LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
FrederikeG
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2017 21:36

: transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door FrederikeG »

Onderwerp: transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belastingdienst. Ra ra

Geachte heer, mevrouw,

Mijn werkgever heeft mij ontslag aangezegd terwijl ik ziek was, ik werkte daar 20 jaar als secretaresse. Mijn leeftijd is nu 61 jaar.
Gelukkig ben ik hersteld en heb tezamen met een raadgever een transitievergoeding bij ontslag bedongen. Hiervan kan ik mijn uitkering aanvullen of gebruiken voor coaching in te kopen op zoek naar een nieuwe baan.
Nu heb ik begrepen dat ik ca. 50% niet zelf in handen krijg maar dat dit gelijk naar de belasting word overgemaakt. Concreet: de vergoeding is € 30.000 maar daarvan komt maar € 15.000 netto op mijn bankrekening.
Waarom is dat? Het is een vergoeding. Het is geen winst. Ik heb geen eigen onderneming!

Eerst heeft de regering de wet aangepast dat een ontslagen werknemer niet zomaar op straat kan worden gezet. Er moet een compensatie/vergoeding worden betaald door de werkgever. Maar nu blijkt dat de helft gelijk retour gaat naar diezelfde regering. Klopt dit allemaal?

Graag hoor ik uw visie,
vriendelijke groet Frederike

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je betaalt gewoon het belastingpercentage wat bij je jaarinkomen hoort. Er is geen 50% belastingtarief dus die klopt in ieder geval niet. Als je met je salaris over dit jaar + de transitievergoeding meer dan 67k hebt verdient in 2017, dan betaal over het deel boven de 67k 52% belasting. Blijf je daaronder dan is het "maar" 40,8%.

Dit heeft niets met de wetswijziging te maken. Ook bij de voormalige ontslagvergoedingen moest je gewoon inkomstenbelasting betalen over de vergoeding (tenzij je speciale constructies kon bedenken) maar dan betaal je later alsnog belasting.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door sjohie »

FrederikeG schreef:Onderwerp: transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belastingdienst. Ra ra

Geachte heer, mevrouw,

Mijn werkgever heeft mij ontslag aangezegd terwijl ik ziek was, ik werkte daar 20 jaar als secretaresse. Mijn leeftijd is nu 61 jaar.
Gelukkig ben ik hersteld en heb tezamen met een raadgever een transitievergoeding bij ontslag bedongen. Hiervan kan ik mijn uitkering aanvullen of gebruiken voor coaching in te kopen op zoek naar een nieuwe baan.
Nu heb ik begrepen dat ik ca. 50% niet zelf in handen krijg maar dat dit gelijk naar de belasting word overgemaakt. Concreet: de vergoeding is € 30.000 maar daarvan komt maar € 15.000 netto op mijn bankrekening.
Waarom is dat? Het is een vergoeding. Het is geen winst. Ik heb geen eigen onderneming!

Eerst heeft de regering de wet aangepast dat een ontslagen werknemer niet zomaar op straat kan worden gezet. Er moet een compensatie/vergoeding worden betaald door de werkgever. Maar nu blijkt dat de helft gelijk retour gaat naar diezelfde regering. Klopt dit allemaal?

Graag hoor ik uw visie,
vriendelijke groet Frederike
Ja dit klopt, als ze het geld zo naar u overmaken om vrij te besteden, zal u er belasting over moeten betalen. Dat is overigens al langer zo, en voor iedereen. U wordt dus niet extra gepakt. Ook is er bij mijn weten geen apart belastingtarief voor, het gaat zoals al gezegd, mee met de belastingaangifte, en afhankelijk van uw totale inkomsten worden er bepaalde belastingschijven gehanteerd. Eventueel is daar met middeling bij de belastingdienst, dus de belasting over een aantal jaren verdelen, ook nog wel wat te halen.

Als u het meteen gebruikt voor omscholing oid, dus direct om uw kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren, dán hoeft u er geen belasting over te betalen. De mitsen en maren daarvoor zijn overigens erg strikt, dus dat vergt wel de nodige tijd en aandacht om het zó te doen dat de fiscus dit accepteert.

Misschien is het slimmer om (via uw raadgever) dit alles even voor te leggen aan een fiscalist of belastingadviseur?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door berndv »

FrederikeG schreef:Onderwerp: transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belastingdienst. Ra ra

Geachte heer, mevrouw,

Mijn werkgever heeft mij ontslag aangezegd terwijl ik ziek was, ik werkte daar 20 jaar als secretaresse. Mijn leeftijd is nu 61 jaar.
Gelukkig ben ik hersteld en heb tezamen met een raadgever een transitievergoeding bij ontslag bedongen. Hiervan kan ik mijn uitkering aanvullen of gebruiken voor coaching in te kopen op zoek naar een nieuwe baan.
Nu heb ik begrepen dat ik ca. 50% niet zelf in handen krijg maar dat dit gelijk naar de belasting word overgemaakt. Concreet: de vergoeding is € 30.000 maar daarvan komt maar € 15.000 netto op mijn bankrekening.
Waarom is dat? Het is een vergoeding. Het is geen winst. Ik heb geen eigen onderneming!

Eerst heeft de regering de wet aangepast dat een ontslagen werknemer niet zomaar op straat kan worden gezet. Er moet een compensatie/vergoeding worden betaald door de werkgever. Maar nu blijkt dat de helft gelijk retour gaat naar diezelfde regering. Klopt dit allemaal?

Graag hoor ik uw visie,
vriendelijke groet Frederike
persoonlijk vind ik het niet heel vreemd dat er belasting betaald wordt over inkomen. Als dat niet zou gebeuren, zou het een zwarte betaling lijken. 50% is geen bestaand tarief, het wordt bij uw jaarinkomen opgeteld en mits u daarmee boven 67.072 komt, betaald u over het deel dat u boven die 67.072 zit 52% belasting. Dus tenzij uw jaarinkomen al 67.072 euro bedraagt, betaalt u geen 50% belasting over de vergoeding. De werkgever houdt het bedrag achter en draagt dit af naar de belastingdienst. Als nu blijkt dat de werkgever teveel heeft ingehouden, en u dus uiteindelijk teveel belasting heeft betaald over uw inkomen, krijgt u dit natuurlijk bij uw eerstvolgende aangifte terug.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door kokka »

transitievergoeding valt in de bijzondere beloning, hiervoor moet je de groene tabel gebruiken.
als TS tussen de 32445 en 67073 euro per jaar heeft verdient, dan wordt deze vergoeding belast met 40.8+8.39=49.19%

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door berndv »

kokka schreef:transitievergoeding valt in de bijzondere beloning, hiervoor moet je de groene tabel gebruiken.
als TS tussen de 32445 en 67073 euro per jaar heeft verdient, dan wordt deze vergoeding belast met 40.8+8.39=49.19%
volgens deze site valt het onder regulier inkomen en wordt het ook als zodanig belast:
https://ontslag.nl/ontslagvergoeding-en ... ld-worden/
deze zelfde info wordt ook weergegeven bij meerdere partijen. dit is wel anders dan hoe vroeger de gouden handdruk werd belast.

Moneyman
Berichten: 30147
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door Moneyman »

In een ander topic postte ik vanmorgen toevallig dit:
Moneyman schreef:Toevallig kwam ik vanmorgen deze uitspraak van het Hof Den Bosch tegen (ECLI:NL:GHSHE:2017:75). Gaat niet om letselschade, maar om ontslagrecht. De reden dat ik het hier plaats, is omdat er wel een parallel te trekken is. De rechter oordeelde namelijk dat een deel van de uit te keren ontslagvergoeding onbelast diende te blijven, omdat dit deel niet als loon kwalificeert maar als immateriële schadevergoeding (of, zoals het Hof zegt: "een vergoeding die strekt tot betering van eer en goede naam").

Wellicht zouden argumenten uit deze casus naar analogie toegepast kunnen worden in letselschadezaken, om het onbedoelde en zeer nadelige neveneffect te voorkomen.
De argumentatie is natuurlijk nooit een op een overvet nemen, maar misschien heb je er iets aan.


SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door SJZ »

En 49,19% is gewoon het normale tarief voor inkomen boven de (ongeveer) € 34.000. Immers: het tarief is 40,8%, maar voor iedere euro meer worden je heffingskortingen met 8,39% verminderd. Per saldo dus ook als je inkomen met € 1.000 stijgt betaal je € 492 belasting (en houd je daar € 508 aan over).

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door 16again »

Komende 2 Jaren is je inkomen wellicht lager, middel dan over 3 jaren

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door harkja »

Over het vakantiegeld betaal je toch ook meer belasting.....het salaris van de ambtenaren moet ook betaald worden toch.

stofzuigertje

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je hypotheek hebt gaat die terug gave ook van 30 naar 50%

Verder is middelen omdat dit voor meerdere jaren is vaak mogelijk, kijk online eens naar middelen belasting omdat je als werkloos minder zult betalen.
Dit eenmalige bedrag over meerdere jaren verdelen doen Free Lancers of ZZPers ook vaak.

De werkgever heeft de verplichte voorheffing gedaan.
U mag dit nu dus aanpassen voor zover mogelijk, maar middelen over meerdere jaren is mogelijk en dan zult U een deel nu terug krijgen en over enkele jaren weer extra moeten betalen.

Hou ook rekening mee dat je bij dit extra bedrag boven de €25.000,- kunt komen wat U belastingvrij mag hebben.
Een partner erbij en je mag tot €50.000,- gaan dus houd hier ook rekening mee.

Vakbonden kunnen U ook adviseren.

lucon1944
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2016 19:30

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door lucon1944 »

Al die mensen, die b.v. een letselschadevergoeding krijgen of een transitie/ontslagvergoeding worden niet goed voorgelicht. Ik heb een ontslagvergoeding ontvangen met de hulp van de FNV. Zij hebben mij geadviseerd de vergoeding niet te laten overmaken op mijn bankrekening, maar te laten overmaken naar een verzekering, die een lijfrentepolis voor mij afsloot. Je kan dan nog een paar jaar afwachten met je te laten uitbetalen. Iedere maand krijg je dan een bepaald bedrag uitgekeerd, zodat je per jaar niet veel omhoog gaat met je inkomen. Dat scheelt veel belastinggeld. Zelf heb ik het geld laten staan met een vaste renteopslag totdat ik 65 jaar werd. Daarna kan je kiezen over hoeveel jaar je het geld wil laten uitsmeren of dat je levenslang een maandelijkse uitkering wil hebben. Je kan dan ook regelen, dat, mocht je niet zo oud worden, het geld naar de erfgenamen gaat.

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als u toeslagen ontvangt, zal het inkomen ook wel boven de inkomensgrens komen in het jaar van de ontslagvergoeding waarmee het recht op toeslagen vervalt. (En de jaren daarna misschien wel boven de vermogensgrens...waardoor in totaal de "belasting" wel boven de 100% komt. Het rendement wordt misschien ook al met wel 400-700% belast)

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door Mk »

lucon1944 schreef:Al die mensen, die b.v. een letselschadevergoeding krijgen of een transitie/ontslagvergoeding worden niet goed voorgelicht. Ik heb een ontslagvergoeding ontvangen met de hulp van de FNV. Zij hebben mij geadviseerd de vergoeding niet te laten overmaken op mijn bankrekening, maar te laten overmaken naar een verzekering, die een lijfrentepolis voor mij afsloot. Je kan dan nog een paar jaar afwachten met je te laten uitbetalen. Iedere maand krijg je dan een bepaald bedrag uitgekeerd, zodat je per jaar niet veel omhoog gaat met je inkomen. Dat scheelt veel belastinggeld. Zelf heb ik het geld laten staan met een vaste renteopslag totdat ik 65 jaar werd. Daarna kan je kiezen over hoeveel jaar je het geld wil laten uitsmeren of dat je levenslang een maandelijkse uitkering wil hebben. Je kan dan ook regelen, dat, mocht je niet zo oud worden, het geld naar de erfgenamen gaat.
Dat was tot een paar jaar geleden mogelijk, sinds 1-1-2014 niet meer. Sindsdien wordt de vergoeding altijd bruto uitbetaald.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, dat is al een paar jaar niet meer mogelijk. Over goed voorlichten gesproken...

FrederikeG
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2017 21:36

Re: : transitievergoeding na ontslag – 50% direct naar de belast

Ongelezen bericht door FrederikeG »

Dank u allen voor uw reacties. Ik heb ze allemaal gelezen.

Vriendelijke groet, F. Cazemier

Gesloten