LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groene of witte tabel

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Monique12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2013 22:31

Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Monique12345 »

Mijn partner had een ziektewet uitkering die in totaal 2 jaar geduurd heeft.
Toen ze hierin kwam werd ze betaald via Acture dat is een eigen risicodrager die dit voor het uitzendbureau regelt ipv het UWV.
Ze is in juni 2011 ziek geworden en op haar loonstroken is te zien dat ze toen onder de groene tabel viel, vanaf 17 december 2012 tot einde ziektewet uitkering viel ze plotseling onder de witte tabel.
Acture kan of wil ons daar geen duidelijk antwoord opgeven.
Wat is nu de juiste tabel?

Bij de witte tabel hield ze netto aanzienlijk meer over.
Ik hoop dat iemand ons antwoord kan geven.

Mvg Monique

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door fisbel »

Inkomen uit werk geeft netto meer inkomen dan inkomen uit een uitkering. Op het inkomen uit werk wordt immers de arbeidskorting gegeven. Op inkomen uit vroegere arbeid (groene tabel) niet.

ZW-uitkeringen die worden doorbetaald (hier niet via het UWV maar via Acture) aan de werknemer behoren tot de WITTE tabel. Slechts bij samenloop van een ZW-uitkering met een WW-uitkering moet de groene tabel worden gebruikt.

Na maximaal 2 jaar stopt de Ziektewet-uitkering. Het is vreemd dat er het eerste half jaar van de ziekte volgens de groene tabel is gewerkt en later via de witte tabel. De toepassing van de groene tabel gedurende het eerste half jaar lijkt een fout te zijn die men onder tafel probeert te schuiven.

Als er geen duidelijk antwoord op uw vraag naar het waarom van het toepassen van de groene tabel wordt gegeven kan uw partner het hogerop zoeken door advies in te winnen bij een vakbond of bij het juridisch loket. Ook de Belastingdienst zelf kan voor informatie worden benaderd. De Belastingdienst zal in het algemeen antwoord geven en geen uitspraak doen over deze specifieke situatie.

Acture
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2012 15:54

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Acture »

Beste Monique,
We lazen je reactie cq vraag en willen je graag antwoord geven. Dit kan door je vraag te stellen aan: [email protected]. We horen graag van je, met vriendelijke groet, Acture

Monique12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2013 22:31

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Monique12345 »

Hallo,

Even een update. Gebeld met Acture over de tabellen. Acture is volgens hen met de Belastingdienst kantoor Nijmegen overeengekomen dat ze over de periodes 2011 en 2012 geen correcties rondom witte versus groene tabel uitvoeren.
Acture schijnt een afspraak te hebben gehad met de belastingdienst in Nijmegen dat ze de ziektewet uitkeringen onder de groene tabel mochten laten vallen. Navraag gedaan bij het kantoor waar ik onder val en die weten van niks en volgens hen kan daar zo maar niet van afgeweken worden, het UWV gebeld hoe het bij hen zit met ziektewet uitkeringen en die vallen daar gewoon onder de witte tabel.
Brief gekregen van Acture na veel heen en weer gebel waarin staat dat ik mijn belasting over 2011 en 2012 opnieuw kan gaan invullen en dan wel onder het kopje "loon" en dan zou het onder de witte tabel vallen. Onderin de brief staat een stukje " De uitkering Ziektewet uitbetaald door Acture is door Acture in 2011 en 2012 aangegeven als loon uit vroegere arbeid. Deze opzet is eind 2012 tussen Acture en belastingkantoor Nijmegen besproken en heeft er toe geleid dat vanaf 1-1-2013 Acture haar aangiftes doet als loon uit tegenwoordige arbeid. Tegelijkertijd is afgesproken dat er geen correctie over 2011 en 2012 zal plaatsvinden.
Inmiddels belastingformulieren ingevuld en bericht gekregen dat het verzoek afgewezen is, kan nog wel weer in bezwaar gaan.
Dat ga ik ook zeker doen, en desnoods gaan we ermee naar de rechter want het kan toch niet zo zijn dat wij er nu de dupe van worden dat Acture ons onder de "verkeerde"tabel heeft laten vallen.
Was mijn werkgever gewoon verzekerd via het UWV dan had ik deze ellende niet gehad.
Het gaat ook om een leuk bedrag wat wij dan nog tegoed zouden moeten hebben.

Is er iemand die hier ook mee te maken heeft gehad en mij een goed advies zou kunnen geven?

Alvast heel erg bedankt

TomsDiner
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2013 22:24

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door TomsDiner »

Onder normale omstandigheden berekenen alle inhoudingsplichtigen (werkgevers en dergelijke) hoeveel belasting er betaald dient te worden over het bedrag wat ze je moeten betalen. Dit dragen ze af aan de belastingdienst, waarbij ze informatie meezenden over veel berekeningsgegevens op de loonstrook.

Aan het eind van het jaar doet de persoon in kwestie aangifte inkomstenbelasting bij de belastingdienst, en waarbij de loonbedragen alvast overgenomen zijn van de inhoudingsplichtigen. Alles wordt op één hoop gegooid, en de belasting wordt opnieuw berekend. Het verschil tussen de reeds via loonstroken betaalde belasting en wat er uit de nieuwe berekening komt is het bedrag wat je na moet betalen of terug krijgt.

Acture heeft abusievelijk ziekengeld als loon uit vroeger dienstbetrekking aangemerkt, en dit ook zo aan de belastingdienst doorgegeven. Dit is dus in de eigen aangifte niet bij het "loon uit tegenwoordige dienstbetrekking" opgenomen, maar bij het stukje "loon uit vroeger dienstbetrekking", en daarover is te veel loonbelasting berekend (waarschijnlijk! Bij heel lage bedragen is het effect nagenoeg nul)

Als Acture nu verplicht zou worden de zaken te corrigeren, moeten ze veel aanpassen:
  • Nieuwe loonstroken draaien voor alle werknemers die het betreft
  • Uitbetalingen aanpassen (geld terugvorderen of nabetalen)
  • Daarvoor moeten de mensen ook opgespoord worden (helemaal bij terugbetalingen)
  • Eigen administratie hernieuwen (waaronder nieuwe aangiftes en dergelijke)
Terwijl het simpeler op te lossen is, door gewoon de aangifte van jezelf opnieuw in te dienen, maar nu met het ziekengeld opgenomen als loon uit tegenwoordige dienstbetrekking. Tien minuten werk (want je hebt de aangifte al eerder gedaan), en voila: Het geld komt (binnen x weken) retour!

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door fisbel »

Welke belastingformulieren heeft u precies ingevuld? Heeft u een schriftelijk bezwaarschrift ingediend? Heeft u opnieuw aangifte gedaan? Zo ja, op papier of digitaal? Dat is allemaal niet duidelijk.

Algemeen: Een aangifte mag tot 5 jaar terug sowieso opnieuw en gecorrigeerd of aangevuld worden verstuurd. Ook als de aangifte definitief is. Mits de aangifte niet is gecorrigeerd door de inspecteur.
Dan moet u een bezwaarschrift binnen de zeesweentermijn indienen tegen de beslissing van de inspecteur.
U bent het niet eens met de aanslag inkomstenbelasting 2011. Wilt u deze aanslag aanpassen? Bijvoorbeeld omdat u niet alle bedragen van uw inkomsten of aftrekposten hebt opgegeven? Dan kunt u het beste opnieuw aangifte doen. Open hiervoor het aangifteprogramma dat u op uw computer hebt opgeslagen. Wijzig uw gegevens en verzend de gewijzigde aangifte opnieuw.
Mogelijk heeft u uw aangifte niet gewoon opnieuw verstuurd, maar een (ambtshalve) verzoek tot wijziging aangifte ingediend. Dan zult u die weg verder moeten bewandelen en kunt u inderdaad het beste een bezwaarschrift tegen de beslissing van de inspecteur indienen.

Monique12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2013 22:31

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Monique12345 »

Bedankt voor de reacties tot zover.
Ik heb de aangiftes van 2011 en 2012 opnieuw digitaal gedaan, een week of 6 geleden.
Ik zal even iets opschrijven van wat er in de brief staat.

Een bezwaarschrift is tijdig ingediend als de belastingdienst het heeft ontvangen binnen de wettelijke termijn van 6 weken. Omdat ik uw bezwaarschrift niet binnen de uiterste termijn heb ontvangen is het niet ontvankelijk. Ik zal uw bezwaar toch beoordelen. Ik merk het echter aan als een verzoek om ambtshalve vermindering. U kunt tegen mijn beslissing in beroep gaan bij de rechtbank. Tegen mijn beslissing op uw verzoek om ambsthalve vermindering kunt u niet in beroep gaan. Wel kunt u hiertegen een bezwaarschrift indienen.

In de nieuwe aangifte hebt u het loon van Acture vermeld bij de vraag over inkomsten uit tegenwoordige arbeid. Dit is niet juist. Op het loon van Acture is voor de inhouding van de loonheffing de zogeheten groene tabel toegepast. Dat betekent dat dit loon aangemerkt wordt als inkomsten uit vroegere arbeid. In uw oorspronkelijke aangifte had u dit juist ingevuld.

Dus even de aangiftes opnieuw invullen heeft geen enkele zin gehad.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Wat maakt de belastingdienst er zich weer gemakkelijk van af. Ze moeten u tegemoet komen en een flinke naheffing richting Acture sturen, vergezeld met een 100% boete. Dit moet je eens proberen als privé persoon. Gewoon opnieuw een bericht sturen aan de inspecteur.

jantje7

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door kweenie »

fisbel schreef: ZW-uitkeringen die worden doorbetaald (hier niet via het UWV maar via Acture) aan de werknemer behoren tot de WITTE tabel. Slechts bij samenloop van een ZW-uitkering met een WW-uitkering moet de groene tabel worden gebruikt.

Na maximaal 2 jaar stopt de Ziektewet-uitkering. Het is vreemd dat er het eerste half jaar van de ziekte volgens de groene tabel is gewerkt en later via de witte tabel. De toepassing van de groene tabel gedurende het eerste half jaar lijkt een fout te zijn die men onder tafel probeert te schuiven.
Ik denk eerder dat er sprake is van onduidelijkheid in de regelgeving. De belastingdienst spreekt namelijk over
ZW-uitkeringen die u namens UWV doorbetaalt aan de werknemer
Bij samenloop van een ZW-uitkering met een WW-uitkering moet u de groene tabel gebruiken.

Aangezien deze uitkering niet namens het UWV wordt betaald maar namens Acture, kun je redeneren dat de uitkering hier niet aan zou voldoen. Het is goed mogelijk dat ook de belastingdienst hier in eerste instantie een veel striktere uitleg aan gaf, maar dat dat later is bijgesteld.

Los hiervan lijkt het mij dat een en ander bij je eigen aangifte inkomstenbelasting wel gecorrigeerd zou worden.

Acture
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2012 15:54

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Acture »

Beste Monique, we nemen maandag contact met je op om je verder te helpen in deze zaak. Met vriendelijke groet, Acture

Monique12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2013 22:31

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Monique12345 »

Iedereen incl. de belastingdienst die ik hierover bel zeggen idd dat ze onder de witte tabel zou moeten vallen.
Acture zegt echter in hun brief dat zij van het belastingkantoor in Nijmegen de ZW uitkeringen onder de groene tabel mochten laten vallen.
Dat zou toch belachelijk zijn?

Ze willen ons wel tegemoetkomen door het voor ons onder de witte tabel te laten vallen maar dan moeten ze daar de belastingdienst wel over informeren denk ik en dat zullen ze wel niet gedaan hebben.

Monique12345
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2013 22:31

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Monique12345 »

@ Acture, dat is prima en dan hoop ik dat u met een oplossing komt want dit duurt inmiddels veel te lang. Heb mijn klacht ook gestuurd aan [email protected]

nhensen
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2011 16:09

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door nhensen »

Omdat ik in dezelfde situatie zit, zou ik heel graag weten hoe dit is afgelopen.
Heeft Acture de loonstroken aangepast (witte tabel ipv groene) en heeft de Belastingdienst je aangifte geaccepteerd dat de ziektewetuitkering onder loon uit tegenwoordige dienstbetrekking valt (en dus recht op arbeidskorting)? Of blijft de Belastingdienst de jaaropgaaf van Acture aanhouden en zijn zij dus van mening dat het onder loon uit vroegere dienstbetrekking hoort. Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de moeite!

sambeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2014 16:54

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door sambeer »

Hier nog iemand met hetzelfde probleem. Ik moet een fors bedrag terugbetalen aan de belastingdienst omdat ik mijn ziektewetuitkering in de aangifte 2012 verwerkt heb onder loon uit tegenwoordige dienstbetrekking, wat het dus mijn inziens ook is. Ik had het juist zo ingevuld aan de hand van de eigen info van de belastingdienst in de aangifte. De belastingdienst gebeld en die zeggen dat ik het onder loon uit vroegere dienstbetrekking had moeten zetten, alleen zegt hun eigen informatie op de website iets heel anders, namelijk ziektewetuitkering is loon uit tegenwoordige dienstbetrekking. Acture geeft inderdaad aan in 2012 de groene tabel gebruikt te hebben en dat ze naderhand afgesproken hebben niets te corrigeren. Ik heb het gevoel dat ik er uiteindelijke de dupe van word. Dus ik ben ook erg benieuwd of er iemand is met tips en natuurlijk benieuwd idd hoe bovenstaande is afgelopen.

Refra99
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2014 19:13

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Refra99 »

Het meeste hier, over dit onderwerp is al redelijk oud, maar een opmerking, die me van het hart moet, wil ik wel nog kwijt:

Het is de belastingbetaler, jij en ik dus, die volgens de belastingwet verantwoordelijk is voor jouw wettelijke afdrachten inzake belastingen. Niemand anders.

Echter, omdat de belastingdienst, zijn "pappenheimers" kent, heeft het een systeem geschapen, dat wij maandelijks afdrachten doen, via de werkgever en of uitkerende instantie. Die afdrachten zijn een voorheffing, zoals iedereen kent van de utiliteitsbedrijven, Energie, water en dies meer zij. Niks meer en niks minder.

Uiteindelijk wordt er een keer per jaar afgerekend, via de inkomstenbelasting, net als een keer per jaar wordt afgerekend voor Energie en water. Theoretisch zou dit voor de belastingen ook een keer per jaar kunnen, maar dat levert voor hen voorspelbare problemen, alsook geen maandelijkse inkomsten voor de schatkist.

Jij en niemand anders, is en BLIJFT dus verantwoordelijk voor jouw jaarlijkse afdracht, of dit nu in maandelijkse termijnen (heeft) plaats(gevonden) vindt, of niet. Een werkgever is dus nimmer aansprakelijk voor de hoogte van de af te dragen belastingen, dat ben en blijf jij.

Als zij dus per maand minder inhouden, jammer voor jou, dan moet je nabetalen, houden ze teveel in dan krijg je terug!

Ik kan het niet leuker maken!

Noot: Waar je wel op moet letten, is dat de werkgever, genoeg compensatie aan jou uitkeert, over vroeger gangbaar zijnde afdrachten van werkGEvers, inzake sociale verzekeringen, die nu onder jouw eigen verantwoordelijkheid vallen (bij jouw afdrachten zijn opgeteld). De bedragen die werkgevers vroeger, in bijdrage, betaalden, horen nu ergens in jouw salaris te zijn verwerkt en bijgeteld, omdat JIJ nu het hele bedrag dient te betalen.

Door slimme netto Bruto calculaties, kunnen met name uitzendbureaus, daar vele euro's op besparen en jou dus met een hogere afdracht confronteren. Randstad is hier ooit voor veroordeeld en ik heb zelf hen ooit te kakken gezet, door een onterechte terugvordering, gerechtelijk onterecht te laten verklaren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij heb je het topic niet helemaal begrepen. Het gaat niet (alleen) om de voorheffing, maar ook om de definitieve aangifte. Waarbij het ook de belastingdienst zelf blijkbaar niet altijd duidelijk is hoe het hoort.  Dat de inspecteur zegt dat je het onder loon uit vroegere dienstbetrekking had moeten zetten, alleen zegt hun eigen informatie op de website iets heel anders, namelijk ziektewetuitkering is loon uit tegenwoordige dienstbetrekking. 

vraag is dus niet zozeer of de voorheffing goed is, vraag is vooral: hoe moet het in de aangifte verwerkt en, als je het volgens de aanwijzingen van de belastingdienst doet, hoe voorkom je dat de inspecteur vervolgens alsnog anders beslist?

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door rollertje »

Volgens mij ligt het probleem bij de computerinformatie waarmee de belastingdienst werkt. Zij hebben een bestand waar de jaaropgaves van de werkgevers en uitkeringsinstanties in verwerkt zijn. Hier staat de jaaropgave ziektewet van Acture als groen, omdat Acture dit verkeerd heeft ingediend. De behandelaar van het bezwaar heeft alleen in dit bestand gekeken en weet blijkbaar niet van de afspraken van Acture met kantoor Nijmegen af. Een verhelderende brief van Acture bij het bezwaar, had het probleem waarschijnlijk wel opgelost.

Acture
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2012 15:54

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Acture »

Beste rollertje en kweenie, we hebben informatie en een brief beschikbaar die kan helpen bij het maken van bezwaar. Hiertoe kun je contact opnemen via [email protected]. Vermeld dat het een bezwaar betreft omtrent wit/groene tabel en we kunnen je snel verder helpen. Met vriendelijke groet, Acture

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Acture schreef:Beste rollertje en kweenie, we hebben informatie en een brief beschikbaar die kan helpen bij het maken van bezwaar. Hiertoe kun je contact opnemen via [email protected]. Vermeld dat het een bezwaar betreft omtrent wit/groene tabel en we kunnen je snel verder helpen. Met vriendelijke groet, Acture
Wel een beetje belachelijk dat acture een fout maakt, en de mensen moeten maar zien hoe ze hun geld alsnog krijgen.

Daveonrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2015 13:25

Re: Groene of witte tabel

Ongelezen bericht door Daveonrecht »

Goeden dag.
Ik ben een beetje op van Acture/startpoeple geestelijk slopen ze je zo dat je echt niks meer kan.
Ik zit sins een jaar in de ziekten wet.ben daar in gekomen met klachten aan gewrichten.
Na veel foto's,mri.nog meer foto's .want ze denken bij Acture dat zieken huis niet goed is en dat er niks van klopt.komt de eerste arbo dokter er achter dat ik op ben en niet kan solliciteren op werk wat acture zegt dat ik moet doen.en pas mijn fml aan. Zegt die maar hij heb ja echt computer storing.toen nog niet wetende dat dat daar alle ellende begon.dag er na hangt Acture gelijk aan de foon.(ja dan wel)dat ik naar een André arbodokter moet.maar daar tussen zit 8 weken die Acture gebruikt om je tekorten 25%
Ik naar acht weken naar André arbo dokter en die zegt het zelfde fml word aan gepast en sollicitatie plicht gaat er af.terweil de eerste arbo dokter dat ook zou doen? Was dat wel een echte dokter?
Of gewoon een mannetje.
Dus let op dat je zo iets niet mee maakt zorg er goed voor dat alles goed door komt van arbo naar Acture.is niet van zelf sprekend.het gaat ze niet om jouw maar om hun eigen zak.
Dus ik in beroep en wordt voor 10% in megelijk gesteld. Maar bij Acture weten zo veel tedraaien.dat het jaar verstrijkt en ze zeggen moet je maar bij belasting dienst halen.en ik krijg niks en word nog meer gekort.waar gaat het heen je mag je kapot werken.
Bedankt Acture,en mensen van het lossen werk kijk uit welk uitzendbureau je gaat een hoe ze hun ziekten wet hebben geregeld want echt iedereen kan het over komen en dan hoop ik voor jullie dat de werkgever het niet via Acture hebben geregeld want die zorgen er wel voor dat je er geestelijk ook aan onder door gaat.
Groetjes .
Laatst gewijzigd door Radar op 06 feb 2015 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd

Gesloten