LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dakloos door belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mike076
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2015 12:52

Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door Mike076 »

Ik ben geen rolmodel. Zo simpel is het. Mijn ouders zijn gescheiden, ik heb jarenlang mijn moeders strijd gevochten tot mijn vader dood ging en kan niet goed functioneren op school door adhd. Ik heb geen contact met familieleden door die vechtscheiding. Heb in mijn puberteit best wat rottigheid uitgehaald omdat ik met mijzelf in de knoop zat. Gelukkig heb ik toen beseft dat dat niet het pad is welke ik wil lopen. Ik ben opgegroeid in armoede. Ook toen ik op 17 jarige leeftijd op mijzelf moest gaan wonen had ik het nooit breed. Ik heb altijd de eindjes aan elkaar moeten knopen. Toen ik eindelijk doorhad (zonder opvoeding) hoe het leven en de maatschappij in elkaar staken kwamen we in de crisis. Dat ik nooit op vakantie kon of nooit iets extra's overhad was ik gewend. Ik ken het niet anders.

Ik ben niet iemand die in een hoekje gaat zitten huilen.

Voor mij was de 20e van de maand altijd een feestdag. Net dat beetje extra wat weer wat eten op je bord legt. Totdat ik deze ineens niet meer ontving. Ik heb gebeld en naar 4 pogingen eindelijk een goed gesprek gehad. Het kwam erop neer dat ik geëmigreerd zou zijn naar het buitenland. Terwijl ik op dat moment al 3 jaar in mijn toenmalige woning woonde en al 2.5 jaar bij dezelfde werkgever werkte. Een fout maken is menselijk. Na een hoop rompslomp om alles terug te draaien zou ik 10 weken later, mits mijn aanvraag werd goedgekeurd, mijn zorg- en huurtoeslag weer ontvangen. 10 weken later bleek mijn aanvraag nooit ontvangen te zijn. Er werd mij dringend verzocht de procedure opnieuw te starten. Op dat moment raakte ik mijn baan kwijt. Contract niet verlengd omdat ze geen vaste contracten uitdeelden. Hierop heb ik mij gelijk ingeschreven als werkzoekende. Ik zou een uitkering krijgen. Twee maanden later. Ook dit is 2 x fout gegaan.

Ik ben alles kwijtgeraakt dat ik zelf had opgebouwd. Ik ben dakloos en thuisloos geweest. Ik ben onwerkelijk vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Er waren overal regelingen en oplossingen voor maar bureaucratie zorgde ervoor dat ik continu voor de keuze stond; of afglijden naar criminaliteit of mijn poot vasthouden en blijven proberen op het rechte pad te blijven. Ik had een blauwe vuilniszak met kleren, geen zorgverzekering ( dat kon niet want ik was niet woonachtig in Nederland volgens de staat) geen familieleden of vrienden die mij hielpen en geen inkomsten.

De wil om te leven werd steeds kleiner. Ik heb er vaak aan gedacht om er een einde aan te maken.

Gelukkig heb ik nooit opgegeven. Sinds twee jaar woon ik samen met mijn vriendin en ben heel gelukkig. Ik heb een bedrijf opgebouwd en het lijkt succesvol te worden.

Ik krijg door het samenwonen en het afdragen van BTW natuurlijk te maken met mijn freunden van de blauwe brief. In de afgelopen twee jaar hebben wij menig maal toekenningen gekregen op toeslagen en teruggaven. Dan krijgen we weer iets en dan stopt het weer. We doen aangiftes en teruggaven worden pas maanden later uitbetaald. En later weer teruggevorderd. Als ik bel krijg ik de meest onbekwame mensen aan de telefoon die geen telefoontraining hebben gehad of antwoorden kunnen geven op belangrijke vragen.

Kortom, er is nog steeds niks veranderd en ik vraag mij af hoe dit kan???

Als ik dit forum lees gebeurd het overal. Ik vraag mij dus sterk af hoe een bedrijf waar mensen zo afhankelijk van zijn, zo kan omgaan met mensen?

Het is al jaren bekend dat de belastingdienst onderbezet is, hoe kan dit??

Het is al jaren bekend dat de belastingdienst dezelfde fouten maakt, hoe kan dit??

Het is al jaren bekend dat het systeem niet werk, waarom gebeurd hier niets aan??

Ik ben werkelijk alles kwijtgeraakt door dit knullige gedoe van een overheidsorgaan, ben nooit geholpen of bijgestaan, negatief benaderd met vooroordelen en jarenlang dakloos geweest, hoe kan dit???

Vanmorgen kregen we weer een blauwe brief. Alles wat we vorig jaar niet gekregen hebben krijgen we nu ineens terug. Daar hadden we recht op. We krijgen al 2 jaar 40 euro aan zorg- en huurtoeslag, voor twee personen die leven van 1 minimum salaris. We schreeuwen al 2 jaar dat het niet klopt en ineens krijgen we dat geld weer terug terwijl we net klaar zijn met het afbetalen van de toeslagen van 2013. Die hadden we teveel gehad. Snappen jullie het nog?

Ik niet in ieder geval. Ik wilde mijn verhaal delen want ik heb vandaag een beslissing gemaakt. Ik stop ermee. Ik heb alle toeslagen stopgezet. Want het kost mij meer tijd en frustratie om de rompslomp te regelen dan dat het mij helpt. Ik kan beter iets harder werken om die 300 euro zelf te verdienen dan er afhankelijk van te zijn. Daarnaast heeft het verleden mij geleerd nooit te rekenen op de belastingdienst. Doe je dat wel loop je de kans alles kwijt te raken wat je lief is.

Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker.

wim.bosboom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2015 20:10

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door wim.bosboom »

Het is 1 grote puinzooi bij de belastingdienst, dus ik maak die enveloppen al 4 jaar niet meer open. Die brieven worden uitgespuwd door een computer-systeem en niemand kan je ooit uitleggen hoe het nu echt in elkaar steekt. Gelukkig woon ik ook niet meer in Nederland, het land dat op sterven na dood is. De ombudsman weet het ook niet meer. Heel dat zooitje sukkels in Den Haag bij Den Helder over de grens zou ik zeggen, maar ja, zij denken dat ze nog echt een baan hebben en iets bijdragen aan Nederland. Nou, kom dan maar eens praten, om te beginnen met de Fira? Of de ABN?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

Toeslagen stopzetten is niet handig.

Wat je véél beter kan doen is de toeslagen laten verminderen tot een klein bedragje, bv. € 5 per toeslag per maand.

ALS je namelijk een voorschot krijgt, dan wordt het ook na afloop van het jaar afgerekend. In het allerslechtste geval moet je dus dat voorschot (€ 60 voor een jaar) terugbetalen. Maar als je recht op meer hebt krijg je na afloop van het jaar dus een nabetaling.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door fisbel »

Stopzetten is niet slim inderdaad. Omdat er verschillende inkomensgrenzen zijn voor huur- en zorgtoeslag én omdat TS nooit meer toeslag wil terugbetalen is het doorgeven van een te hoog inkomen voldoende om geen zorgtoeslag en geen huurtoeslag meer te krijgen. Gewoon een inkomenswijziging doorgeven voor 2016 van € 28.000 alleenstaande c.q. € 35.000 voor toeslagpartners. Er volgt dan een nihilbeschikking, maar TS blijft in het systeem. Als er recht is op toeslaggeld zal dat achteraf worden toegekend. Het jaar 2015 laten zoals het is.

Nadeel van deze werkwijze is dat elk jaar opnieuw de toeslag moet worden aangevraagd. Dat kan natuurlijk. Met het doorgeven van weer een te hoog inkomen volgt andermaal een nihilbeschikking enzovoort enzovoort. Stopzetten is niet slim: ook áls er recht is op toeslaggeld wordt dat achteraf niet verrekend.

wim.bosboom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2015 20:10

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door wim.bosboom »

fisbel schreef:Stopzetten is niet slim inderdaad. Omdat er verschillende inkomensgrenzen zijn voor huur- en zorgtoeslag én omdat TS nooit meer toeslag wil terugbetalen is het doorgeven van een te hoog inkomen voldoende om geen zorgtoeslag en geen huurtoeslag meer te krijgen.
Volgens mij moet je nog eens goed lezen.
TS krijgt niets meer toegekend en dat is volgens mij het probleem.
Ik vrees dat TS te maken heeft met een gemeente die onwelwillig is, een onwelwillige ambtenaar, zo'n [Scheldwoorden verwijderd door moderatie]
Wie zal er nu over klagen dat t'ie zorgtoeslag krijgt en een vraag stellen om er vanaf te komen?
Je hoeft het niet terug te betalen als het terecht is toegekend.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 feb 2016 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Scheldwoorden verwijderd door moderatie

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door thecure »

Ik stop ermee. Ik heb alle toeslagen stopgezet
Volgens mij moet je nog eens goed lezen.
TS krijgt niets meer toegekend en dat is volgens mij het probleem.
nee, hij heeft alles zelf stopgezet.

Ik sluit me aan bij SJZ, je kan beter de uitbetaling verminderen tot een klein bedrag. zo blijf je in het 'systeem'. Heb je recht op meer, dan krijg je dat achteraf.
Moet je terugbetalen, dan kan dat gemakkelijk door het kleine voorschot.

wim.bosboom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2015 20:10

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door wim.bosboom »

thecure schreef:
Ik stop ermee. Ik heb alle toeslagen stopgezet
Ik sluit me aan bij SJZ, je kan beter de uitbetaling verminderen tot een klein bedrag. zo blijf je in het 'systeem'. Heb je recht op meer, dan krijg je dat achteraf.
Moet je terugbetalen, dan kan dat gemakkelijk door het kleine voorschot.
Mag ik vragen hoe hoog de betalingen zijn waar je het over hebt?
Graag in duizenden per maand. Bijstand en WW hoef je namelijk nooit terug te betalen, terechte toeslagen ook niet, dus ik heb geen idee waar jij het over hebt. Misschien onterechte toeslagen?
Volgens mij heeft het helemaal niets van doen met de situatie van TS.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door igen »

Voor iemand die pretendeert volledig op de hoogte te zijn van de regelgeving zit je er behoorlijk naast. Bijstand kan worden teruggevorderd, met boete zelfs.

wim.bosboom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2015 20:10

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door wim.bosboom »

igen schreef:Voor iemand die pretendeert volledig op de hoogte te zijn van de regelgeving zit je er behoorlijk naast. Bijstand kan worden teruggevorderd, met boete zelfs.
In theorie wel, maar in praktijk is het verdomde moeilijk om iets te vorderen van iemand die niets bezit. Mensen die helemaal niets bezitten krijgen bijstand op bestaansminimum. Daaronder valt niets meer opleggend te vorderen.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door igen »

Niks " in theorie " . Het kan en het gebeurt.

wim.bosboom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2015 20:10

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door wim.bosboom »

igen schreef:Niks " in theorie " . Het kan en het gebeurt.
Maar nooit bij mensen die niks meer hebben. Je kunt nog zo veel vorderen, als ze het niet hebben zul je het niet innen. De schulden zullen blijven bestaan, maar zelfs daar zit een verjaringstermijn op. Juridisch dan, want feitelijk zit er geen verjaringstermijn op een vordering.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Dakloos door belastingdienst

Ongelezen bericht door puma73 »

wim.bosboom schreef:
igen schreef:Voor iemand die pretendeert volledig op de hoogte te zijn van de regelgeving zit je er behoorlijk naast. Bijstand kan worden teruggevorderd, met boete zelfs.
In theorie wel, maar in praktijk is het verdomde moeilijk om iets te vorderen van iemand die niets bezit. Mensen die helemaal niets bezitten krijgen bijstand op bestaansminimum. Daaronder valt niets meer opleggend te vorderen.
Moet jij eens opletten hoe gemakkelijk dat is, er wordt gewoon teruggevorderd en wat er teruggevorderd wordt is het bruto uitgekeerde bedrag.

Gesloten