LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige aanslag 2010

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
HermanDE
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2011 11:54

Voorlopige aanslag 2010

Ongelezen bericht door HermanDE »

Zoals gebruikelijk ontving ik eind 2009 een voorlopige aanslag 2010. Die was incorrect. Er was geen rekening mee gehouden, dat ik sedert een jaar geen inkomsten uit dienstbetrekking, maar een zgn. FPU-uitkering van het ABP ontving. Was wel doorgegeven. Gecorrigeerd en goed aangegeven van wie ik de uitkering ontvang. Vervolgens een bijgestelde aanslag ontvangen.
Nu aangifte gedaan en zie tot m'n ontsteltenis dat in de voorlopige aanslag een veel te hoog bedrag aan loonheffing is opgenomen, vergeleken met de daadwerkelijk ingehouden heffing over 2010. Dit terwijl de Bel.dienst wist of had moeten weten dat ik geen inkomen uit dienstbetrekking meer ontvang.
Gevolg: moet nu het hele bedrag aan teruggave plus ongeveer eenzelfde bedrag daaroverheen als aanslag betalen (plus heffingsrente). Idem waarschijnlijk over 2009 en 2011.
Hoe schat u mijn kansen in om tenminste een deel van die aanslag kwijtgescholden te krijgen.
Bij het doen van de 1e (verbeterde) aangifte was immers niet bekend hoeveel loonheffing in mindering op mijn uitkering zou komen. Ik acht dit een fout van de Belasingdienst, hoewel ik zelf ook gedurende 2010 beter had moeten opletten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorlopige aanslag 2010

Ongelezen bericht door kweenie »

U geeft het zelf al aan, u had zelf gedurende 2010 ook beter kunnen opletten. In 2009 heeft u een voorlopige aanslag voro 2010 gekregen en naar aanleiding daarvan de gegevens gecorrigeerd. De belastingdienst heeft over 2010 ook voorlopige inhoudingen gedaan, geen definitieve bedragen. Pas achteraf krijgt u de definitieve afrekening. Als u eind 2009 het aangifteprogramma van de belastingdienst (juist) heeft ingevuld, dan zou daar een bedrag uit moeten komen dat enigszins in de buurt ligt van de definitieve aanslag. Als er gedurende het jaar 2010 veel minder belasting is ingehouden dan u had verwacht, dan had u daar zelf ook alert op kunnen zijn. Ik schat de kansen dus laag in.

HermanDE
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2011 11:54

Re: Voorlopige aanslag 2010

Ongelezen bericht door HermanDE »

Ik kan mij uw reactie goed voorstellen. Zoals ik ook al had aangegeven had ik er verstandig aan gedaan in de loop van het jaar te checken hoeveel loonbelasting werd ingehouden van mijn brutouitkering. Maar het verschil is niet een paar euro,s maar zeer veel meer.
Waar ik voordien, jaar na jaar een (voorlopige) belastingteruggaaf ontving van rond €340,00 per maand, dien ik nu een een bedrag terug te betalen van ruim €8000,00. Derhalve niet een klein verschil.
Dit terwijl de Bel. dienst volledig op de hoogte was van mijn persoonlijke situatie. Ik heb zelf een correctie ingestuurd, waar de Belastingdienst in het geheel niet op heeft geanticipeerd.
Zonder mijn eigen verantwoordelijkheid weg te poetsen, zie ik toch eigenlijk ook een deel van de oorzaak bij de Dienst zelf liggen

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Voorlopige aanslag 2010

Ongelezen bericht door doradora456 »

als u een wijziging stuurt moet u altijd zelf goed de papieren nakijken. om er zeker van te zijn dat de gegevens goed zijn gewijzigd.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Voorlopige aanslag 2010

Ongelezen bericht door WillemV »

HermanDE schreef:Hoe schat u mijn kansen in om tenminste een deel van die aanslag kwijtgescholden te krijgen.
Nihil. En dat is toch ook logisch? Want je gaat uiteindelijk het juiste bedrag aan Inkomstenbelasting betalen (er vanuit gaande dat deze 'bijgestelde' aanslag wel juist is). Met andere woorden, het is niet relevant wie er een fout heeft gemaakt. Als uiteindelijk 'het probleem' maar opgelost wordt. En dat is wat er nu is gebeurd.

Vergelijk het eens met het volgende voorbeeld. Je hebt op rekening een nieuwe TV gekocht van € 1.500,= en de leverancier vergeet je hiervoor een factuur te sturen. Dat is toch echt de fout van de leverancier. Maar na 3 maanden komt het bedrijf erachter dat ze vergeten zijn deze factuur te sturen en doen dat vervolgens alsnog. Vind je het dan ook redelijk dat je 'korting' moet krijgen?

Ik begrijp wel dat dit vervelend is en dat er nu wellicht betalingsproblemen ontstaan. Maar de Belastingdienst is meestal wel bereid een voorstel tot het betalen in termijnen te accepteren. Maar dan zal de te betalen rente wel toenemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorlopige aanslag 2010

Ongelezen bericht door kweenie »

HermanDE schreef:Zoals ik ook al had aangegeven had ik er verstandig aan gedaan in de loop van het jaar te checken hoeveel loonbelasting werd ingehouden van mijn brutouitkering. Maar het verschil is niet een paar euro,s maar zeer veel meer.
Juist als het om een groot verschil gaat, zou het ook al in de loop van het jaar moeten/kunnen zijn opgevallen dat er veel minder voorheffing werd afgedragen. En dan had u tijdens het jaar al kunnen nagaan of het bedrag wel klopte.

Gesloten