enz. maakt. Ik wil natuurlijk zo'n min mogelijk belasting op een legale manier betalen. Ik had als voorbeeld uitgerekend hoeveel belasting ik moet betalen als ik 60.000 euro omzet in een jaar verdien (iets minder dan de helft). Dus ik ging toen manieren bedenken om minder belasting te betalen en ik kwam uit op:

Stel dat we mijn voorbeeld van 60.000 euro omzet per jaar gebruiken. Stel dat ik dan 50.000 euro gebruik om camera apparatuur te kopen waarmee ik dan mijn kosten verlaag en dus de inkomstenbelasting. Daarnaast kan ik omdat het een zakelijke uitgave is ook de BTW terug vragen.

Als ik dan deze camera apparatuur niet zelf gebruik, maar gebruik om te verhuren. Dan krijg ik een cashflow.

Nu is mijn uiteindelijke vraag: Moet over deze huur opbrengsten belasting betaald worden uit box1 of box 3? En hoe zit dat precies als ik het als bedrijf koop en dan verhuur?

Ik vond op de belastingdienst site het volgende: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ereedschap

Op deze pagina staat dat als je geen speciale werkzaamheden uitvoert je onder box3 kan vallen, geldt dit ook als je een ondernemer bent?

Ik ben pas begonnen ondernemer en vind het allemaal zo intressant! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en ik sta open voor alle reacties. Ook als je redenen hebt waarom het misschien niet handig is of niet kan of wat ik misschien beter kan doen om minder belasting te betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een camera koop je zakelijk en blijft voor een bepaalde duur op de balans staan. Elk jaar een nieuw kopen gaat niet lukken, de oude moet ook ergens blijven.
Sowieso hebt u in de eerste 5 jaar recht op 3 keer startersaftrek buiten de andere voordelen. Die kunt u gebruiken in een jaar met minder kosten.
Het eerste jaar zal u ook geen winst draaien. Immers, alles moet zakelijk gekocht worden.

Om alles in goede banen te lijden kunt u ook alles uitbesteden. Kost een x bedrag per maand die ook weer aftrekbaar zijn.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De aanschaf van bepaalde middelen mag u niet inéén keer als kosten opvoeren, maar daar moet u over afschrijven in een paar jaar.

Als u uw apparatuur verhuurt, moet u de inkomsten daarvan opgeven in box 1.

Volgens mij geeft de KvK cursussen voor starters. Gezien uw vragen lijkt het mij verstandig als u zo’n ondernemerscursus volgt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door kokka »

Het sommetje klopt niet helemaal. Als je 60000 omzet, dan moet je daar nog btw over afdragen. Dan hou je nog maar 49586 over. Daar moet je dan ook nog belasting over afdr agen. Als je voor 50000 aan spullen koopt, waar betaal je je levensonderhoudt dan van? Of teer je gewoon op de zakken van je ouders? Dan verlaag je je inkomstenbelasting over de rug van je ouders.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

informeer vooraf goed en maak vooral geen fouten!

Een bedrijfswagen klinkt leuk, BTW terug bij aanschaf, de diesel en daarna ontdekken dat je KM administratie moet hebben en anders veel privé betaalde....

Een eigen auto of motor kun je ook vaak alles meenemen en dan mag je 19 ct/km boeken en krijg je geen BTW terug en ook KM administratie over werkelijk gereden ritten!
Zelfs over ritje naar andere kant stad mag je op Ebike die kosten nog declareren omdat niet te zien is hoe je reisde!

Voorbeeld 2;

Eigen bank zakelijk krediet of Lease?
Als je voor apparatuur of voertuigen moet kiezen, zelf kopen met geld van bank of Lease, kijk ook daarbij naar beide en weet hoeveel je gebruik maakte.
Een auto van de bank bepaal je zelf KM die je maakte, en de auto mag je langer houden indien mogelijk.
Lease is vaak na 5 jaren inleveren en bij meer KM veel bijbetalen.

Zo weet je vaak achteraf welke beste was geweest... en zoek eens op zakelijke forums, dit hier is consumenten forum met enkele met ondernemers met ervaringen, maar ook ik loop na enkele jaren reeds flink op achter met de ontwikkelingen.

En bij verhuur, ik weet dat een tijdelijke huur auto erg duur was door de verzekeraars en niet verzekeren is risico....

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door Erthanax »

Omzet is niet hetzelfde als inkomen. Ik raad u ernstig aan een korte cursus bedrijfsadministratie te volgen, zodat u weet wat een balans is, een winst- en verliesrekening, enz.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door renewouters »

Inkomsten door verhuur zijn gewoon bedrijfsinkomsten waarover je belasting betaald. Je zou het wel kunnen doen als investering als je iets met die 50k wilt doen. Het levert al snel meer op dan de rente op zo'n bedrag.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door SJZ »

Moet over deze huur opbrengsten belasting betaald worden uit box1 of box 3?
Zoals je zelf al zegt: je hebt de apparatuur voor je onderneming gekocht, en deze spullen zitten dus meteen al in box 1.
Bij verhuur valt er niks meer te kiezen: die huuropbrengsten vallen in box 1 (je onderneming)

Kopen in je onderneming, box 1, en dan verhuren alsof het privéspullen zijn in box 3, nee, da's geen legale weg.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door gosewijn »

Begin eerst eens ondernemers plan te maken .

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij BTW ontvangen hoort ook BTW afdragen aan de belastingdienst. Ga maar de nodige cursussen volgen voordat je jezelf ondernemer noemt. Anders gaat het grandioos fout. Denk aan alle verzekeringen. Ook voor jezelf en je pensioen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heb je al zoveel klanten dat je 60.000,00 euro omzet hebt. Omzet is eksklusief btw.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door honza »

Lady1234 schreef:
27 aug 2019 12:30
De aanschaf van bepaalde middelen mag u niet inéén keer als kosten opvoeren, maar daar moet u over afschrijven in een paar jaar.
Fout. Als starter mag je onder bepaalde voorwaarden willekeurig afschrijven. Dus ook alles in 1x.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

honza schreef:
05 sep 2019 11:03
Lady1234 schreef:
27 aug 2019 12:30
De aanschaf van bepaalde middelen mag u niet inéén keer als kosten opvoeren, maar daar moet u over afschrijven in een paar jaar.
Fout. Als starter mag je onder bepaalde voorwaarden willekeurig afschrijven. Dus ook alles in 1x.
U weet niet hoelang de Ts al ‘ondernemer’ is en bij een omzet van € 60.000 een investering van € 50.000 in één keer afschrijven is fiscaal gesproken zeer onverstandig.

Overigens kan men op investeringen die gedaan zijn voor de verhuur ook als startende ondernemer niet willekeurig afschrijven.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door criticus2 »

die kosten zijn inderdaad af te schrijven, de btw is te verrekenen. maar over de facturen moet btw berekend en afgedragen worden. Overigens is het zo dat wanneer een aantal jaren de onderneming verlies lijdt of slechts geringe winst maakt zou het zo kunnen zijn dat de fiscus dat niet accepteert, en dat men die inkomsten maar ook de bijbehorende kosten aftrek dus niet meetelt voor de aangifte.
BTW is dan overigens nog wel steeds verrekenbaar. miv volgend jaar gelden daarvoor nieuwe regels trouwens.
informeer goed idd bij KVK zoals al geadviseerd is. en maak vooraf als het lukt een gedegen , dus niet een ``ik reken mij rijk`` bedrijfsplan. vast wel eea te vinden op het www daarover.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Belastingen op verhuren van apparatuur

Ongelezen bericht door criticus2 »

en reparatiekosten , en vervanging wegens diefstal/verlies. Maar dat is om te zetten in de tarieven (kosten verzekering ed). en waarborgsom regelen.

Gesloten