Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ieniewinie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2022 13:40

Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Ieniewinie »

Hallo, hoe kun je bewijzen hoeveel km je gemaakt hebt van en naar het ziekenhuis ( artsbezoek).
Ik heb dat niet bijgehouden.
Dank voor antwoord.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Cro »

Niet verwacht ik als je het niet hebt bijgehouden.
Normaal hou je afgelegde kilometers bij in een rittenregistratie. Maar achteraf een sluitende kilometer registratie maken zal zeer lastig zijn.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Bewijzen is natuurlijk wat moeilijker, maar dat je het niet bijgehouden hebt hoeft niet zo'n probleem te zijn. Kijk in je agenda wanneer je op bezoek was.
En zonder agenda: Google en/of Apple weten wel waar je telefoon was.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je kunt met je DigD inloggen op de website van het ziekenhuis via mijn …
Je kunt in je dossier de afspraken vinden.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het bewijzen van afspraken is niet zo moeilijk, maar wat je moet bewijzen is dat je voor die afspraken bepaalde kosten (km) hebt gemaakt. Da's iets heel anders.

Omdat TS niet helder is wat er precies speelt, en hoe hard het bewijs moet zijn, is het dus de vraag of enkel het bewijzen van een afspraak genoeg is. Maar 't is in ieder geval een begin.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door PGros »

Je weet waar je woont en waar het ziekenhuis is. Routeplanner snelste route laten berekenen en je weet het aantal kilometers. Dat maal 2 en maal het aantal bezoeken. Wat moet je meer bewijzen?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
31 okt 2022 15:44
Wat moet je meer bewijzen?
Bijvoorbeeld dat (en hoe) je die kilometers hebt gemaakt.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Cro »

PGros schreef:
31 okt 2022 15:44
Je weet waar je woont en waar het ziekenhuis is. Routeplanner snelste route laten berekenen en je weet het aantal kilometers. Dat maal 2 en maal het aantal bezoeken. Wat moet je meer bewijzen?
Dat je die kilometers ook daadwerkelijk gemaakt hebt misschien? Ik heb geen idee wat de exacte eisen zijn, maar ik kan me voorstellen dat een belastingdienst dat wel ergens wil zien als je kosten wil gaan aftrekken.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door rwolters »

Cro schreef:
31 okt 2022 15:53
PGros schreef:
31 okt 2022 15:44
Je weet waar je woont en waar het ziekenhuis is. Routeplanner snelste route laten berekenen en je weet het aantal kilometers. Dat maal 2 en maal het aantal bezoeken. Wat moet je meer bewijzen?
Dat je die kilometers ook daadwerkelijk gemaakt hebt misschien? Ik heb geen idee wat de exacte eisen zijn, maar ik kan me voorstellen dat een belastingdienst dat wel ergens wil zien als je kosten wil gaan aftrekken.
Als je daadwerkelijk naar de afspraken bent geweest kan je toch aantonen dat je die kilometers hebt gemaakt?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
31 okt 2022 15:59
Als je daadwerkelijk naar de afspraken bent geweest kan je toch aantonen dat je die kilometers hebt gemaakt?
Nee. Je kunt er uiteraard met de eigen auto naar toe (en dan kan je die km-kosten declareren). Maar je kunt ook met de fiets, of meerijden met een begeleider, een aardige buurvrouw, iemand van de kerk, noem maar op.

Het aantonen van de afspraken is voldoende om kosten aannemelijk te maken, maar het vormt geen sluitend bewijs.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sommige kosten hoef je niet te bewijzen, maar moet je wel aannemelijk maken. In dat laatste geval is een sommetje met data en kilometers voldoende. Twee jaar terug heb ik het ook zo gedaan; dat werd probleemloos geaccepteerd.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Missivo »

Toen ik veel ziekenhuis ritten (en fysio tandarts ed) gemaakt had heb ik een overzicht gemaakt met plaats, data en afstand. Dat werd probleemloos geaccepteerd. Let ook op de hoogte van de km kosten, je mag bij bezoeken zoals deze de werkelijke kosten opvoeren, dus niet 19 of 27 cent. Ook daarvoor maakte ik een overzicht.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lijkt mij handig als je deze vraag stelt aan de instantie die bepaald exact welk bewijs je nodig hebt. Je kan alle suggesties aannemen maar de belasting heeft het laatste woord.

Dus help je zelf en vraag het daar gewoon.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ga je met het openbaar vervoer, dan kan je de gegevens van je OV kaart gebruiken, om die kosten op te voeren.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de belastingdienst om bewijzen van je afspraken in het ziekenhuis en dergelijke vraagt.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door G7 »

Onze accountant vraagt jaarlijks aan ons hoe vaak we dat jaar naar het ziekenhuis zijn geweest en naar aanleiding daarvan maakt hij een berekening en voert dat op bij medische kosten. En dat al jaren zo. Nog nooit heeft de BD om bewijs gevraagd.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vraagt hij dan niet om de keren naar de dokter, de tandarts, de fysio enz…?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door G7 »

Lady1234 schreef:
31 okt 2022 16:56
Vraagt hij dan niet om de keren naar de dokter, de tandarts, de fysio enz…?
Dat zal hij ongetwijfeld in de totale aftrek mee berekenen, maar veel van die bezoeken zijn voor ons op loopafstand en dat is het ZH niet.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Al uw artsenbezoeken en bezoeken aan overige hulpverleners worden bij uw zorgverzekeraar in rekening gebracht. Ook voor uw huisartsenbezoek krijgt uw huisarts een extra bedrag per bezoek van u. Al deze in rekening gebrachte bedragen vindt u per datum en met een omschrijving terug op uw online overzicht van uw zorgverzekeraar. Een duidelijker bewijs is er niet.

Kost even wat moeite en eventueel printwerk, of de overzichten bij uzelf opslaan door ze te "printen als. pdf". Als er al naar gevraagd wordt door de Belastingdienst is dat een overtuigend en sluitend bewijsmiddel.

Piet Plezier
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2022 15:10

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door Piet Plezier »

De ANWB heeft een mooie tool op de site waarmee je de werkelijke kosten per kilometer van jouw auto uit kunt rekenen. Deze kilometerprijs mag je in je opgave voor de Belastingdienst gebruiken voor medisch noodzakelijk vervoer naar een zorgverlener. Dus niet voor bv. ziekenbezoek in het ziekenhuis. Daarvoor geldt, als aan de voorwaarden is voldaan, een kilometerprijs van 19 cent.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Hoe bewijs ik gemaakte kilometers naar het ziekenhuis voor inkomstenbelasting ?

Ongelezen bericht door triangel »

Ik kreeg 2 afspraakkaarten van het ziekenhuis. 1 voor km declaratie. Werd gewoon geaccepteerd

Plaats reactie