LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag en een lat-relatie

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
ellen.van-den-kolk
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2021 11:24

Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door ellen.van-den-kolk »

Dag allemaal,

Als mijn partner, met een eigen woning in een andere woonplaats, baan en eigen kinderen, voor een deel van de week (3 dagen) bij mij verblijft, moet ik dan mijn huurtoeslag stopzetten? Ik wil hier geen problemen mee krijgen vandaar mijn vraag.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Kolibrie »

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nder_adres
Dit antwoord van de belastingdienst moet u gerust stellen, lijkt me.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Latten heeft geen invloed op de huurtoeslag.

ManonTriquart
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2021 11:20

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door ManonTriquart »

Als u een bijstandsuitkering heeft, mag je volgens mij niet meer dan 3 dagen per week bij elkaar zijn. Anders maakt het niet uit.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door mahadma »

Voor zover mij bekend (nu), mag je maximaal 3 dagen/nachten bij elkaar verblijven in de bijstandsnorm (voor u niet van toepassing neem ik aan). Als u de 3 dagen/nachten norm overschrijd, geregeld (vakantie mag) dan woont u samen en dan worden uw latter en u samenwonend en voordeurdeler, met alle gevolgen van dien. Als die kinderen toevallig ook een inkomstenbron hebben wordt die dan ook meegeteld. Uw huurtoeslag loopt nu geen gevaar.

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

3 van de 7 is minder dan de helft. Lijkt me niet. Ken mensen die maar eens in de 3 weken in hun eigen woning "op bezoek" komen. Die houden een woning onnodig vast. Maar in jouw situatie lijkt het me niet nodig

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom heeft iedereen het over bijstand?

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Als je bijstand krijgt, zijn andere regels van toepassing. Als je dan volgens bepaalde criterium zou samenwonen, heeft dit gevolgen voor je bijstandsuitkering en je huursubsidie.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar schrijft de Ts dat zij bijstand heeft?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door mahadma »

Er wordt, denk ik, bedoeld, de regel die gemeenten hanteren waar iemand zijn hoofdverblijf heeft. Die naam is vaak de bijstandregel. Anders gezegd, in de volksmond.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand niet op jouw adres ingeschreven staat, kan hij of zij geen toeslagpartner zijn. Dus dat heeft geen invloed op de toeslag.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Er wordt door de gemeente actief gezocht of je een relatie hebt, zo ja dan loop je de kans, je uitkering kwijt te raken. Er zijn sociaal rechercheurs die hierna zoeken. Je hebt ook een soort van klik lijn, waar je anoniem kunt aanmelden dat iemand samenwoont e.d. Bij zo'n melding wordt iemand nagetrokken en ook op deze manier kan je toeslag kwijt raken.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Petra1987 schreef:
02 feb 2021 12:19
Er wordt door de gemeente actief gezocht of je een relatie hebt, zo ja dan loop je de kans, je uitkering kwijt te raken. Er zijn sociaal rechercheurs die hierna zoeken. Je hebt ook een soort van klik lijn, waar je anoniem kunt aanmelden dat iemand samenwoont e.d. Bij zo'n melding wordt iemand nagetrokken en ook op deze manier kan je toeslag kwijt raken.
Zoals Lady al zegt, als je iemand vaak te logeren hebt kan dat gevolgen voor je uitkering hebben, maar niet voor je toeslagen. Je hebt namelijk geen toeslagpartner zolang die persoon niet op jouw adres ingeschreven staat.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@petra

Welke uitkering kwijtraken?

De Ts is al 20 jaar cheffin kassa bij Jumbo, of werkt al 15 jaar bij AH, of heeft een WAO uitkering. Kies maar.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even terug nasr het begin:
ellen.van-den-kolk schreef:
25 jan 2021 11:28
Als mijn partner, met een eigen woning in een andere woonplaats, baan en eigen kinderen, voor een deel van de week (3 dagen) bij mij verblijft, moet ik dan mijn huurtoeslag stopzetten? Ik wil hier geen problemen mee krijgen vandaar mijn vraag.
Waarover gaat de vraag? Over de mogelijke gevolgen voor de huurtoeslag. Niet over een bijstandsuitkering. TS woont in een huurwoning en krijgt huurtoeslag. Dat kan ook als je gewoon een betaalde baan hebt.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Petra1987 »

We reageren nu allemaal op aannames. Betrokkene heeft ook niet meer gereageerd op onze reacties. Feit is alleen, dat hij partner een baan, kinderen en huis heeft. Betrokkene heeft enkel maar een vraag over de huurtoeslag. Verder weten wij niets over haar.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“We” reageren nu allemaal op aannames? Dacht het niet.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Beste @Lady1234 wij reageren volgens mij nu op aannames. Waarom omdat de vraagsteller, de vraag niet verder meer toelicht. En wij blijven hierop door antwoorden.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou de Ts de vraag moeten toelichten? Die vraag is volkomen duidelijk. En het antwoord ook. Een lat-relatie heeft geen invloed op huurtoeslag.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Huurtoeslag en een lat-relatie

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Lady1234 schreef:
02 feb 2021 18:35
Waarom zou de Ts de vraag moeten toelichten? Die vraag is volkomen duidelijk. En het antwoord ook. Een lat-relatie heeft geen invloed op huurtoeslag.
Behalve als je in bijstand zit.

Gesloten