Moet ik me inschrijven bij de KvK als ik twee inkomstenbronnen heb als zzp'er?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Alsh9854
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2024 15:52

Moet ik me inschrijven bij de KvK als ik twee inkomstenbronnen heb als zzp'er?

Ongelezen bericht door Alsh9854 »

Beste mensen,

Ik ben zelfstandige en lever diensten. Ik heb een btw-nummer maar omdat ik maar 1 opdrachtgever heb, heb ik me niet ingeschreven bij de KvK. Ik betaal geen btw omdat mijn omzet lager is dan 20.000 euro op jaarbasis. (KOR)
Ik koop en verkoop soms ook tweedehandse spullen. Mijn inkomsten hieruit kunnen per maand verschillen. Daar betaal ik inkomstenbelasting over. (Ik houd bij hoeveel mijn winst is.)

1.Moet ik me inschrijven bij de KvK omdat ik twee verschillende dingen doe als zelfstandige?
2.Moet ik op de tweedehandse spullen btw berekenen mocht ik toch meer dan 20.000 euro per jaar verdienen in totaal? 3.Moet ik ook btw uitrekenen op de prijzen als ik artikelen aan mensen in het buitenland verkoop?
4.Moet ik dan zoals een winkel garantie en 2 weken bedenktijd geven aan diegene die een tweedehands item koopt?
5.Zijn de inkomsten dan inkomsten uit onderneming of inkomsten uit overig werk?
6.Is het voordeliger om onder KOR te blijven om geen btw te hoeven betalen of om proberen meer te werken zodat ik meer dan 20.000 euro per jaar verdien en uit de KOR regeling kom zodat ik van de verschillende aftrekbare posten gebruik kan maken tijdens mijn inkomstenbelasting?

Alvast bedankt :)

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet ik me inschrijven bij de KvK als ik twee inkomstenbronnen heb als zzp'er?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voort dit soort vragen hebben ze nou juist de KvK uitgevonden... :wink: Loop er eens binnen voor een goed gesprek, dan weet je alles wat je moet weten.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik me inschrijven bij de KvK als ik twee inkomstenbronnen heb als zzp'er?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou om te beginnen het Handboek voor Ondernemers van de belastingdienst downloaden (gratis).

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z31fd.pdf

En dat eens goed doorlezen.

De vraag is ook of u wel ZZP-er bent met slechts één opdrachtgever en niet eigenlijk gewoon in loondienst.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Moet ik me inschrijven bij de KvK als ik twee inkomstenbronnen heb als zzp'er?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Je moet je volgens mij als zelfstandige sowieso inschrijven bij de KvK als je als zzp-er werkt. Dat staat los van de btw-vrijstelling onder 20.000 euro.
En verkopen via marktplaatsen moet je ook opgeven. Daar heb je denk ik geen tweede inschrijving voor nodig.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Moet ik me inschrijven bij de KvK als ik twee inkomstenbronnen heb als zzp'er?

Ongelezen bericht door Redfloor »

Met maar een opdrachtgever voldoe je sowieso niet aan de regels om zelfstandig ondernemer te zijn. Ik zou inderdaad eerst eens beginnen bij de KvK of bij het Higher Level forum.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Moet ik me inschrijven bij de KvK als ik twee inkomstenbronnen heb als zzp'er?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Redfloor schreef:
06 mar 2024 12:34
Met maar een opdrachtgever voldoe je sowieso niet aan de regels om zelfstandig ondernemer te zijn. Ik zou inderdaad eerst eens beginnen bij de KvK of bij het Higher Level forum.
Ts betaalt inkomstenbelasting over de verkopen dus heeft meer dan 1 klant

Linnepinnie1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2024 13:15
Locatie: Zoetermeer

Re: Moet ik me inschrijven bij de KvK als ik twee inkomstenbronnen heb als zzp'er?

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

Ik was vorige week bij de kvk en die hielpen me fantastisch. Ik zou daarom echt even een afspraak met ze inplannen

Plaats reactie