LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag 2009 terugbetalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Dani88
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2011 07:47

Huurtoeslag 2009 terugbetalen

Ongelezen bericht door Dani88 »

Het gaat er bij mij echt niet in: Ik woon met mijn moeder die een uitkering heeft. Nou ben ik ik 14 april 2009 met mijn huidige baan begonnen en heb daarna in 1 juli 2009 de huurtoeslag opgezegd. We krijgen nu voor de eerste 6 maanden van 2009 een rekening van bijna 1.500 euro, omdat er een gezamelijk inkomen uitgerekend is over een heel jaar, terwijl ik voor april 2009 nog op school zat en dus amper een inkomen had (ik werkte toen sowieso niet). Het zijn volgens de belastingdienst 'algemene regels' dat je over een jaarinkomen gerekend wordt terwijl je daarvan er niet eens 8 hebt gewerkt. Gevolg daarvan: onze gezamelijke bruto jaarinkomen is 148 euro teveel. Ik kan dit maar niet begrijpen! Wat is hier eerlijk aan? Met andere woorden: ik had op 1 januari 2009 al moeten weten dat ik in april 2009 een baan zou krijgen en had het dus toen meteen al op moeten zeggen als ik dit had willen voorkomen (terwijl ik op school zat en mijn moeder dus op een uitkering leeft: Wij hadden die huurtoeslag gewoon echt nodig toen). Ik kan het niet geloven dat wij nu hetzelfde worden berekend als iemand die in januari 2009 is begonnen en dus ook werkelijk geen recht zou hebben gehad op de huurtoeslag van januari 2009 t/m april 2009. Sterker nog, als ik in juni was begonnen dan was het dus nadeliger geweest, want dan zou gezamelijk hetzelfde zijn berekend, terwijl je dan maar 1 maand huurtoeslag teveel hebt ontvangen. Waarom kan de belastingdienst nou niet factureren over het bedrag wat je daadwerkelijk teveel hebt gekregen in plaats van factureren over maanden waarin je geen werk had en dus toendertijd daadwerkelijk recht had op huurtoeslag? Wat is dat nou weer voor n**istreek!?!? Ik word praktisch uit mijn eigen huis geduwd, omdat wij door mij dit soort grapjes krijgen. Wij betalen al jaren netjes onze rekeningen en ik heb zo hard gewerkt om ons huishouden draaiende te houden. Ik heb mijn schoolschuld al netjes en volledig afbetaald. Wat wil de regering nou van me??? Toch grappig dat dit altijd gebeurt bij de mensen die dit niet kunnen gebruiken. Ik snap nu opeens hoe de regering zijn geld verdient. Zo kan de politiek lekker in hun mooie auto's blijven rijden!

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Huurtoeslag 2009 terugbetalen

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Helaas voor u werkt het systeem zo. Voor het recht op toeslag wordt gekeken naar het jaarinkomen ongeacht in welke maanden dit wordt verdiend. In uw geval wordt uw inkomen over de maanden april t/m december als jaarinkomen beschouwd. Bij iemand die in januari al werkte wordt het inkomen over de maanden januari t/m december als jaarinkomen berekend.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Huurtoeslag 2009 terugbetalen

Ongelezen bericht door WilWil »

Belastingdienst kijkt naar het totale jaarinkomen. Dit heeft dus invloed op huurtoeslag en zorgtoeslag.

Kijk op de website van de belastingdienst of je in aanmerking komt voor loonmiddeling. Dit wordt veel toegepast door ex studenten die van studie over stappen op een baan. Je kunt dan je inkomen over meerdere jaren uitspreiden. de voorwaarden kun je vinden op de site van de belastingdienst.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Huurtoeslag 2009 terugbetalen

Ongelezen bericht door tufima »

Niet meer dan logisch wat de belastingdienst doet.
Je moet niet per maand kijken maar per jaar.

Het lijkt onrechtvaardig misschien, maar als je het goed beschouwd is het helemaal niet onrechtvaardig..

Daarnaast vind ik dat we in de huidige maatschappij te veel uitgaan van de vrijgevigheid van de overheid. Toeslag hier, toeslag daar, uitkering hier, uitkering daar. Wij zijn allemaal zo zielig en hebben geen geld. Iedereen vindt dat ze maar recht hebben op alle faciliteiten terwijl sommigen in het geheel niet bijdragen aan de opbouw van deze potjes.

Ik weet dat ik nu heel erg ongenuanceerd bezig ben, maar de "zielige verhalen" van sommige mensen gaan mij af en toe een beetje tegenstaan. Zeker als mensen niet dankbaar zijn voor het feit dat ze toch al alles van de overheid krijgen en dan gaan zeuren als ze (terrecht) een bedrag moete terugbetalen..

Ik begrijp het verhaal van zwakkere in de samenleving, maar niet ten koste van alles...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huurtoeslag 2009 terugbetalen

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, stel dat er NIET naar het jaarinkomen gekeken werd.

Iemand verdient € 100.000 per maand. Met ingang van 1 juli wordt hij werkloos, zonder uitkering. Hij heeft dan € 600.000 verdiend. Is het redelijk dat deze persoon van juli tot en met december zorgtoeslag e.d. krijgt?

Gesloten