LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
JimR
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2018 15:21

Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door JimR »

Ik weet het. Je kunt er niets aan doen, die voorlopige aanslag 2018. En erover zeuren ook niet. Je kunt maar inderdaad je beter bij neerleggen en betalen. Maar hoe meer 1 mei nadert, hoe bozer ik eigenlijk word over dit soort onrecht. De belasting afwikkeling van 2017 voor 1 mei zal mij weer een aanslag van ca. Eur. 1700 gaan opleveren (en in 4 "dwingende" betalingstermijnen max). Tezamen met die voorlopige aanslag 2018, hoewel in 11 termijnen, die ook Eur. 1700 bedraagt zal het mij voor dit jaar totaal ca. Eur. 3400 gaan kosten.

En dan zegt de belastingdienst dat volgen jaar 2019 zal je waarschijnlijk "zachtere" aanslag of zelfs teruggave gaan opleveren. Niet in mijn geval kan ik alvast zeggen, al vanwege volgens Weduwen Wet pensioentje van mijn overleden echtgenote. En wat dan als ik ergens van volgend jaar werkloos word en toch die 11 termijnen moeten voldaan? Zo krap mogelijk leven om het jaar daarop weer van een "zachtere" aanslag te mogen genieten? Om nog maar te zwijgen als ik eerder in het jaar dood ben, kan ik mooi maar niet hebben genoten van mijn zuur verdiend geld want dat gaat vroegtijdig naar de belasting als aanslagvoorschot.

Voor mij is het nu hard bewijs geleverd: we werken hard alleen voor de belasting en steeds minder voor onszelf. Parttime werken wordt steeds aantrekkelijker voor deze komende 5 jaar richting pensioen ...

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, het lijkt net alsof u de voorlopige aanslagen van 2017 en 2018 binnen één jaar zou moeten voldoen. Maar dat kan toch niet? De voorlopige aanslag van 2017 moest voor 1 maart 2018 binnen zijn. En met de aanslag van 2018 begint u daarna.
Als u belasting moet betalen hebt u niet voldoende afgedragen op uw inkomen. Dat is misschien niet zo leuk maar bijbetalen kan ook iets over uw inkomenspositie zeggen. En wat is er zo erg aan het betalen van belasting?

Als u iets wilt wijzigen in uw voorlopige aanslagen, bijvoorbeeld met het oog op 2019, dan kunt u dat eenvoudig via de website van de Belastingdienst regelen. Zodat u eventueel niet onnodig teveel vooruit terugbetaalt.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door rvjapio »

Jaren geleden kreeg ik begin elk jaar een aanslag van pakweg 6 mille. Na twee jaar heb ik gebeld en gezegd dat ik dat niet kon betalen. Vervolgens werd dat bedrag onmiddellijk gehalveerd. Probeer het eens. Niet geschoten...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

JimR schreef:De belasting afwikkeling van 2017 voor 1 mei zal mij weer een aanslag van ca. Eur. 1700 gaan opleveren (en in 4 "dwingende" betalingstermijnen max).
Dan had je beter voorlopige aangifte kunnen doen, dan had je niet in een keer een hoog bedrag hoeven te betalen, maar iedere maand een beetje.
JimR schreef:Tezamen met die voorlopige aanslag 2018, hoewel in 11 termijnen, die ook Eur. 1700 bedraagt zal het mij voor dit jaar totaal ca. Eur. 3400 gaan kosten.
Handiger dan dat je achteraf in één keer een hoog bedrag moet betalen....
JimR schreef: En dan zegt de belastingdienst dat volgen jaar 2019 zal je waarschijnlijk "zachtere" aanslag of zelfs teruggave gaan opleveren. Niet in mijn geval kan ik alvast zeggen, al vanwege volgens Weduwen Wet pensioentje van mijn overleden echtgenote. En wat dan als ik ergens van volgend jaar werkloos word en toch die 11 termijnen moeten voldaan?
Dan pas je eenvoudig de voorlopige aanslag aan en wordt de maandelijkse termijn lager.

JimR
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2018 15:21

Re: Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door JimR »

Klaas Jan schreef:Hallo, het lijkt net alsof u de voorlopige aanslagen van 2017 en 2018 binnen één jaar zou moeten voldoen. Maar dat kan toch niet? De voorlopige aanslag van 2017 moest voor 1 maart 2018 binnen zijn. En met de aanslag van 2018 begint u daarna.
Als u belasting moet betalen hebt u niet voldoende afgedragen op uw inkomen. Dat is misschien niet zo leuk maar bijbetalen kan ook iets over uw inkomenspositie zeggen. En wat is er zo erg aan het betalen van belasting?
En zo gaat het ook gebeuren deze keer, 2x aanslagen. Eén voor 2017 en één voorlopige voor dit jaar 2018. Elk voorgaande jaar aangifte ingediend voor 1 mei (was 1 april) gevolg door de definitieve aanslag ergens in juli. Dus, dit jaar was ik al begonnen met het betalen van 1e termijn voor voorlopige aanslag 2018 eind februari en die gaat dan door tot eind december, en straks in juli komt het dan de definitieve aanslag van 2017 en die moet dan volledig betaald zijn tegen oktober/november.

Ik heb niets tegen belasting betalen. Het is gewoon een plicht zoals bij een ieder. Ik heb wél bezwaar over de timing van dit jaar waardoor ik 2x de aanslagen moet betalen en vooral de manier waarop het opgelegd wordt door de belastingdienst alsof dat het niets is voor de belasting betaler. En dat terwijl ik net als anderen gewoon mijn verplichtingen heb (dure huurwoning op vrije sector, óók opgelegd van bovenaf - gezien dat ik net iets "te veel" verdiend en daar gaat dan dat pensioentje Weduwen Wet ernaar toe). Zelfs ben ik geen dure jongen, bezit ook geen auto, reis altijd met OV, heb een sobere leefstijl enz. Dat wil ik maar even zeggen hoe de belastingdienst de belasting betaler ziet.

Vandaar is het aantrekkelijker om parttime te gaan werken om dat nét iets te veel loon dat tegen 42-45% op de belastingschijf komt iets omlaag te brengen tot beter gebalanceerd geheel waardoor werk, loon en belasting in verhouding beter staan. Ik heb nu gewoon het gevoel alleen voor de belasting te moeten werken.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom zeur je zo over die timing, terwijl je zelf de maandelijkse betaling kunt regelen? Ik voel nogal een Calimero-effect.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom mensen die inkomsten uit meerdere bronnen hebben vinden dat zij later aan hun belastingverplichtingen hoeven te voldoen (namelijk in het opvolgende jaar het tekort voldoen) dan mensen die even hoge inkomsten uit een bron ontvangen waarbij het bedrag (maandelijks) in het lopende jaar op het inkomen wordt ingehouden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nog steeds verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door renewouters »

JimR schreef:
Klaas Jan schreef:Hallo, het lijkt net alsof u de voorlopige aanslagen van 2017 en 2018 binnen één jaar zou moeten voldoen. Maar dat kan toch niet? De voorlopige aanslag van 2017 moest voor 1 maart 2018 binnen zijn. En met de aanslag van 2018 begint u daarna.
Als u belasting moet betalen hebt u niet voldoende afgedragen op uw inkomen. Dat is misschien niet zo leuk maar bijbetalen kan ook iets over uw inkomenspositie zeggen. En wat is er zo erg aan het betalen van belasting?
En zo gaat het ook gebeuren deze keer, 2x aanslagen. Eén voor 2017 en één voorlopige voor dit jaar 2018. Elk voorgaande jaar aangifte ingediend voor 1 mei (was 1 april) gevolg door de definitieve aanslag ergens in juli. Dus, dit jaar was ik al begonnen met het betalen van 1e termijn voor voorlopige aanslag 2018 eind februari en die gaat dan door tot eind december, en straks in juli komt het dan de definitieve aanslag van 2017 en die moet dan volledig betaald zijn tegen oktober/november.

Ik heb niets tegen belasting betalen. Het is gewoon een plicht zoals bij een ieder. Ik heb wél bezwaar over de timing van dit jaar waardoor ik 2x de aanslagen moet betalen en vooral de manier waarop het opgelegd wordt door de belastingdienst alsof dat het niets is voor de belasting betaler. En dat terwijl ik net als anderen gewoon mijn verplichtingen heb (dure huurwoning op vrije sector, óók opgelegd van bovenaf - gezien dat ik net iets "te veel" verdiend en daar gaat dan dat pensioentje Weduwen Wet ernaar toe). Zelfs ben ik geen dure jongen, bezit ook geen auto, reis altijd met OV, heb een sobere leefstijl enz. Dat wil ik maar even zeggen hoe de belastingdienst de belasting betaler ziet.

Vandaar is het aantrekkelijker om parttime te gaan werken om dat nét iets te veel loon dat tegen 42-45% op de belastingschijf komt iets omlaag te brengen tot beter gebalanceerd geheel waardoor werk, loon en belasting in verhouding beter staan. Ik heb nu gewoon het gevoel alleen voor de belasting te moeten werken.
42-45%?? Het is 40,85 of 51,95%

Gesloten