LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klagen over gemeentelijke belasting.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door alderwood »

Wie weet wat er allemaal vanuit het torentje op ons afkomt.
Maar de Gemeente Purmerend doet net of er niets aan de hand is en verhoogt de belasting voor waterlozen en afvalstoffen met 28%.

Waar kun je daar in Den Haag een klacht over indienen?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door sprokkel »

Normaal bij de politieke partijen, maar deze zitten veelal ook in de gemeenteraden, dus dat haalt niks uit, men bijt elkaar niet zo gauw. Maar kijk eens op de site van leo verhoef, als jouw gemeente daar bij staat vraag je de gemeente om opheldering, over de extreme verhoging.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Een dergelijke stijging van de tarieven zorgt voor de nodige publiciteit. Wat heeft vorig jaar in het locale sufferdje gestaan over dit onderwerp?

Ik zie op de website dat u de afgelopen jaren van de gemeente een korting van € 60,00 per huishouden per jaar kreeg. Dit is bijna gelijk aan de stijging van de tarieven. Is de korting nu op een andere manier verwerkt of is de kortingsregeling beeindigd?

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door alderwood »

sprokkel


Geplaatst op 07 Mrt 2009 16:16 door sprokkel
Normaal bij de politieke partijen, maar deze zitten veelal ook in de gemeenteraden, dus dat haalt niks uit, men bijt elkaar niet zo gauw. Maar kijk eens op de site van leo verhoef, als jouw gemeente daar bij staat vraag je de gemeente om opheldering, over de extreme verhoging.
Bedankt voor de reactie, ik heb op de bewuste site gekeken, maar mij er niet verder in verdiept.

Op Buurtlink was er een discussie over, een ieder vindt dat er iets aangedaan moet worden, maar niemand doet iets.
Dus wat ik wilde doen is er achter te komen, of er een centraal meldpunt is.

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door alderwood »

ruitenheer


Geplaatst op 07 Mrt 2009 17:57 door ruitenheer
Een dergelijke stijging van de tarieven zorgt voor de nodige publiciteit. Wat heeft vorig jaar in het locale sufferdje gestaan over dit onderwerp?

Ik zie op de website dat u de afgelopen jaren van de gemeente een korting van € 60,00 per huishouden per jaar kreeg. Dit is bijna gelijk aan de stijging van de tarieven. Is de korting nu op een andere manier verwerkt of is de kortingsregeling beeindigd?
Ook bedankt voor dit bericht.
Die € 60 was toch een compensatie voor reeds doorgevoerde verhogingen?

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Van de site van de gemeente:
Door verschillende meevallers én door goede inzamelingsresultaten heeft de gemeente geld overgehouden van de afvalstoffenheffing over 2006 en 2007. Huishoudens die op 31 december 2006 in Purmerend stonden ingeschreven en afvalstoffenheffing hebben betaald krijgen dit geld nu terug. Zij krijgen het bedrag nog vóór de kerstdagen op hun rekening gestort.
Klagen moet u doen bij het college en de gemeenteraadsleden, die nemen het besluit over de nieuwe tarieven. Klagen in Den Haag heeft geen enkele zin, die zijn juist verantwoordelijk voor een groot deel van de stijgingen.

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door alderwood »

ruitenheer
Geplaatst op 08 Mrt 2009 20:52 door ruitenheer

Klagen moet u doen bij het college en de gemeenteraadsleden, die nemen het besluit over de nieuwe tarieven. Klagen in Den Haag heeft geen enkele zin, die zijn juist verantwoordelijk voor een groot deel van de stijgingen.
Mijn idee is, dat klagen bij de Gemeente geen zin heeft.
In Den Haag leeft nu, dat er pas op de plaats gemaakt moet worden en ik acht de kans groter dat men er daar (maar waar?) iets tegen wil doen.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door ruitenheer »

De gemeenten zijn autonoom bij het vaststellen van de belastingen, ze moeten alleen rekening houden met de eisen die de wet eraan stelt. Voor afvalstoffenheffing is die eis dat de belasting maximaal kostendekkend mag zijn. Zolang de gemeente zich aan die eis houdt, zal niemand in Den Haag zich hiermee mogen bemoeien. Een klacht indienen bij iemand in Den Haag geeft misschien wel een warm gevoel, maar het verandert helemaal niets.

Heeft u inmiddels uitgezocht of u de korting op een andere manier ontvangt?

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door alderwood »

ruitenheer


Geplaatst op 09 Mrt 2009 18:23 door ruitenheer
De gemeenten zijn autonoom bij het vaststellen van de belastingen, ze moeten alleen rekening houden met de eisen die de wet eraan stelt. Voor afvalstoffenheffing is die eis dat de belasting maximaal kostendekkend mag zijn. Zolang de gemeente zich aan die eis houdt, zal niemand in Den Haag zich hiermee mogen bemoeien. Een klacht indienen bij iemand in Den Haag geeft misschien wel een warm gevoel, maar het verandert helemaal niets.

Heeft u inmiddels uitgezocht of u de korting op een andere manier ontvangt?
Dit in aanmerking nemende houd ik het verder voor gezien.
Mijn navraag had tot doel om info te krijgen die ik door kon spelen
naar een aantal klagende stadgenoten.
Zelf heb ik geen zin om mij hier in te verdiepen, vandaar dat ik wat de korting betreft niets heb uitgezocht.

Ik dank u zeer voor de uitvoerige informatie, zoals u wel gemerkt zult hebben
weet ik zelf niets van dit onderwerp.

John Leeninga
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2009 20:17

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door John Leeninga »

Beste mensen,

Naar aanleiding van de buitensporige verhoging van de belastingen in Purmerend heb ik het volledige college inclusief wethouders om uitleg gevraagd.

De brief alsmede mijn conclusie zijn terug te vinden op de site van
kritischpurmerend.punt.nl
Duidelijk is dat vier politieke partijen hier verantwoordelijk voor zijn tw
de PvdA, CDA, VVD en AOV.

Ook voor 2010 en 2011 is eenzelfde vehoging gepland, zodat uiteindelijk de belasting meer dan verdubbeld wordt, dit is een beslissing geweest bij de begrotingsbehandeling van oktober 2008.

Dit alles is gedaan onder de mom van dat het tarief van de afvalstoffenheffing en rioolbelasting kostendekkend moest zijn. het is echter niet anders dan geld vrijmaken om de Purmaryn naar de kop van West te verplaatsen kosten plusminus 40 miljoen, opleuken van de Koemarkt en aanleg van een haven.

Het enigste wat men ertegen kan doen is in ieder geval met de komende gemeenteraadsverkiezingen 3 maart 2010 niet op een van deze partijen te stemmen, en deze wetenschap dit door te geven aan andere gedupeerden.

Ik hoop dat het met deze uieenzetting duidelijk is geworden waaraan wij dit te danken hebben.

Met vriendelijke groet.

John leeninga

Zie ook: http://www.webregio.nl/waterland/region ... erend.aspx


http://www.echo.nl/hg-hg/wonen/






D

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Klagen over gemeentelijke belasting.

Ongelezen bericht door alderwood »

Heel goed John, meldt dit ook even op www.buurtlink.nl want daar
begon de discussie.

Gesloten