LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
PaTjUhH
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2020 20:07

Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door PaTjUhH »

Beste medegebruikers,

Als je fiscaal partner bent, is het dan ook mogelijk om afzonderlijk aangifte te doen? Of ben je verplicht om dit echt samen te doen?

Hopende dat iemand dat met zekerheid weet te vertellen. Verneem het graag.

Vriendelijke groet,
Patrick

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als fiscale partners samen aangifte doen mag maar is niet verplicht.
Maar beide afzonderlijke aangiftes moeten, als ik het goed heb, wel door beide ondertekend worden.
Maar gezamenlijk aangifte doen is makkelijker i.v.m. verdelen van bepaalde posten.
U kunt eerst een aangifteformulier voor u samen invullen en daar de voordeligste verdeling van bepaalde posten kiezen, die verdeling noteren en gezamenlijke aangifte verwijderen waarna u voor u beide dan de afzonderlijke aangiften gaat invullen en verzenden.
Of het moet zijn dat u geheimen voor elkaar hebt, dan zal eerst een gezamenlijke aangifte invullen niet mogelijk zijn.

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent niet verplicht om samen aangifte te doen, maar het is wel verstandiger.

Zijn er aftrekposten zoals medische kosten, dan heb je sowieso de gegevens van de ander nodig.

PaTjUhH
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2020 20:07

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door PaTjUhH »

Bedankt voor de snelle reacties, zoals ik het erop uitmaak is het niet verplicht. Maar samen of afzonderlijk is meer een kwestie van goed kijken waar het meest rendement uitgehaald kan gaan worden?

En dan maakt het ook niet uit, of je het ene jaar wel gezamelijk en het andere jaar afzonderlijk doet?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

PaTjUhH schreef:
02 mar 2020 12:22
Bedankt voor de snelle reacties, zoals ik het erop uitmaak is het niet verplicht. Maar samen of afzonderlijk is meer een kwestie van goed kijken waar het meest rendement uitgehaald kan gaan worden?

En dan maakt het ook niet uit, of je het ene jaar wel gezamelijk en het andere jaar afzonderlijk doet?
Welk extra rendement denk je eruit te halen door het apart te doen dan?

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U maakt het uzelf onnodig moeilijk door apart aangifte te doen en het is nooit voordeliger.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

PaTjUhH schreef:
02 mar 2020 12:22
Bedankt voor de snelle reacties, zoals ik het erop uitmaak is het niet verplicht. Maar samen of afzonderlijk is meer een kwestie van goed kijken waar het meest rendement uitgehaald kan gaan worden?

En dan maakt het ook niet uit, of je het ene jaar wel gezamelijk en het andere jaar afzonderlijk doet?
Het is niet verplicht en hoe u het andere jaren gaat doen is aan u.
In principe zou het niet uit mogen maken wat u aan belasting moet betalen maar waarom zou u het afzonderlijk willen doen?
Bij gezamenlijk aangifte doen kunt u aan het eind van de aangifte eenvoudig met gemeenschappelijke posten schuiven en ziet u meteen wat het meeste belastingvoordeel oplevert.
Ook bij gezamenlijk aangifte doen krijgen U en uw partner elk een aanslag inkomstenbelasting thuis.

PaTjUhH
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2020 20:07

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door PaTjUhH »

Bedankt voor de reacties, momenteel hebben wij nog geen gemeenschappelijke posten die we kunnen verschuiven.

Het komt dus puur en alleen uit op inkomstenbelasting, waar de aangifte goed voor is.

Wanneer ik de aangifte gezamelijk invoer, komen er 2 bedragen vrij 'fictief' €250 & €50,-. Maar wanneer ik afzonderlijk de aangifte invul komt er €250,- & €1250,- vrij.

Het punt is wel, dat van de bedragen die zo flink afwijken. Is er vorig jaar veel loon uit over/vakantieuren etc. uitbetaald door wissel van baan.

Vandaar gezamelijk aangifte in ons geval niet voordeliger is.....

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

PaTjUhH schreef:
02 mar 2020 14:48
Bedankt voor de reacties, momenteel hebben wij nog geen gemeenschappelijke posten die we kunnen verschuiven.

Het komt dus puur en alleen uit op inkomstenbelasting, waar de aangifte goed voor is.

Wanneer ik de aangifte gezamelijk invoer, komen er 2 bedragen vrij 'fictief' €250 & €50,-. Maar wanneer ik afzonderlijk de aangifte invul komt er €250,- & €1250,- vrij.

Het punt is wel, dat van de bedragen die zo flink afwijken. Is er vorig jaar veel loon uit over/vakantieuren etc. uitbetaald door wissel van baan.

Vandaar gezamelijk aangifte in ons geval niet voordeliger is.....

Dat kan dus helemaal niet en dus maak je ergens een fout bij de aangifte.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
02 mar 2020 12:26
Welk extra rendement denk je eruit te halen door het apart te doen dan?
Als je met wat posten kunt schuiven tussen partners, kun je dit zo doen dat 1 partner een gering bedrag moet bijbetalen. Maar wel zo gering dat het onder de drempel blijft, dan hoeft die partner niets terug te betalen.

Dit levert een paar tientjes voordeel op.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
02 mar 2020 15:03
angel1978 schreef:
02 mar 2020 12:26
Welk extra rendement denk je eruit te halen door het apart te doen dan?
Als je met wat posten kunt schuiven tussen partners, kun je dit zo doen dat 1 partner een gering bedrag moet bijbetalen. Maar wel zo gering dat het onder de drempel blijft, dan hoeft die partner niets terug te betalen.

Dit levert een paar tientjes voordeel op.
TS geeft aan geen posten te hebben om te schuiven en daarnaast valt er weinig te schuiven bij aparte aangifte.

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U doet dus gewoon iets fout. Want die uitkomst kan niet.

PaTjUhH
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2020 20:07

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door PaTjUhH »

De gegevens komen gewoon uit de voor ingevulde gegevens, ik zal straks eens de cijfers controleren. Verders kan ik weinig fouts hebben gedaan dan....

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het kan echt niet.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

PaTjUhH schreef:
02 mar 2020 17:57
De gegevens komen gewoon uit de voor ingevulde gegevens, ik zal straks eens de cijfers controleren. Verders kan ik weinig fouts hebben gedaan dan....
Misschien ergens bij een vraag een vinkje gezet of juist niet, alle vragen maar eens goed controleren

PaTjUhH
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2020 20:07

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door PaTjUhH »

Dank voor alle reacties! Zojuist eens alles op een rijtje gezet en ik ben eruit gekomen. Het grote verschil zat hem in het wel/niet erkennen van 'n fiscale partner, gelukkig is dit nu opgehelderd.

In de Aangifte 2019 App, kan totaal geen fiscale partner worden bijgevoegd. Dus maar online gedaan.

En zo heb ik gelukkig een grote misser voorkomen. Allen bedankt voor de reacties!

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dus grote onzin. Dat zou hooguit kunnen met een oudere partner geboren vóór 1963 met een heel laag inkomen, die dus de heffingskorting niet gebruikt.

PaTjUhH
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2020 20:07

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door PaTjUhH »

Ik begrijp uw reactie niet Lady1234

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U stelt dat als u apart, dus geen fiscaal partner, aangifte doet er een restitutie volgt van € 250 en € 50.

Maar als u als fiscaal partners dat doet, er een restitutie volgt van € 250 en € 1.250.

En dat zou dus alleen maar kunnen als de ene partner, met het lage inkomen, vóór 1963 geboren is en een heel laag inkomen heeft, waardoor de loonheffingskorting niet benut wordt.

PaTjUhH
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2020 20:07

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door PaTjUhH »

Het is net andersom, bij 'wel' fiscaal partner, aangifte doet volgt er een restitutie van € 250 en € 50.

Maar bij 'geen' fiscaal partners, volgt er een restitutie van € 250 en € 1.250.

Maar we zijn wel fiscaal partner...

Gesloten