WOZ waarde is evident verkeerd

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door PGros »

Veldt01 schreef:
21 feb 2023 08:20
Er hebben vorig jaar meerdere vergelijkbare woningen (3) in de straat te koop gestaan voor duidelijk minder dan de huidige WOZ waarde.
De nieuwe WOZ waarde (jan 2023) is heeft wel een peildatum van jan 2022 en is dus gebaseerd op verkoopprijzen in 2021. De prijzen zijn ondertussen in 2022 gezakt maar dat zie je dus volgend jaar pas in de WOZ waarde. (als het goed is)

riddernd
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2023 08:53

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door riddernd »

Hallo allemaal,

Ik heb ook moeite met mijn WOZ waarde van 2021 (en ongetwijfeld ook weer zodra die van 2022 op de mat valt).
Het probleem is dat ik wel inzage heb in mijn eigen taxatierapport en referentiewoningen. Echter, niet in die van mijn directe buren. Mijn grootste ergenis is dat (als voorbeeld) het huis van mijn buren uit precies dezelfde bouwperiode (nu zo'n 4 jaar oud) welke ruim 2 keer zo groot is wat inhoud en vloeroppervlak betreft, met eenzelfde grondoppervlak, een lagere WOZ waarde heeft. Stel je voor: 130m2 t.o.v. 270 m2!
Ik heb al bezwaar gemaakt en dat is gehonoreerd. De waarde van mijn woning ligt echter nog steeds hoger! Hoe is dit mogelijk?
Alle bureau's die ik benaderd heb om in beroep te gaan zeggen dat ik niet met mijn buren mag vergelijken. Maar dit is absurd.
HOe kan ik in beroep gaan als ik niet weet welke referentiewoningen er voor hun huizen zijn aangehouden? Het systeem is dus helemaal niet transparant en faciliteert alleen de gemeenten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een georganiseerde groep consumenten (bv. via een stichting) dat hiertegen actie onderneemt tegenover gemeenten / overheid m.b.t. wetgeving hierover? Zijn er juristen/advocaten die deze kwestie aan durven te vechten?
Want ik sluit mij daar uiteraard graag bij aan.

Alvast hartelijk dank voor de reacties.
Groet, Nathalie

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij sommige WOZ bureautjes kun je gewoon door het huisadres in te typen de WOZ van (alle) andere woningen bekijken. Dus ook van de buren.
Echter hoe het huis van de buren is getaxeerd zegt niets over jou woning.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ivo.w schreef:
20 feb 2023 18:36
De WOZ waarde is in de meeste gevallen al jarenlang aan de lage kant ten opzichte van de werkelijke verkoopprijzen.
Dat gaat hier niet op.
In onze buurt zijn de huizen ruim 100 jaar oud, maar de WOZwaarden lijken met de nieuwbouwprijzen mee te stijgen.
Ik woon hier zo'n 40 jaar en heb al 2x verlaging gevraagd en gekregen.
Als je niets doet loopt je huis naar boven toe 'uit de markt'.

Overigens: als je een voordelige hypotheek nodig hebt wil je graag een behoorlijke (WOZ-)waarde als onderpand in kunnen brengen, maar als je weinig belasting/heffingen/verzekering wilt betalen moet die WOZwaarde omlaag.
Welke kant het op moet met die waarde zal afhankelijk zijn van de leef- c.q. woontijd van de eigenaars.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

BL2 schreef:
21 feb 2023 14:07
Bij sommige WOZ bureautjes kun je gewoon door het huisadres in te typen de WOZ van (alle) andere woningen bekijken. Dus ook van de buren.
Echter hoe het huis van de buren is getaxeerd zegt niets over jou woning.
Op de officiële website wozwaardeloket.nl kun je ook van elke woning de woz-waarde opzoeken.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op Funda staat overigens een artikel over de verschillen tussen vraagprijs, marktwaarde en woz-waarde. Daarin staat o.a.
Funda schreef: [De woz-waarde] wordt op een andere manier berekend dan de markt- of woningwaarde [...] en ligt vaak (veel) lager.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
21 feb 2023 14:07
Bij sommige WOZ bureautjes kun je gewoon door het huisadres in te typen de WOZ van (alle) andere woningen bekijken. Dus ook van de buren.
Het gaat TS helemaal niet over de WOZ (die weet hij immers al), maar over het onderliggende taxatierapport.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door BL2 »

Het onderliggende taxatierapport bevat als het goed is ook privacy gevoelige info. Bijvoorbeeld over de ouderdom badkamer, keuken, scheuren in muren en andere bouwkundige gebreken.
Moet iedereen weten dat iemand een keuken heeft van ruim 30 jaren oud ?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
21 feb 2023 16:47
Het onderliggende taxatierapport bevat als het goed is ook privacy gevoelige info. Bijvoorbeeld over de ouderdom badkamer, keuken, scheuren in muren en andere bouwkundige gebreken.
Dat soort gegevens heeft nog nooit in één van mijn taxatierapporten gestaan. Het gaat niet om een bouwkundige taxatie zoals bij aankoop van een woning hé. Een WOZ-taxatierapport is veel oppervlakkiger.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

riddernd schreef:
21 feb 2023 09:03
Hallo allemaal,

Mijn grootste ergenis is dat (als voorbeeld) het huis van mijn buren uit precies dezelfde bouwperiode (nu zo'n 4 jaar oud) welke ruim 2 keer zo groot is wat inhoud en vloeroppervlak betreft, met eenzelfde grondoppervlak, een lagere WOZ waarde heeft. Stel je voor: 130m2 t.o.v. 270 m2!
Ik heb al bezwaar gemaakt en dat is gehonoreerd. De waarde van mijn woning ligt echter nog steeds hoger! Hoe is dit mogelijk?
Dat is mogelijk als er iets fout is gegaan bij de buren. Misschien is daar de WOZ-waarde te laag en die van u gewoon goed. Vandaar dat u ook moet vergelijken met vergelijkbare woningen om te weten of uw WOZ-waarde goed is.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

BL2 schreef:
21 feb 2023 16:47
Het onderliggende taxatierapport bevat als het goed is ook privacy gevoelige info. Bijvoorbeeld over de ouderdom badkamer, keuken, scheuren in muren en andere bouwkundige gebreken.
Moet iedereen weten dat iemand een keuken heeft van ruim 30 jaren oud ?
Heeft u wel eens zo'n woz-taxatierapport van gemeente of regionale belastingsamenwerking gezien? Het gaat om een volledig modelmatige vergelijking (taxatie zou ik het niet noemen) met woningtype, bouwjaar, oppervlakte (woning, grond, berging/garage). Dit geldt ook voor de voorbeeldwoningen, waarvan woz-waarde en verkoopprijs en -datum worden vermeld.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door BL2 »

Totdat de gemeentelijke taxateur over de vloer komt. Die kijkt niet of de kleur van de gordijnen hem aanspreken, nadat een WOZ bureautje heeft aangegeven dat de keuken en badkamer flink over de datum is, er scheuren in de gevel zitten of fundatieproblemen gemeld worden.
Bij ons hebben het huis met de nieuwe kozijnen, en de enige met mooi uitzicht een hogere WOZ.....
Verder heeft geen woning dezelfde WOZ, terwijl ze allemaal hetzelfde zijn....

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die gemeentelijke taxateur komt echt niet langs bij iedereen die bezwaar maakt. En de huizen kunnen dan wel hetzelfde zijn, maar zijn de tuinen even groot? De ligging verschilt, zoals u zelf al aangeeft. Een vergunningsvrij bijgebouwd schuurtje wordt dankzij de luchtfoto's ook meegenomen. Er zijn redenen genoeg waarom er verschillen kunnen bestaan.

Zelf houd ik al jaren de woz-waarde bij van de 24 woningen van het type waarin ik woon. Noch aan de hoogte, noch aan de jaarlijkse verandering (absoluut en relatief) is ook maar een touw vast te knopen. Ik heb twee jaar geleden bezwaar gemaakt, waarbij ik in een kafkaëske correspondentie terechtkwam. Ik had het scheerbekken al opgezet en de trouwe Rocinante gezadeld, maar ik heb het toch maar laten lopen. Er zijn nuttiger en leukere dingen te doen.

Want laten we wel wezen, uiteindelijk is het effect op de jaarlijkse betalingen beperkt. Bovendien, iedereen miept dat de woz-waarde te hoog is, tot hij zijn huis te koop zet; dan is die ineens veel te laag.

riddernd
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2023 08:53

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door riddernd »

BL2 schreef:
21 feb 2023 16:47
Het onderliggende taxatierapport bevat als het goed is ook privacy gevoelige info. Bijvoorbeeld over de ouderdom badkamer, keuken, scheuren in muren en andere bouwkundige gebreken.
Moet iedereen weten dat iemand een keuken heeft van ruim 30 jaren oud ?
Bij ons is dat niet zo. De gemeente komt niet bij ons binnen kijken om te beoordelen wat de staat van afwerking is. Het zou mij verbazen als ze dat wel bij andere woningen doen. Daar hebben ze de middelen denk ik niet voor. En alles wordt door een computer berekend en dat is de reden dat er zoveel mensen bezwaar indienen. Wat transparantie betreft kan ik mij best voorstellen dat je niet exact hoeft te weten hoe oud de keuken van de buren is maar wel welke rererentiewoningen er voor hun object zijn gebruikt. Zoals mijn voorbeeld aangeeft is het totaal onlogisch dat ons huis (130m2) een hogere WOZ waarde heeft dan de direct naastgelegen woning (270m2) uit hetzelfde bouwjaar (4 jaar oud) met net zoveel grond. Dit kan niet waar zijn maar toch mag ik niet vergelijken met buren.

riddernd
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2023 08:53

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door riddernd »

Nijogeth schreef:
21 feb 2023 18:25
riddernd schreef:
21 feb 2023 09:03
Hallo allemaal,

Mijn grootste ergenis is dat (als voorbeeld) het huis van mijn buren uit precies dezelfde bouwperiode (nu zo'n 4 jaar oud) welke ruim 2 keer zo groot is wat inhoud en vloeroppervlak betreft, met eenzelfde grondoppervlak, een lagere WOZ waarde heeft. Stel je voor: 130m2 t.o.v. 270 m2!
Ik heb al bezwaar gemaakt en dat is gehonoreerd. De waarde van mijn woning ligt echter nog steeds hoger! Hoe is dit mogelijk?
Dat is mogelijk als er iets fout is gegaan bij de buren. Misschien is daar de WOZ-waarde te laag en die van u gewoon goed. Vandaar dat u ook moet vergelijken met vergelijkbare woningen om te weten of uw WOZ-waarde goed is.
Dank je voor je reactie. Die optie heb ik ook al overwogen en het klinkt logisch. Echter, er zijn nog een aantal andere huizen in de directe omgeving die groter zijn. Laat zeggen zo'n 40 a 50m2 vloeroppervlak meer dan mijn huis. En toch, ons huis heeft een hogere WOZ waarde. Met afwerking heeft het niets te maken. Ook niet met bouwjaar. Ik kan mij niet voorstellen dat een huis dat vrijwel direct naast ons ligt heel andere rererentiewoningen heeft. Dat zijn dan blijkbaar referentiewoningen die wellicht beter voor ons (kleinere) huis gebruikt hadden kunnen worden en andersom dat 'mijn' referentiewoningen voor hun woningen. Onze referentiewoningen zijn wat vloeroppervlak betreft namelijk ongeveer hetzelfde als die van de meeste buren (rond 170 / 175 m2). Daarom snap ik niet dat de overheid en gemeenten spreken over transparantie als ze aangeven dat je WOZ waarde van andere huizen op kunt vragen maar geen taxatierapporten en ook mag je nooit met hen vergelijken. Dat doet het rechtsysteem geen goed.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door henk51 »

TS spreekt over bezwaar maken en geld terug vragen. Hij is huurder geen eigenaar, eigenaar betaald WOZ niet de huurder. Hij maakt zich druk over zaken die hem niets aangaan. Hij moet eigenaar erop attenderen als eigenaar het zelf al niet ontdekt heeft.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

henk51 schreef:
22 feb 2023 10:35
TS spreekt over bezwaar maken en geld terug vragen. Hij is huurder geen eigenaar, eigenaar betaald WOZ niet de huurder. Hij maakt zich druk over zaken die hem niets aangaan. Hij moet eigenaar erop attenderen als eigenaar het zelf al niet ontdekt heeft.
Dat is 1 kant maar voor een huurder heeft WOZ-waarde ook effect op andere kosten
( waterschapsbelasting, huur enz ) en dus zeker belangrijk ook voor huurders.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door henk51 »

TS is huurder geen huiseigenaar dus WOZ gedeelte bij waterschap is bij hem niet van toepassing. Hij betaald gewoon het 1 of meer persoonstarief zoals iedere huurder in nederland. Hij gedraagt zich als huis eigenaar maar hij is gewoon huurder.Als de eigenaar vindt dat WOZ waarde te hoog is moet die bezwaar maken en niet een huurder.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De WOZ waarde wordt gelukkig minder van belang voor de hoogte van de huur.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -huurprijs

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ waarde is evident verkeerd

Ongelezen bericht door ruitenheer »

riddernd schreef:
22 feb 2023 08:51
Daarom snap ik niet dat de overheid en gemeenten spreken over transparantie als ze aangeven dat je WOZ waarde van andere huizen op kunt vragen maar geen taxatierapporten en ook mag je nooit met hen vergelijken. Dat doet het rechtsysteem geen goed.
De hoofdregel in het belastingstelsel in Nederland is dat alle gegevens van anderen niet openbaar zijn. Je kunt ook niet de aangifte inkomstenbelasting van je buren opvragen. Daar valt bijna niemand over. Hierbij gaat het over veel hogere bedragen dan de WOZ en OZB.

Tot een paar jaar geleden waren de WOZ-waarden van anderen niet openbaar. Je kon bij de gemeente de WOZ-waarde van een aantal woningen opvragen, maar daar bleef het bij. Misschien worden over een paar jaar meer of juist minder gegevens openbaar gemaakt.

Je kunt de WOZ-waarde van andere woningen alleen aanvoeren als je aantoont dat de meerderheid van de vergelijkbare woningen een lagere waarde hebben. De verschillen met de woningen die je noemt zijn te groot om ze vergelijkbaar te noemen.

Plaats reactie