LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IACK en co-ouderschapsplan

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Eelcoach
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2020 20:02

IACK en co-ouderschapsplan

Ongelezen bericht door Eelcoach »

Goedenavond,

Ik heb een vraag over inkomensafhankelijke combinatie korting (IACK).
Met mijn ex partner ben ik een co-ouderschapsplan aan het opstellen. We spreken af dat onze zoon van 3 de ene week van zaterdag 18.00 uur tot dinsdag 18.00 uur bij mij is en de andere week van zondag 12.00 uur tot woensdag 12.00 uur. Totaal elke week dus 72 uur dus elke week 3 dagen bij mij. Vakanties 50/50.
Als ik het goed begrijp heb ik bij 3 dagen per week recht op IACK. Echter dat is als ik, volgens de website van de belastingdienst, onze zoon 3 héle dagen per week zou hebben. Op papier heb ik hem straks de ene week een kwart dag, twee hele dagen en driekwart dag en de andere week een halve dag, twee hele dagen en een halve dag. Totaal 3 dagen maar op papier niet 3 héle dagen.
Ik lees verhalen dat je de uitleg van de belastingdienst letterlijk moet nemen.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe ik de uitleg van de belastingdienst moet interpreteren?

Alvast hartelijk dank!

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: IACK en co-ouderschapsplan

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ik weet het niet hoor, maar als de wetgever 72 uur per week bedoelde had hij geen 3x24 uur of 3 hele dagen opgeschreven, zou ik denken. Je zou de jurisprudentie hierover moeten uitzoeken. Over art.8.14 Wet IB.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: IACK en co-ouderschapsplan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij zijn juist die regels versoepeld en wordt er juist meer gekeken of de verzorging gelijk opgaat.

U gelooft toch niet werkelijk dat de belastingdienst komt klokken, wanneer het kind overgedragen wordt? Wat u op papier afspreekt telt. Of iemand zich daar aan houdt? Lijkt me sterk.

U hoeft de kloktijden er helemaal niet bij te vermelden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: IACK en co-ouderschapsplan

Ongelezen bericht door kokka »

Ik heb twee jaat terug controle gehad, waarbij de inspecteur bewijs wilde zien dat wij de kinderen 50/50 hadden. We hebben toen het schema beide ondertekend en dit op de email gezet, samen met het ouderschapsplan.
Dit werd binnen een dag al geaccepteerd. Dus, zorg dat je goede afspraken maakt en dit schriftelijk vastlegt

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: IACK en co-ouderschapsplan

Ongelezen bericht door fisbel »

De Hoge Raad heeft inderdaad heeft op 13 maart j.l. uitgesproken dat beide co-ouders de inkomensafhankelijke combinatiekorting genieten als zij de zorg voor kinderen gelijk verdelen in een duurzaam ritme. Aan dit criterium is doorgaans voldaan als een kind behoort tot het huishouden van een van de ouders en het kind doorgaans ten minste 3 tot 3,5 dag per week verblijft in het huishouden van de andere ouder, maar het kan ook een ander duurzaam ritme zijn. Zie de reactie van Lady1234 hierboven en lees de uitspraak hier

Gesloten