WOZ waarde is evident verkeerd

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door rwolters »

riddernd schreef:
22 feb 2023 08:51
Nijogeth schreef:
21 feb 2023 18:25
riddernd schreef:
21 feb 2023 09:03
Hallo allemaal,

Mijn grootste ergenis is dat (als voorbeeld) het huis van mijn buren uit precies dezelfde bouwperiode (nu zo'n 4 jaar oud) welke ruim 2 keer zo groot is wat inhoud en vloeroppervlak betreft, met eenzelfde grondoppervlak, een lagere WOZ waarde heeft. Stel je voor: 130m2 t.o.v. 270 m2!
Ik heb al bezwaar gemaakt en dat is gehonoreerd. De waarde van mijn woning ligt echter nog steeds hoger! Hoe is dit mogelijk?
Dat is mogelijk als er iets fout is gegaan bij de buren. Misschien is daar de WOZ-waarde te laag en die van u gewoon goed. Vandaar dat u ook moet vergelijken met vergelijkbare woningen om te weten of uw WOZ-waarde goed is.
Dank je voor je reactie. Die optie heb ik ook al overwogen en het klinkt logisch. Echter, er zijn nog een aantal andere huizen in de directe omgeving die groter zijn. Laat zeggen zo'n 40 a 50m2 vloeroppervlak meer dan mijn huis. En toch, ons huis heeft een hogere WOZ waarde. Met afwerking heeft het niets te maken. Ook niet met bouwjaar. Ik kan mij niet voorstellen dat een huis dat vrijwel direct naast ons ligt heel andere rererentiewoningen heeft. Dat zijn dan blijkbaar referentiewoningen die wellicht beter voor ons (kleinere) huis gebruikt hadden kunnen worden en andersom dat 'mijn' referentiewoningen voor hun woningen. Onze referentiewoningen zijn wat vloeroppervlak betreft namelijk ongeveer hetzelfde als die van de meeste buren (rond 170 / 175 m2). Daarom snap ik niet dat de overheid en gemeenten spreken over transparantie als ze aangeven dat je WOZ waarde van andere huizen op kunt vragen maar geen taxatierapporten en ook mag je nooit met hen vergelijken. Dat doet het rechtsysteem geen goed.
De laatste verkoopprijs van de referentiewoningen in je eigen taxatierapport kan je gewoon opvragen bij het kadaster. Op basis daarvan en marktontwikkelingen kan je checken of je eigen WOZ waarde realistisch is. En laatst bekende verkoopprijs is de meest nauwkeurige waardebepaling. Iets kan getaxeerd zij op 3 ton, maar als het verkocht is voor 350k is dat de echte waarde.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Veldt01 schreef:
20 feb 2023 21:42
Zoals al gezegd, maak geen gebruik van zo'n bureau. De bezwaarprocedure is helemaal niet zo moeilijk om zelf te doen en die bureautjes kosten ons als gemeenschap klauwen met geld. Geld dat beter besteed kan worden.
In principe is dat prima zelf te doen en inderdaad kost dat de gemeenschap klauwen met geld. Echter die "gemeenschap" wordt vertegenwoordigd door de Gemeenten en die zijn een beetje losgeslagen in een poging hun gestegen kosten te compenseren. Vorige week de nieuwe WOZ te horen gekregen (voor de hele straat in één jaar tussen de 40-50% gestegen) dus gaan er binnen nu en een paar weken ook minimaal 60-70 bezwaren de deur uit (al dan niet via een bureau), de boodschap in in ieder geval helder...
Dan krijg ik zo het gevoel dat jij in dezelfde 'stad' woont als wijlen mijn vader. Daar is de WOZ ook met zo'n 40% gestegen. Gewoon absurd. Het gevolg is nu dus een flink probleem met het uitkopen van drie van de vier erfgenamen. Gaan we inzake het uitkopen teveel onder die WOZ-beschikking zitten, dan mag thuiswonende broer 30% schenkbelasting betalen. Dat komt er ook nog eens bij. Terwijl de WOZ-waarde absoluut niet realistisch is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ten eerste kunt u bezwaar maken tegen de aanslag en ten tweede is de waarde van 1 januari 2021 voorde erfenis van toepassing

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

In het kader van de waarde voor de erfenis kan ook nog gekozen worden om door middel van een taxatie de echte waarde (en dus de onjuistheid van de WOZ waarde) aan te tonen.

riddernd
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2023 08:53

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door riddernd »

ruitenheer schreef:
22 feb 2023 22:29
riddernd schreef:
22 feb 2023 08:51
Daarom snap ik niet dat de overheid en gemeenten spreken over transparantie als ze aangeven dat je WOZ waarde van andere huizen op kunt vragen maar geen taxatierapporten en ook mag je nooit met hen vergelijken. Dat doet het rechtsysteem geen goed.
De hoofdregel in het belastingstelsel in Nederland is dat alle gegevens van anderen niet openbaar zijn. Je kunt ook niet de aangifte inkomstenbelasting van je buren opvragen. Daar valt bijna niemand over. Hierbij gaat het over veel hogere bedragen dan de WOZ en OZB.

Tot een paar jaar geleden waren de WOZ-waarden van anderen niet openbaar. Je kon bij de gemeente de WOZ-waarde van een aantal woningen opvragen, maar daar bleef het bij. Misschien worden over een paar jaar meer of juist minder gegevens openbaar gemaakt.

Je kunt de WOZ-waarde van andere woningen alleen aanvoeren als je aantoont dat de meerderheid van de vergelijkbare woningen een lagere waarde hebben. De verschillen met de woningen die je noemt zijn te groot om ze vergelijkbaar te noemen.
Dank je voor de uitleg. Ik hoop dat ze ooit toch nog openbaar maken wat de referentiewoningen van mijn buren zijn. Dat doet helemaal geen afbreuk aan hun privacy. Wel is het dan transparanter. De verschillen zijn inderdaad te groot. Daarom is het ook vreemd dat ons huis een hogere waarde heeft terwijl al het andere hetzelfde is (bouwperiode, afwerking, kavelgrootte, etc.). Tot die tijd zal ik het er maar mee moeten doen helaas. Fijn in elk geval dat mensen zoals u hierop reageren!

lva51
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2023 21:17

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door lva51 »

Het verzoek om geen WOZbureaus in te schakelen lijkt op de toeslagenaffaire; niet de toeslagenouders waren het probleem maar Pieter Omtzigt.
Als de goochelaars van de gemeente een WOZwaarde vaststellen, dan is dat per woning en wordt niet achteraf gecontroleerd door bijvoorbeeld te vergelijken met de buren. Het woord goochelaars zal ik nader verklaren. Twee jaar geleden heb ik bezwaar bij de gemeente ingediend wegens achterstallig onderboud. De WOZ-waarde werd toen met 15.000 verlaagd. Vorig jaar was mijn WOZwaarde 3000 euro hoger dan die van mijn buurman en die had geen achterstallig onderhoud. Ik heb geen WOZbureau ingeschakeld maar op verzoek van de gemeente zelf bezwaar ingediend. Na een half jaar werd mij met droge ogen verteld dat de WOZwaarde korrekt was vastgesteld en dat er rekening was gehouden met de aantekening achterstallig onderhoud in mijn dossier. Dit jaar is de WOZwaarde van de buurman opeens 50.000 hoger dan die van mij!
Wat mij betreft klopt het systeem gewoon niet; bij dit soort capriolen is het vertrouwen in de gemeente toch gewoon weg. En die WOZbureaus krijgen vaak zat gelijk. Als de gemeente de WOZwaarde op een geheide manier vast stelt dan is dat het einde van de WOZbureaus. Maar zo lang gemeenteambtenaren maar een beetje goochelen zijn die WOZbureaus gewoon hard nodig. Want zoals boven omschreven, als je bezwaar indient word je gewoon in de maling genomen.
Dus Radar moet niet aanraden WOZbureaus vanwege de kosten niet in te schakelen. Maar zou de gemeenten moeten adviseren op een geheide manier de WOZwaarde vast te stellen.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

lva51 schreef:
06 mar 2023 21:32
Maar zo lang gemeenteambtenaren maar een beetje goochelen zijn die WOZbureaus gewoon hard nodig. Want zoals boven omschreven, als je bezwaar indient word je gewoon in de maling genomen.
Onzin. Allereerst is er geen sprake van "een beetje goochelen". Da's leuke verjaardagstaal, maar de werkelijkheid is totaal anders. En daarnaast is dat WOZ-bureau in de meeste gevallen totaal overbodig, omdat een door betrokkene zelf ingediend bezwaar ook gewoon gehonoreerd wordt.

Natuurlijk moeten gemeenten hun best doen om de WOZ zo goed mogelijk vast te stellen, en natuurlijk is er bezwaar mogelijk. Maar de manier waarop dat gebeurt valt best over te twisten.

Prima als jij van mening bent dat dit soort bureautjes voor vaak niet veel meer dan een paar drukken op de knop honderden euro's per zaak verdienen, die door de burger (jij en ik dus!) betaald moeten worden, maar ik denk daar anders over.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 mar 2023 13:13
Prima als jij van mening bent dat dit soort bureautjes voor vaak niet veel meer dan een paar drukken op de knop honderden euro's per zaak verdienen, die door de burger (jij en ik dus!) betaald moeten worden, maar ik denk daar anders over.
Het zou al helpen als de consument direct het buro moet betalen, nu doet de gemeente dat. Benieuwd hoeveel reclames er dan overblijven

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zou kunnen (en helpen).

Er ligt ook al ruim een jaar een ander voorstel op de plank dankzij een rapport van het WODC. Heel kort samengevat:

Betrek de burger vooraf bij de waardebepaling van zijn woning en zorg voor een laagdrempelige mogelijkheid voor correctie als de burger het niet eens is met de WOZ-beschikking. Dat kan door artikel 4:8 van de Awb toe te passen. De burger ontvangt dan eerst een conceptwaardering. Mocht hij het oneens zijn met de WOZ-waarde, dan de burger (zelf of via een bureau) een zienswijze in te dienen. Wijs de burger dan tevens op voorhand op de mogelijkheid van een persoonlijk overleg op het gemeentehuis. Hier kunnen NCNP-bureaus niet tegenop. Een proceskostenvergoeding ontvangen zij namelijk alleen voor een bezwaar- of beroepschrift, maar niet voor een zienswijze tegen een ontwerpbesluit. Dat mes snijdt aan twee kanten: burgervriendelijker én minder proceskostenvergoedingen!

OP die manier wordt er structureel iets opgelost en hoeft de huidige discussie pro of contra de WOZ-claimclubs niet eens gevoerd te worden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Overigens wel een leuke reclame van een van die bureautjes, het sprookje van Hans en Grietje.

Plaats reactie