Heeft u ten onrechte betaalde energiebelasting teruggekregen zonder rentevergoeding?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
WTC- We Take Care
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2021 08:36

Heeft u ten onrechte betaalde energiebelasting teruggekregen zonder rentevergoeding?

Ongelezen bericht door WTC- We Take Care »

Bij producten en/of diensten wordt BTW in rekening gebracht, behalve een product of dienst is vrijgesteld. We hebben dus na de vrijstelling 3 tarieven: 0%, 9% of 21%. Er zijn allerlei regels voor als je te laat betaald of wanneer je ten onrechte BTW betaald. Ondernemers die wat fout doen krijgen een interestvergoeding (even kort door de bocht om de ingewikkeldheid te simplificeren).
Er wordt ook energiebelasting in rekening gebracht. Daar kan ook wat mis mee gaan.

In Duitsland is er een uitspraak dat over de energiebelasting die ten onrechte van de consument is geheven, een interestvergoeding moet worden betaald bij teruggave.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/vn ... 0007220352

Ik ben op zoek naar voorbeelden waarbij het bij ons fout gaat. Dus wie betaalt ten onrechte energiebelasting en krijgt geen interestvergoeding, terwijl de energieleverancier wel een interestvergoeding krijgt.

Bij reactie graag voorbeelden toevoegen. Voorbeelden uit het grijze verleden worden ook op prijs gesteld. Aan de hand van die voorbeelden kan getoetst worden of bij een gewijzigde wetgeving en toepassing hiervan een dergelijke fout wel of niet nog voorkomt.

Moneyman
Berichten: 30182
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heeft u ten onrechte betaalde energiebelasting teruggekregen zonder rentevergoeding?

Ongelezen bericht door Moneyman »

WTC- We Take Care schreef:
13 sep 2021 08:52
Ik ben op zoek naar voorbeelden waarbij het bij ons fout gaat. Dus wie betaalt ten onrechte energiebelasting en krijgt geen interestvergoeding, terwijl de energieleverancier wel een interestvergoeding krijgt.

Bij reactie graag voorbeelden toevoegen. Voorbeelden uit het grijze verleden worden ook op prijs gesteld. Aan de hand van die voorbeelden kan getoetst worden of bij een gewijzigde wetgeving en toepassing hiervan een dergelijke fout wel of niet nog voorkomt.
Wie is "ik" en wie zijn "ons"? Wat ben je, als vage Duitse GmbH met kleurplaatjes-website en woongroepen in Duitsland, van plan te gaan doen met de informatie die de forumleden hier je blijkbaar moeten verschaffen?

Ik zou wel 3x nadenken voordat ik privacygevoelige informatie zou gaan delen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Heeft u ten onrechte betaalde energiebelasting teruggekregen zonder rentevergoeding?

Ongelezen bericht door Jablan »

Niet Duits, maar Oostenrijks. Graag meer info, WTC.

Gesloten