LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studiekosten aftrekbaar in jaar van WW / ZW?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
kingrobin
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2019 13:52

Studiekosten aftrekbaar in jaar van WW / ZW?

Ongelezen bericht door kingrobin »

Goedemiddag,

Een op het oog 'simpele' vraag, maar de belastingdienst telefoon is vandaag helaas gesloten, dus vandaar even op dit forum.

Door omstandigheden heb ik over het jaar 2018 inkomsten gehad via Ziektewet en WW. Wel ben ik vanaf september 2018 begonnen met een studie (een erkende éénjarige beroepsopleiding) en heb hier aardig wat kosten aan gehad (>4000 euro, dus de drempel is overschreden). Ik heb geen studievergoeding gehad van een werkgever o.i.d. en de genoemde kosten zijn ook in het jaar 2018 betaald.

Nu merk ik aan mijn aangifte dat het niet uitmaakt of ik deze studiekosten opgeef of niet. Het terug te ontvangen bedrag blijft exact gelijk.

Als ontvanger van ziektewet of WW betaal je ook belasting, dus je zou zeggen dat ik ook studiekosten zou mogen aftrekken. Of mis ik iets?

Dank!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Studiekosten aftrekbaar in jaar van WW / ZW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Doet u alleen voor uzelf aangifte of ook tegelijkertijd voor partner? En hebt u dan bij “verdelen” wel de kosten aan uzelf toegekend als dat het voordeligste is?

Hebt u wel voor akkoord geklikt op de pagina met kosten?

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Studiekosten aftrekbaar in jaar van WW / ZW?

Ongelezen bericht door Lowieze »

U heeft hiervoor geen studiefinanciering gekregen begrijp ik, maar als u hier wel recht op had maar het niet heeft aangevraagd dan gelden dezelfde regels als wanneer u wel studiefinanciering zou hebben gekregen.
Dan krijgt u geen aftrek voor uw studiekosten.
Zou dit het geval kunnen zijn?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Studiekosten aftrekbaar in jaar van WW / ZW?

Ongelezen bericht door fisbel »

U geeft helaas te weinig informatie voor een eenduidig antwoord. Daarom schets ik hieronder een aantal mogelijkheden. En ga ik uit van de vooronderstelling dat u alleenstaand bent (of fiscaal partner met iemand zonder of heel weinig inkomen) Ook ga ik ervan uit dat u niet valt onder de wet studiefinanciering. Zie reactie Lowieze hierboven.

Algemeen: tot circa € 6500 inkomen hoeft er vanwege de heffingskortingen geen belasting te worden betaald. De drempel voor studiekosten is al 5 jaar vastgepind op € 250
Stel: er zijn € 4500 studiekosten. Aftrekbaar is € 4250

Optie 1: uw inkomen is € 10.750 of hoger. Belastbaar inkomen is € 6500 U krijgt alle ingehouden belasting van de Ziektewet en WW-uitkering terug. Deze optie vervalt, want de studiekosten worden in de aangifte niet in aanmerking genomen.

Optie 2: uw inkomen is tussen € 6500 en € 10.750 Bij deze optie worden de studiekosten slechts gedeeltelijk verzilverd. Het deel inkomen lager dan € 6500 wordt niet verzilverd.

Optie 3: uit uw informatie maak ik op dat de studiekostenaftrek helemaal niet wordt verzilverd. Dat zou betekenen dat uw inkomen 6500 of lager is en de studiekostenaftrek niets oplevert.
Optie 3 lijkt niet de werkelijkheid. Want uw jaarinkomen uit de Ziektewetuitkering + WW-uitkering zal zeker hoger zijn.

Vragen:
Heeft u uw belastingaangifte fout ingevuld? Is er een fiscaal partner met toebedeling van de aftrekpost? Of heeft u inderdaad zo'n laag inkomen dat de aftrekpost niet verzilverbaar is. Er zal aanvullende informatie van uw kant moeten komen om uw vraag te kunnen beantwoorden. Minimaal is nodig hoeveel (bruto) inkomen u had in 2018.

Gesloten