Oplossing voor dubbele BTW heffing PostNL onderweg

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Oplossing voor dubbele BTW heffing PostNL onderweg

Ongelezen bericht door newmikey »

Dit document werd onlangs gepubliceerd
https://circabc.europa.eu/ui/group/cb1e ... ab/details

Het is te lang om integraal te vertalen maar samengevat komt het er op neer dat de situatie met niet-doorgekomen IOSS nummers bij postbedrijven wordt erkend en een noodmaatregel wordt aangekondigd waardoor de verkopende webshops (dus niet PostNL zelf) die teveel betaalde BTW eenvoudig kunnen corrigeren via hun Europese fiscaal vertegenwoordiger. Dat zou er, praktisch gesproken, toe moeten leiden dat de webshop straks de teveel betaalde BTW kan terugstorten aan de consument, zonder zelf in de problemen te komen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oplossing voor dubbele BTW heffing PostNL onderweg

Ongelezen bericht door sjohie »

Dus dan moet je er als koper op vertrouwen dat een wildvreemd bedrijf in het buitenland, dit gaat doen, voor alleen al 25+ EU landen, terwijl een grote pakketbezorger hier al jaren mee worstelt?

Ik zou voor zover mogelijk, gewoon binnen de EU bestellen, en deze ellende voorkomen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Oplossing voor dubbele BTW heffing PostNL onderweg

Ongelezen bericht door newmikey »

sjohie schreef:
21 mar 2022 08:22
Dus dan moet je er als koper op vertrouwen dat een wildvreemd bedrijf in het buitenland, dit gaat doen, voor alleen al 25+ EU landen, terwijl een grote pakketbezorger hier al jaren mee worstelt?
Al jaren lijkt me sterk aangezien de regeling pas 9 maanden bestaat. En als je dat "wildvreemd bedrijf in het buitenland" genoeg vertrouwt om er geld naartoe te sturen voor een bestelling, moet je er ook vanuit kunnen gaan dat zij je die dubbel betaalde BTW terug geven. Hoe ze dat verder intern oplossen met hun EU vertegenwoordiger (één enkele vertegenwoordiger trouwens voor alle 27 lidstaten) wordt dan hun probleem, niet het jouwe.
Ik zou voor zover mogelijk, gewoon binnen de EU bestellen, en deze ellende voorkomen.
En dàt ben ik dan weer helemaal met je eens! Een goede tweede is alleen bestellen bij een bedrijf dat niet deelneemt aan de IOSS regeling als je weet dat de verkoper per post verstuurt en je BTW gewoon éénmalig bij de invoer afrekenen met PostNL. Andere expressbedrijven zoals UPS, FEDEX en DHL lijken de zaken goed onder controle te hebben aangezien zij de gehele gegevensstroom beheren en géén of weinig last lijken te hebben van deze dubbele heffing. Je kunt dus het beste kiezen voor een verkoper die je bij de verzending laat kiezen voor de vervoerder.

Rialtho58
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2021 15:41

Re: Oplossing voor dubbele BTW heffing PostNL onderweg

Ongelezen bericht door Rialtho58 »

waar gaat dit in hemelsnaam over? Ik bestel ook wel eens iets via aliexpress. Dat gaat tegenwoordig ook incl. BTW heffing maar hoe dat wordt geregeld zie ik als klant helemaal niet. De webshop prijs is de prijs die je betaald en geen cent meer. Bovendien, bij aliexpress zijn de artikelen enkele euro's. Als het duurder wordt, ga ik op zoek naar een webshop dichter bij huis.

ArieJol1979
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2021 11:25

Re: Oplossing voor dubbele BTW heffing PostNL onderweg

Ongelezen bericht door ArieJol1979 »

Ik heb onlangs in Amerika hobby-artikelen besteld, omdat ook deze verkoper aangaf dat ik de 21% BTW direct betaalde. Zowel over de producten als over de verzendkosten. Ik heb mijn pakket nog niet binnen, maar ga er toch wel van uit dat ik niet nog een keer aan PostNL hoef te betalen. Bij AliExpress heb ik al meerdere "incl. BTW" besteld en dat ging altijd goed.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Oplossing voor dubbele BTW heffing PostNL onderweg

Ongelezen bericht door newmikey »

ArieJol1979 schreef:
21 mar 2022 14:54
Ik heb onlangs in Amerika hobby-artikelen besteld, omdat ook deze verkoper aangaf dat ik de 21% BTW direct betaalde. Zowel over de producten als over de verzendkosten. Ik heb mijn pakket nog niet binnen, maar ga er toch wel van uit dat ik niet nog een keer aan PostNL hoef te betalen. Bij AliExpress heb ik al meerdere "incl. BTW" besteld en dat ging altijd goed.
Als je geluk hebt, gaat het goed maar gezien de vele klachten hier op het forum maar vooral ook door heel Europa blijkt het nodig geweest te zijn op Europees niveau een soort noodoplossing in het leven te roepen. Daar maak ik uit op dat het ook in andere landen en voorál bij postbedrijven die géén geintegreerd in-huis door-to-door logistiek produkt aanbieden, vaak fout gaat. Bij de express vervoerders die alles in eigen systemen doen zoals DHL, FEDEX en UPS om maar eens een paar te noemen, gaat het bijna altijd goed.

Ondanks de vele klachten, denk ik dat het ook vaak gewoon goed gaat maar nog niet goed genoeg.

Gesloten