LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Dorien1974
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2018 17:51

Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Ongelezen bericht door Dorien1974 »

Om eerst te beginnen heb ik al jaren problemen met de huurtoeslag, heb ze onlangs zelfs voor de rechter gesleept maar uiteraard verschuilen ze zich achter alles.
In het voorjaar kreeg ik keurig weer mijn jaarlijkse definitieve afrekening en daar stond in dat ik 5 euro te weinig heb gekregen en dus nog 5 euro van hun krijg.
Ik was daar al heel blij mee aangezien ik de laatste 4 jaar al meer dan de helft van wat ik had gekregen moest terug betalen terwijl ik al jaren op minimum inkomen zit :roll:
In juli kreeg ik een brief van hun dat mijn toeslag veranderd is en minder toeslag zou krijgen per 1 september, zou van 124 euro naar 93 euro gaan, een flinke mindering maar ik wist dat de minimum inkomen verhoogd zou worden met een paar tientjes dus leek me dit ook logisch.
Vandaag 20 september 2018 zou ik dan 93 euro krijgen, stond ook op mijn persoonlijke toeslagen, kreeg ik maar 6 euro! Ik gelijk voordat ik zou bellen naar hun kijken op mijn persoonlijke toeslagen en daar stond toch echt dat ik 93 euro krijg! Ik bellen... 22 minuten gewacht, legde de situatie uit aan de vrouw die ik aan de lijn kreeg, zegt ze als antwoord dat dat komt doordat ik die jaar daarop te veel heb gekregen en volgende maand zou ik helemaal niks krijgen!!!!!!!!!!!! huh!
Ik werd lichtelijke geiriteerd door haar antwoord wat natuurlijk flauwekul is, ze vond dat niet prettig en hing op :?
ten eerste zij vertegenwoordigd de belastingdienst dus moet ze ook de verantwoordelijkheid kunnen dragen, ten tweede waar halen ze de arrogantie vandaan om zomaar effe te bepalen wat ze gaan doen, heb geen enkele communicatie daarover gekregen.
Ten derde Ik ben er afhankelijk van, als ik het niet hoefde te hebben dan wil ik ook erg graag van hun af geloof me heeeeel graag maar ik heb het nodig helaas en dan kunnen ze zomaar effe aangeven omdat ik belde dat ik nu maar 6 euro krijg en de volgende maand helemaal niks?????? zonder kennisgeving???? Kan dat werkelijk????.
Nogmaals voor de goede orde Ik werk al jaren op minimum inkomen, vul al zolang ik dat moet keurig mijn aanslagen in, ik ga ze keurig altijd op de hoogte houden van veranderingen die invloed kunnen hebben.
Er zullen vast mensen zijn die er misbruik van maken, maar daar zijn er veel minder van dan de mensen die het echt nodig hebben om hun huur te betalen en ik vind dit belachelijk dat dit kan gebeuren, de belastingdienst heeft veel problemen dat is onlangs ook toegegeven door de minister maar wanneer worden ze eens goed aangepakt???

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Ongelezen bericht door henk51 »

Geachte Dorien1974

Huurtoeslagen en zorgtoeslagen zijn voorschotten gebaseerd op uw geschat totaal inkomen van betreffend jaar.

B.v. als u als geschat inkomen 20.000 euro opgeeft of al door belastingdienst zelf geschat wordt (dit zelf goed narekenen dat het niet te hoog is voorkomt terug betalen) dan wordt dit gebruikt om toeslag voor hele jaar te berekenen als er niets veranderd

Uw inkomen gaat omhoog zo ook uw belastbaar inkomen van 2018 en vind er een herberekening plaats in uw geval van 124 naar 93 per maand dus op jaarbasis 1116 euro i.p.v 1488 euro . U heeft al 8 maanden 124 euro ontvangen i.p.v. de uw werkelijk toekomende toeslag op geschatte jaarbasis van 93 euro per maand.

Uw werkelijk voorschot bedraagt op jaar basis 1116 i.p.v 1488 euro dus in totaal 372 euro minder.
U heeft dus de eerste maanden teveel gehad op basis geschat inkomen 2018. Is goed dat ze dat nu al corrigeren anders betaald u volgend jaar in 1 keer volle mep.

U kunt alle beschikkingen terug vinden op mijn toeslagen even inloggen met DigiD.En berichten in mijn overheid.Als u daar sms berichten aanklikt krijgt u daar ook meldingen van.

groeten Henk

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u een minimum inkomen hebt wat op 1 juli een beetje verhoogd is, kan dat niet zoveel schelen in de huurtoeslag.

De afdeling toeslagen verandert ook niet zelf het inkomen op basis van die futiele verhoging per 1 juli.

Ze veranderen eventueel het voorlopige inkomen waarmee gerekend wordt aan de hand van het vastgestelde inkomen over 2017.

Maar daarvoor wordt ook weer een voorlopige beschikking afgegeven, die allemaal in te zien zijn, zoals hierboven al vermeld is.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Ongelezen bericht door mahadma »

Je schat zo nauwkeurig mogelijk je BRUTO jaarinkomen (excel is handig) en geef dat op in januari van het jaar, daar volgt een jaartotaal huurtoeslag uit, dat wordt gedeeld door 12 (of door 11 na aftrek van uw voor januari ontvangen huurtoeslag). Veranderd er wat in huur en of inkomen en u geeft dit gedurende het jaar op wordt dit op het JAARtotaal maximaal te ontvangen gecorrigeerd, in uw voor of nadeel.

Stel dat u de eerste helft van jaar € 1500 bruto heeft en en dus 12 x 1500 + 8% vakantie toeslag = 19.440, dit geeft u op. Als u plotseling € 3000 gaat verdienen, is dus 9720 + 19.440 = 29.160 totaal jaarinkomen, heeft dit uiteraard gevolgen voor de eerder toegekende huurtoeslag. Reageert u halverwege het jaar kan de toeslag gestopt/herberekend worden. Geeft u niets door dat krijg u bij de definitieve berekening over dat jaar een rekening te betalen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Toeslagen zijn op basis van voorschotten. Wijkt het inkomen af tov het opgegeven jaarbedrag dan gaat de Belastingdienst op jaarbasis herberekenen.
Handig is om na de inkomens berekening van 2019 die terug te vinden is in Mijn Toeslagen het door de Belastingdienst berekende jaarbedrag minimaal 500 tot 600 euro hoger te zetten. Mocht er een flinke inkomensverhoging komen dit gelijk in de Toeslagen het inkomen omhoog aanpassen.
Advies is om niet te veel te gaan schuiven in de wijzigingen wat betreft de hoogte van het inkomen. 2 keer is al veel. Beter te hoog inschatten dan te laag, mede omdat terugbetalen altijd een issue is bij een laag inkomen.
Succes.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Ongelezen bericht door Lowieze »

U heeft bericht gekregen dat uw huurtoeslag wordt verminderd van 124 naar 93 euro. Als dit met terugwerkende kracht per 1-1-2018 is gebeurd, wordt wat u in het eerste half jaar teveel heeft gekregen, verrekend met de huurtoeslag van de tweede helft van het jaar. Zou dus goed kunnen dat u daarom nu minder krijgt dan waar u dacht recht op te hebben.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Ongelezen bericht door grun »

henk51 schreef:
21 sep 2018 12:19
U heeft al 8 maanden 124 euro ontvangen i.p.v. de uw werkelijk toekomende toeslag op geschatte jaarbasis van 93 euro per maand.
Eigenlijk zijn het 9 maanden, op de 20e van iedere maand wordt het voorschot ontvangen wat hoort bij de daaropvolgende maand. Wat me wel verbaast, is dat TS toch nog 6 euro kreeg. Immers, het terug te betalen bedrag over 2018 (9x31, het verschil tussen 124 en 93) is net zo veel als de nog te ontvangen subsidie over de resterende maanden (3x93).

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag niet gekregen wel recht op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In juli kreeg hij bericht van de verlaging miv 1 september, dus op ca 20 augustus kreeg hij al het lagere bedrag voor september. En nu dus in september nog een beetje.

Niet dat de cijfers dan kloppen.

Gesloten