LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag (servicekosten)

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
tb1990
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2017 18:22

Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door tb1990 »

Goedenavond,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand dit weet. Ik heb een leuke appartement gezien waarbij de huur € 695,00 kaal is. Onder de € 710 euro is recht op huurtoeslag en ik zit ook netjes onder het maximaal eigen vermogen en onder de inkomstennorm om hier recht op te hebben.

Echter, zitten er 150 euro servicekosten bij.
Nu zijn er 4 categorieën die door de belasting worden meegeteld met een maximum van 12 euro per categorie:
- schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
- energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
- huismeesterkosten
- kosten voor dienst- en recreatieruimten

Dit kan in totaal op 48 euro uitkomen (per categorie dus 12 euro) die boven de kale huur van € 695 wordt mee berekend door de belasting.

Nu zijn de kosten van het appartement die ik heb gezien volgens de brochure:
Gas (voorschot) € 79,00
Water (voorschot) € 25,00
Schoonmaakkosten algemene ruimtes €8,00
Salaris beheerder: € 6,00
Kleine onderhouswerkzaamheden: € 13,00
Tuinonderhoud: € 12,00
Administratie kosten: € 7,15
Totaal: € 150,15

Nu heb ik gekeken op de site van de belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vicekosten

Hierin staat:
Kosten voor dienst- en recreatieruimten
Dit zijn de maandelijkse kosten voor reparaties en groot onderhoud aan dienstruimten en recreatieruimten. Deze kosten komen meestal voor bij senioren- of bejaardenwoningen. Het gaat hierbij niet om de inventaris, het schoonmaken van de ruimten of tuinonderhoud.

Waardoor in mijn ogen tuinonderhoud en kleine onderhouswerkzaamheden niet mee tellen voor de belasting.
Het betreft alleen groot onderhoud en reperaties.

Bij Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten staat:
Dit zijn de maandelijkse elektriciteitskosten voor de lift, de verlichting en bijvoorbeeld de ventilatie- en alarminstallaties voor gemeenschappelijke ruimten. Het gaat hier niet om de energiekosten van uw huis, maar alleen om die van de gemeenschappelijke ruimten.

Waardoor in mijn ogen gas en Water ook niet meetellen, gezien de prijs het mij lijkt te gaan om huis kosten.

De categorieën die ik dan over hou zijn:
- Schoonmaakkosten algemene ruimtes €8,00 (Onder categorie gemeentschappelijke schoonmaakruimtes)
- Salaris beheerder: € 6,00 (onder categorie huismeester)

Dat is totaal 14 euro servicekosten + 695 kale huur = € 708,00 = onder de € 710,00 norm.

Nu is mijn vraag: Mag ik zo inderdaad de servicekosten berekenen? Want de servicekosten zijn 150 maar als ik het goed heb zoals hierboven dan telt het overige niet mee toch? Zoals ik het ook heb beredeneerd.

Hopelijk weet iemand het antwoord.

Gr.

Tim

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door fisbel »

U hebt uzelf goed ingelezen en de informatie goed geïnterpreteerd. De subsidiabele meetellend voor de huurtoeslag zijn inderdaad de € 8 schoonmaakkosten algemene ruimtes en de € 6 voor de beheerder. De andere servicekosten zijn niet subsidiabel. Tellen dus niet mee voor de aanvraag van de huurtoeslag. U kunt dus de huurtoeslag aanvragen.

witte angora
Berichten: 30797
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat je toch iets niet helemaal begrepen hebt.

Het maximum van 710 betreft de huur zonder de servicekosten. Dat je vanwege de servicekosten boven de 710 uit zou kunnen komen is niet van belang. Die worden, zoals je gezien hebt, zelf al begrensd. In dat geval zou ik hier ook geen huurtoeslag meer kunnen krijgen, maar ik krijg het volop.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@witte angora: "U krijgt geen huurtoeslag, omdat uw huur en servicekosten samen hoger zijn dan € 710,68."
Uitslag proefberekening op de website.
Dat wordt dus terugbetalen straks.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door grun »

tb1990 schreef:Dat is totaal 14 euro servicekosten + 695 kale huur = € 708,00 = onder de € 710,00 norm.
14+695=709, geen 708. Detail, maar je hebt meteen geen enkele marge meer. Beide servicekosten componenten zijn voor geleverde arbeid, en loonkosten willen nogal eens stijgen. Dus je krijgt wel huursubsidie, maar de kans bestaat dat je die vanaf het tweede jaar kwijt raakt. Ik neem aan dat je er wel langer dan een jaar wilt wonen. Kun je je het huis veroorloven zonder subsidie?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is onjuist. Als je recht had op huurtoeslag, dan blijf je daar recht op hebben als de huur boven de huurgrens komt. Mits je aan de overige voorwaarden voldoet, natuurlijk.

Ik denk trouwens dat het niet bepaald toevallig is dat de huur net onder de grens ligt.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door dani75 »

witte angora schreef:Ik denk dat je toch iets niet helemaal begrepen hebt.

Het maximum van 710 betreft de huur zonder de servicekosten. Dat je vanwege de servicekosten boven de 710 uit zou kunnen komen is niet van belang. Die worden, zoals je gezien hebt, zelf al begrensd. In dat geval zou ik hier ook geen huurtoeslag meer kunnen krijgen, maar ik krijg het volop.
TS begrijpt het juist heel goed.
Het maximum van de rekenhuur is € 710,68 en daar blijft Ts netjes onder omdat hij de juiste verdeling maakt tussen wat de verhuurder benoemd als servicekosten en wat de Wet op de huurtoeslag verstaat onder servicekosten.
Daarnaast gaat het bij die € 710,68 niet zozeer om de kale huur maar om de totale rekenhuur. ( rekenhuur= kale huur + servicekosten zoals de wet op de huurtoeslag de servicekosten benoemd)

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door dani75 »

grun schreef:
tb1990 schreef:Dat is totaal 14 euro servicekosten + 695 kale huur = € 708,00 = onder de € 710,00 norm.
14+695=709, geen 708. Detail, maar je hebt meteen geen enkele marge meer. Beide servicekosten componenten zijn voor geleverde arbeid, en loonkosten willen nogal eens stijgen. Dus je krijgt wel huursubsidie, maar de kans bestaat dat je die vanaf het tweede jaar kwijt raakt. Ik neem aan dat je er wel langer dan een jaar wilt wonen. Kun je je het huis veroorloven zonder subsidie?
Onjuist. Indien er een huurverhoging komt en Ts heeft de maand voorgaand al huurtoeslag voor het toeslagadres dan behoud men de huurtoeslag. Dit noemen ze verworven recht.

(artikel 13 lid 2 sub c WHT)

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door grun »

dani75 schreef:Onjuist. Indien er een huurverhoging komt en Ts heeft de maand voorgaand al huurtoeslag voor het toeslagadres dan behoud men de huurtoeslag. Dit noemen ze verworven recht. (artikel 13 lid 2 sub c WHT)
Oh? Dat wist ik niet, I stand corrected.

witte angora
Berichten: 30797
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd dat ik dan wel huurtoeslag krijg, ook al zit ik vanaf het begin (2008) boven de norm vanwege de servicekosten.

stofzuigertje

Re: Huurtoeslag (servicekosten)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Administratie kosten?
Ik vind dit gezien Salaris Beheerder .... kosten eigenlijk dubbel op.
Verder ben ik niet deskundig genoeg voor deze maar twijfel over de nog niet genoemde Salaris Beheerder + Administratie kosten????

Gesloten