Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
GerritPoot
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2024 19:07

Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Ongelezen bericht door GerritPoot »

Ik kocht een appartement twaalf jaar geleden, dat ik in juni 2023 heb verkocht. Het bedrag dat ik heb ontvangen heb ik op mijn bankrekening gezet. In april 2024 heb ik een huis gekocht, waarvoor ik een nieuwe hypotheek heb afgesloten. Het geld dat ik in juni 2023 van de verkoop van mijn appartement heb ontvangen heb ik gebruikt als overwaarde voor de aankoop van mijn nieuwe huis. Hoe kan ik dit het beste vermelden in mijn belastingaangifte van 2023 om te voorkomen dat ik over de overwaarde wordt belast, omdat ik het geld juist in 2024 nodig had voor de aankoop van mijn nieuwe huis? Kan ik hierover ergens iets vermelden bij de belastingaangifte?

Lady1234
Berichten: 27171
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De opbrengst/overwaarde van de verkoop van uw oude huis is niet belast in 2023.

Bij de aangifte over het jaar 2024, is uw banksaldo per 1 januari 2024 van belang en daar betaalt u dan vermogensrendementsheffing over.

GerritPoot
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2024 19:07

Re: Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Ongelezen bericht door GerritPoot »

Bedankt voor je antwoord. Dus ik moet volgend jaar vermogensredementsheffing over mijn banksaldo per 1 januari 2024 betalen. Ik heb op internet gelezen dat ik voor 2024 zo'n 36% belasting moet gaan betalen, waar ik wel eerst 57.000 euro vanaf mag trekken. Dat is voor mij een grote betaling aan de belastingdienst, euro's die ik juist nodig had om het nieuwe huis te kunnen kopen. Zijn er mogelijkheden om naast de aftrekbare aankoopkosten dit in 2024 slim in het belastingformulier in te vullen?

Thijs124
Berichten: 711
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Slim, maar meestal bij de belastingdienst leuker kunnen we het niet maken.
Misschien heb je juist dan wat extra aftrekposten! Dus alles goed checken.

Lady1234
Berichten: 27171
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt een stap overgeslagen. Er is een bijtelling bij uw inkomen van ca. 1,09% van het vermogen( na de vrijstelling).

En over de bijtelling betaalt u ca. 36% belasting.

Dus voorbeeld: € 100.000 overwaarde en dat stond ook op uw bankrekening per 1-1-24. Vrijstelling ca. € 57.000, belast € 43.000. Als u geen partner hebt.

Bijtelling bij inkomen ca. 470,00. Extra te betalen belasting 36% = ca. € 170.

Dus niet rampzalig.

GerritPoot
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2024 19:07

Re: Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Ongelezen bericht door GerritPoot »

Nog een vraag bij het invullen van de belastingaangifte bij Voorlopige aanslag 2023. Volgens de al vooraf ingevulde belastingaangifte heb ik een klein bedrag ontvangen bij de voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2023. Wat moet ik nu precies invullen bij Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2023? Op het jaaroverzicht van mijn werkgever staat vermeld dat hier al een bedrag voor is ingehouden. Moet ik het bedrag wat is ingehouden op mijn jaaroverzicht invullen in het vakje van Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2023?

Lady1234
Berichten: 27171
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt geen voorlopige aanslag ZVW ontvangen of betaald in 2023. Dat krijgen alleen zelfstandigen en enkele andere gevallen. Dus u vermeldt niets.

Ook het bedrag dat uw werkgever voor u heeft betaald, hoeft u nergens te vermelden.

GerritPoot
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2024 19:07

Re: Hoe omgaan met overwaarde woning over 2 belastingjaren

Ongelezen bericht door GerritPoot »

Bedankt voor de toelichting, ik dacht dat ik iets moest invullen, maar wist niet wat de bedoeling is.

Plaats reactie