WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
02 mar 2024 18:10
Volgens mij ontvangt TS al rekeningen, terwijl de gemeente nog niets heeft overgemaakt.
Is het niet aan het bureau om dan eerst achter de gemeente aan te gaan?
Als je de tekst van TS (zie hieronder) goed leest, dan zie je dat de gemeente gaat betalen en dat TS binnen drie weken na ontvangst aan het bureau moet betalen. Niks aan de hand dus.
midr schreef:
01 mar 2024 14:38
Tevens stond erin dat de service gratis was, omdat de gemeente de kosten van € 748,26 vergoed , maaaarrrrrrrr........
nu moet ik contact opnemen met de gemeente voor deze betaling en dat de gemeente het aan mij betaalt (dat hoop je maar dan)
Ik moet dan vervolgens het bedrag binnen 3 weken aan hun overmaken.
TS maakt zich druk om helemaal niks, terwijl het antwoord op zijn vraag "wat moet ik doen" nogal voor de hand ligt: doe wat je gevraagd wordt.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Dirkie »

Tip voor de volgende keer. Gewoon zelf een bezwaar indienen. Bij sommige gemeenten (ook die waar ik woon) kan dit gewoon online gedaan worden. Gewoon het taxatie rapport opvragen bij de gemeente en kijken op welke punten jouw woning afwijkt van de andere woningen en of die afwijkingen een reden voor verlaging kunnen zijn. En vervolgens het verzoek indienen. Doe ik ook als ik daar zelf een goede reden voor zie. En vorig jaar is de WOZ waarde ook weer gewoon naar beneden aangepast. Daar is geen buro voor nodig.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Leermomentje, je moet dus wel degelijk de voorwaarden lezen voor je op accoord klikt.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Dirkie »

Arizonakid schreef:
04 mar 2024 10:32
Leermomentje, je moet dus wel degelijk de voorwaarden lezen voor je op accoord klikt.
Ik dacht dat je gewoon moest scrollen tot je de OK knop ziet.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door witte angora »

Gelukkig staat 'dacht' in de verleden tijd... :wink:

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Tijdens het scrollen lezen!

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Dirkie »

Thijs124 schreef:
05 mar 2024 08:58
Tijdens het scrollen lezen!
Weer iets geleerd :mrgreen:

Ridder te voet
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2016 11:49

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Ridder te voet »

Je hebt zaken gedaan met geld haaien en nu klaag je dat je gebeten wordt. Gelukkig heeft de wet een einde gemaakt aan de praktijken van deze commerciële bureaus waaruit het verdienmodel bestaat uit het tillen van de overheid en waarvan jij in dit geval een noodzakelijk stukje gereedschap bent. Zonder jou medewerking is er niets te halen voor deze bureaus.
Nu hebben ze met jou volledige medewerking de gemeente weten te tillen voor € 748,26.
Je hebt blijkbaar niet door dat deze kosten volgend jaar door alle inwoners tezamen betaald moeten worden.
Gaan er in jou gemeente 1000 mensen met dit bureau in zee, dan verhoogd de gemeente de totale WOZ opbrengsten met € 748.960,- . En wat heeft het jou opgeleverd? € 16.000,- lagere waarde zal ongeveer € 15,- á € 25,- minder belasting op leveren.
Alle gemeenten moedigen mensen aan om zelf een bezwaar in te dienen. Heb ik ook meerdere keren met succes gedaan. Laatste keer toen van inhoud maar oppervlakte werd overgestapt, vond ik mijn huis op papier groter dan het in werkelijkheid was. Bezwaar ingediend en voorgesteld mijn huis daadwerkelijk te komen op meten. Is gedaan waarbij ik in het gelijk gesteld werd.
Laatst gewijzigd door Ridder te voet op 06 mar 2024 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ridder te voet schreef:
06 mar 2024 11:01
Je hebt zaken gedaan met geld haaien en nu klaag je dat je gebeten wordt. Gelukkig heeft de wet een einde gemaakt aan de praktijken van deze commerciële bureaus waaruit het verdienmodel bestaat uit het tillen van de overheid en waarvan jij in dit geval een noodzakelijk stukje gereedschap bent. Zonder jou medewerking is er niets te halen voor deze bureaus.
Onzin. Dat was in het verleden zo, maar daaraan is door de wetswijzingen een einde gekomen. Er is helemaal geen sprake van "het tillen van de overheid". Als de overheid zijn werk goed doet, valt er immers überhaupt niets te verdienen, want dan klopt de WOZ-waarde.

Ridder te voet
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2016 11:49

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Ridder te voet »

Moneyman schreef:
06 mar 2024 11:04
Ridder te voet schreef:
06 mar 2024 11:01
Je hebt zaken gedaan met geld haaien en nu klaag je dat je gebeten wordt.


De wet is per 1 januari 2024 veranderd. Hier is sprake van 2022. Oude regels gelden dus nog in dit geval

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
06 mar 2024 11:04
Ridder te voet schreef:
06 mar 2024 11:01
Je hebt zaken gedaan met geld haaien en nu klaag je dat je gebeten wordt. Gelukkig heeft de wet een einde gemaakt aan de praktijken van deze commerciële bureaus waaruit het verdienmodel bestaat uit het tillen van de overheid en waarvan jij in dit geval een noodzakelijk stukje gereedschap bent. Zonder jou medewerking is er niets te halen voor deze bureaus.
Onzin. Dat was in het verleden zo, maar daaraan is door de wetswijzingen een einde gekomen. Er is helemaal geen sprake van "het tillen van de overheid".
Maar dat is toch exact wat Ridder te voet stelt? Voor die wetswijziging, die op 1 januari j.l inging, konden die bureautjes op een makkelijke manier geld binnen harken zonder er veel voor te hoeven doen. Kennelijk heeft nog niet iedereen in de gaten dat een en ander veranderd is, in ieder geval niet TS.

https://nos.nl/artikel/2511628-minder-w ... uwe-regels

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door newmikey »

Jeetje, wat goehoed! Maar liefst een verlaging van €16000, dat scheelt wel €10 op jaarbasis in de gemeentelijke heffingen en misschien wel €16 in je IB. Ben jij even spekkoper! Gauw die €700+ doorbetalen dan vóór dat je de gemeenschap nog méér gaat kosten met procedures en zo...

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Zwartkate »

Als de gemeenten de getaxeerde WOZ-waarde met 20 % verlagen en de tarieven met 25 % verhogen, blijft de opbrengst voor de gemeenten gelijk en klaagt er (bijna) niemand meer over een te hoge WOZ-waarde. Probleem opgelost!

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ridder te voet schreef:
06 mar 2024 11:13
De wet is per 1 januari 2024 veranderd. Hier is sprake van 2022. Oude regels gelden dus nog in dit geval
Daarbij blijft mijn statement staan: als de gemeente hun werk goed doet, verdient die zogenaamde geldhaai niets.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door alfatrion »

Deze bureaus spelen binnen de regels die de overheid heeft opgesteld, zoals als hun belofte dat het de klant niets kort omdat de gemeente de rekening betaald.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Maar alleen als de claim van de burger klopt (en de gemeente dus verkeerd getaxeerd heeft), eb bovendien geen cent méér dan de burger zelf krijgt als hij zonder hulp procedeert.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Eerde »

Helaas begrijpen te veel mensen niet hoe de WOZ-waarde zich verhoudt tot de OZB (een factor van de WOZ-waarde).
De weeffout in het systeem is als volgt; naar de mening van de woningeigenaar te hoge waarde van het object op 1-1-jaar ervoor.
Dus bezwaar bla, bla, blaat, veel kosten voor de gemeende en veel ontevreden burgers.
Gemeentes zouden "aan de lage kant" waardebepaling moeten doen en gewoon de factor voor de OZB verhogen ! Klaar en iedereen blij !!
De gemeente moet het budget rond krijgen en heeft dus €100% nodig, linksom of rechtsom.

Feiten:
2021 --> 2022 + 28% WOZ-waarde, factor OZB van 0,194 naar 0,164 % ! Stijging absoluut: €45
2022 --> 2023 + 7,7% WOZ-waarde, factor OZB van 0,164 naar 0,157 % ! Stijging absoluut: €18
Oftewel mijn WOZ-waarde is wel gestegen (terecht of onterecht), maar de factor is gedaald... de verhoging is in 3 jaar met €63 gestegen oftewel (slechts) €21/jaar.
Los daarvan vind ik de vastgestelde WOZ-waarde gelijk aan de allerbeste verkoopprijs op dat moment, dus aan de hoge kant.

Bezwaar maken bespaart dus enkel enkele tientjes op de korte termijn die volgend jaar in de factor erbij komen (incl. alle bezwaarkosten).

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar er zit ook nog de negatieve huursubsidie voor eigenaren, het huurwaarde forfait aan vast.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eerde schreef:
06 mar 2024 16:38
Helaas begrijpen te veel mensen niet hoe de WOZ-waarde zich verhoudt tot de OZB (een factor van de WOZ-waarde).
Volgens mij ga je hier zelf al de mist in. Hoe(zo) is de OZB een factor van de WOZ-waarde?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: WOZ bezwaar gratis?, of je maar wilt betalen !

Ongelezen bericht door Jablan »

Hij zal vast een percentage bedoelen, ergo: een omgekeerde factor :wink:

Plaats reactie