LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verrekening verdiensten UWV bruto betaald, hoe terugvragen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
MolMir
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2018 18:37

Verrekening verdiensten UWV bruto betaald, hoe terugvragen?

Ongelezen bericht door MolMir »

Naast mijn werk heb ik ook nog een wajong uitkering. De hoogte van mijn uitkering wordt bepaald na drie maanden werk. Dan krijg ik een verrekening en krijg ik nog geld of moet ik wat terug betalen. De maanden september t/m november 2017 zijn pas in januari 2018 berekend. Daardoor heb ik het bruto bedrag terug moeten betalen in plaats van het netto bedrag zoals normaal het geval. Dat was erg veel extra geld. Dit kon ik terugvragen bij mijn belastingaangifte. Mijn vraag is: hoe doe ik dat? Of zit het al bij mijn ingehouden loonbelasting oid in en hoef ik niet apart iets in te vullen?

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Verrekening verdiensten UWV bruto betaald, hoe terugvragen?

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo Molmir,

Ik begrijp dat je wilt weten hoe je de loonbelasting kunt terugvragen via de Belastingdienst.

Je krijgt van UWV een jaaropgaaf. Op de jaaropgaaf is het bedrag dat je hebt terugbetaald al verrekend. Houd er rekening mee dat dit op de jaaropgaaf van 2018 wordt verrekend. Deze jaaropgaaf ontvang je in 2019. De loonheffing vraag je terug bij de belastingaangifte over het jaar 2018.

Met vriendelijke groet,
Lina
UWV Webcareteam

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekening verdiensten UWV bruto betaald, hoe terugvragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt als u dat wilt ook een voorlopige aanslag 2018 vragen zodat de teveel betaalde belasting al in de loop van dir jaar uitgekeerd wordt.

Dat formulier voor een voorlopige aangifte kunt u vinden op de site van de belastingdienst. En wat u dan aan het UWV hebt moeten terugbetalen vult u in als negatief inkomen, naast de andere gegevens.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Verrekening verdiensten UWV bruto betaald, hoe terugvragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

Ik vraag me af of het antwoord van UWV webcare juist is. In de praktijk zie ik de terugbetaling meestal niet terug in de jaaropgave.

U wilt echter ge weten hoe u uw belastingformulier 2018 volgend jaar invult.
U checkt eerst of het negatief inkomen (de terugbetaling) verwerkt is in de jaaropgave van het UWV. Dat kunt u zien aan het jaarbedrag en bij twijfel belt u het UWV. Als verwerking heeft plaatsgevonden is het onderstaande niet van toepassing.

U betaalt als ik het goed begrijp in 2018 teveel ontvangen inkomen terug aan het UWV. U kunt volgend jaar in uw aangifte dit bedrag als negatief inkomen invullen. U vult hierbij het bruto bedrag in. U zet een minteken voor dit bedrag. Bij ingehouden belasting vult u € 0 in. In het overzicht van uw aangifte volgend jaar 2019 kunt u bij inkomen box 1 zien dat dit inkomen nu in mindering is gebracht op het andere inkomen of de andere inkomens.

Gesloten