revisiebelasting betalen na overlijden

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
edelsteen
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2023 14:24

revisiebelasting betalen na overlijden

Ongelezen bericht door edelsteen »

dag
Mijn partner is vorig jaar overleden. In alles wat je moet regelen kwam ik ook een lijfrentepolis tegen. Dit had ik niet eens zo scherp maar de bank kwam hiermee en met de melding dat zij gingen uitbetalen. Ik heb contact opgenomen en gezegd dat ik het wilde laten staan. Pas betalen als ik met pensioen ben. Dit mag niet volgens Nationale Nederlanden en zij hebben de lijfrente dan ook gewoon uitbetaald. Dit heet afkopen.
Hierover heb ik 49% inkomstenbelasting betaald. Nu heb ik aangifte moeten doen en in de aangifte van 2022 word ik nu extra aangeslagen voor 20% revisiebelasting over het hele bedrag omdat ik voordeel heb gehad van lijfrente volgens de belastingdienst.

Mijn punt zit dat ik geen keuze had in wel of niet uitbetalen, het werd ineens betaald. Met 49% inkomstenbelasting en daarbovenop 20% revisiebelasting betaal ik nu 69% belasting.
Mijn man had ook een stamrechtverzekering van een ontslagvergoeding. dit wordt dit jaar uitgekeerd en betaal ik dan opnieuw 69% belasting? Dit voelt heel onrechtvaardig. Mijn man heeft hier hard voor gewerkt en ik betaal vooral belasting.
Bij wie of welke instantie moet ik zijn en hoe kan ik dit het beste doen?

met vriendelijke groet,

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: revisiebelasting betalen na overlijden

Ongelezen bericht door riddert »

Meld je bij degene die je belastingaangifte regelt, deze heeft kennis van zaken en kan u adviseren wat te doen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: revisiebelasting betalen na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

De belasting voelt onrechtvaardig, maar bedenk wel dat gespaard is met bruto inkomen, voor belasting afdracht.
Wellicht is middelen over meerdere jaren voordelig:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rugkrijgen

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: revisiebelasting betalen na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U had natuurlijk ook een lijfrente kunnen aankopen en dat kan straks met die stamrechtuitkering ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: revisiebelasting betalen na overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

De polis mocht je inderdaad niet tot je pensioen laten staan. De normale werkwijze is dat je hiervan een direct ingaande lijfrente had gekocht. Dan was er geen revisierente verschuldigd.

Plaats reactie