LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sjoerd.de-groot
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2019 11:23

Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door sjoerd.de-groot »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag over het volgende:

Sinds november 2018 woon ik in Duitsland en ben dus geemigreerd en heb alle toeslagen stopgezet (kreeg altijd zorgtoeslag)
De belastingsdienst heeft een brief gestuurd vanwege het wereldinkomen, daar heb ik netjes op gereageerd.

In Nederland heb ik nooit veel geld verdient omdat ik in een winkel werkte daardoor krijg je dus de maximale zorgtoeslag.
Nu is het zo dat ik in Duitsland een veel betere baan heb gevonden.
Het probleem is nu echter dat de Belastingsdienst geld van mij wil hebben omdat ik in de 2 maanden die ik in Duitsland heb gewerkt teveel heb verdient dus geen recht heb op de zorgtoeslag die ik heb gekregen (ik had er recht op omdat ik in Nederland woon en werkte)

Hoe kan het zijn dat ik door een inkomen in Duitsland dat ik zorgtoeslag moet terug betalen ?
Het komt uiteraard omdat de belastingsdienst het inkomen van het hele jaar bij elkaar optelt daardoor verdien ik teveel dus had recht op minder toeslag (dat gebeurt wanneer je in Nederland een nieuwe baan krijgt ja)

Ik vind het te asociaal voor woorden dat ze geld van mij willen hebben omdat ik ben geemigreerd en daar een betere baan heb? Ik betaal in Duitsland ook de zorg.....
Waarom kijken ze niet naar de maanden die ik in Nederland heb gewoont en gewerkt?

Alvast bedankt voor de medewerking en het antwoord!

Groetjes,

Sjoerd de Groot
Laatst gewijzigd door Radar op 12 sep 2019 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toeslagen worden oer jaar berekend, behalve in uitzonderlijke gevallen. En u bent geen uitzonderlijk geval.

Heeft dus niets met asociaal te maken. U zult die twee maanden ook geen Nederlandse zorgverzekering gehad hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door berndv »

toeslagen worden jaarlijks berekend en het ontvangen bedrag betreft een voorschot, pas nadat uw inkomen definitief bekend is wordt er een definitieve berekening gemaakt over de toeslagen.
sjoerd.de-groot schreef:
12 sep 2019 11:34
Ik vind het te asociaal voor woorden dat ze geld van mij willen hebben omdat ik ben geemigreerd en daar een betere baan heb? Ik betaal in Duitsland ook de zorg.....
Waarom kijken ze niet naar de maanden die ik in Nederland heb gewoont en gewerkt?
Het is niet omdat u geemigreerd bent, het is omdat uw inkomen hoger is dan het inkomen waarmee u recht zou hebben op (volledige) zorgtoeslag. Dit was ook gebeurd als u in Nederland een andere baan had gekregen met een beter inkomen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door mahadma »

De zorgtoeslag is een "voorschot" uitkering voor het lopende jaar en wordt het jaar daarna tot een definitieve toeslag berekend naar het JAAR inkomen. U heeft dus 10 maanden weinig en 2 maanden veel verdient, dat bij elkaar geeft een verzamelinkomen/toeslag verhouding met verrekening van de uitgekeerde zorgtoeslag tov waar u recht op had. Heeft u te weinig gehad, dan krijgt u dat uitgekeerd. Heeft u teveel gehad dan zult u dat terug moeten betalen. Over het jaar vanaf 1 jan in Duitsland krijgt u natuurlijk geen zorg toeslag meer, dat is dan een Duitse aangelegenheid geworden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door tttlocke »

sjoerd.de-groot schreef:
12 sep 2019 11:34
Ik vind het te asociaal voor woorden dat ze geld van mij willen hebben omdat ik ben geemigreerd en daar een betere baan heb? Ik betaal in Duitsland ook de zorg.....
Waarom kijken ze niet naar de maanden die ik in Nederland heb gewoont en gewerkt?
U lijkt het niet asociaal te vinden dat ze het geld terug zouden willen hebben als u diezelfde betere baan in Nederland had gevonden.
Wat is dan het verschil met u huidige situatie?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

sjoerd.de-groot schreef:
12 sep 2019 11:34

Ik vind het te asociaal voor woorden dat ze geld van mij willen hebben omdat ik ben geemigreerd en daar een betere baan heb?
Ik vind het te asociaal voor woorden dat iemand voldoende verdient om zelf de zorg te betalen en toch zijn handje wil ophouden zodat de Nederlandse belastingbetalers zijn/haar zorg aanvullend sponsoren.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

U heeft gewoon pech... volgende keer per 1 januari verhuizen!

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:
12 sep 2019 18:55
U heeft een brief van de belastingdienst ontvangen met daarin de vraag om uw inkomsten die u in Nederland had door te geven. U bent vanaf november 2018 niet meer in Nederland woonachtig en had geen Nederlandse inkomsten meer. Als u zelf die twee maanden inkomsten uit Duitsland bij uw inkomen over 2018 heeft bijgeteld dan gaat de belastingdienst van uw opgegeven inkomen uit en geeft dat inkomen door aan de dienst toeslagen met als gevolg dat u terug dient te betalen. Begin 2019 heeft u als uw adres bekend is een jaaropgave van uw voormalige werkgever ontvangen met het totaal aan inkomsten en heffingen en als u die nog in bezit heeft zou nog bezwaar tegen de hoogte van het inkomen kunnen maken.
Misschien heeft u erover heen gelezen dat TS zijn wereldinkomen aan de BD heeft moeten opgeven. D.w.z. dat de BD met dit wereldinkomen de hoogte van het inkomen en dus de hoogte van de toeslag gaat bepalen.
Ik vraag me af op welke gronden u dan een bezwaar zou willen indienen?

sjoerd.de-groot
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2019 11:23

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door sjoerd.de-groot »

tttlocke schreef:
12 sep 2019 13:58
sjoerd.de-groot schreef:
12 sep 2019 11:34
Ik vind het te asociaal voor woorden dat ze geld van mij willen hebben omdat ik ben geemigreerd en daar een betere baan heb? Ik betaal in Duitsland ook de zorg.....
Waarom kijken ze niet naar de maanden die ik in Nederland heb gewoont en gewerkt?
U lijkt het niet asociaal te vinden dat ze het geld terug zouden willen hebben als u diezelfde betere baan in Nederland had gevonden.
Wat is dan het verschil met u huidige situatie?

Als je in Nederland woont is het logisch dat je dan meer moet betalen, of dat je jou zorgtoeslag moet terug betalen als je een betere baan hebt gevonden in Nederland. Als je in Nederland woont kan je ook gebruik maken van de zorg in Nederland.

Ik vind het asociaal dat ze niet kijken naar het werk van alleen in Nederland.
De laatste 2 maanden heb ik niks te maken met Nederland (betaal geen belasting niks, betaal ik allemaal in Duitsland)
Maar door de laatste 2 maanden in DUITSLAND moet ik van de afgelopen 10 maanden zorgtoeslag terug betalen in NEDERLAND.
Dat gaat er bij mij niet in, wat voor logica is dat...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door tttlocke »

sjoerd.de-groot schreef:
13 sep 2019 08:41
Dat gaat er bij mij niet in, wat voor logica is dat...
Het is u hier al eerder uitgelegd. De logica is dat de zorgtoeslag waarop je in een bepaald jaar recht hebt, wordt gebaseerd op het totale inkomen in datzelfde kalenderjaar, ongeacht in welk land dat inkomen verdiend wordt. De maandelijkse bedragen aan zorgtoeslag die u ontvangen heeft, zijn voorschotten. Dat u een deel van dat jaar in het buitenland woont en werkt is hierbij niet relevant.
Best wel logisch.

sjoerd.de-groot
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2019 11:23

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door sjoerd.de-groot »

tttlocke schreef:
13 sep 2019 09:26
sjoerd.de-groot schreef:
13 sep 2019 08:41
Dat gaat er bij mij niet in, wat voor logica is dat...
Het is u hier al eerder uitgelegd. De logica is dat de zorgtoeslag waarop je in een bepaald jaar recht hebt, wordt gebaseerd op het totale inkomen in datzelfde kalenderjaar, ongeacht in welk land dat inkomen verdiend wordt. De maandelijkse bedragen aan zorgtoeslag die u ontvangen heeft, zijn voorschotten. Dat u een deel van dat jaar in het buitenland woont en werkt is hierbij niet relevant.
Best wel logisch.
Dank u wel voor het antwoord.
Ik zal het moeten accepteren dat het eenmaal de regels zijn van Nederland en de toeslagen.
Alle mensen bedankt voor de toelichtingen!

Groetjes,

Sjoerd de Groot

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen recht meer op zorgtoeslag door werk in buitenland

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Werken in een winkel zorgt er voor, wanneer je dat fulltime doet, altijd voor dat je niet de maximale zorgtoeslag krijgt. De afbouw van de zorgtoeslag begint namelijk bij een jaarlijks inkomen vanaf 20451 euro (2018). Het wettelijk minimumloon was inclusief vakantiegeld 20554 euro. En mijn ervaring is dat je in de meeste winkels iets meer dan het minimumloon verdient.

Je hebt waarschijnlijk eind 2017 / begin 2018 een te lage schatting van je jaarinkomen opgegeven voor de berekening van de voorlopige zorgtoeslag. En als het jaar eenmaal verstreken is maakt de belastingdienst aan de hand van de werkelijke cijfers een definitieve berekening voor de toeslagen. Was je eigen schatting vooraf te laat (bijvoorbeeld omdat je in de loop van het jaar meer bent gaan verdienen), dan heb je teveel aan voorschotten ontvangen en dat moet je terugbetalen. Was je eigen schatting te hoog, dan zul je eventueel te weinig ontvangen toeslagen alsnog uitbetaald krijgen.

Gesloten