Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Marja2009
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2021 14:13

Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door Marja2009 »

Ik schrijf hier even een berichtje aangezien mijn ervaring met de belastingtelefoon is dat er vaak iemand zit die het zelf niet weet en mijn verkeerd informeert, of ik word behandel of ik maar een dom persoon ben. Cijfertjes en belastingtermen zijn voor mij ingewikkeld. Ik heb een bericht gehad van mijn zorgtoeslagen dat ik 400 euro extra terugkrijg over 2020. Want ik zou over 2020 te weinig hebben ontvangen. Mijn salaris is al een paar jaar niet veranderd. Maar mijn verzamelinkomen is zo'n 2000 lager dan het jaar daarvoor, dus dat begrijp ik al niet. Nu heb ik al ooit eerder terug moeten betalen, vanwege een fout. En daar komen ze dan pas na een paar jaar achter. Dus ik krijg liever niet teveel terug. Zou fijn zijn als iemand hier een verklaring voor. heeft.

vriendelijke groet
Marja

HenkVeen
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019 18:17

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door HenkVeen »

Zo beoordelen of het vermelde juist is niet mogelijk zonder gegevens.

1e mogelijkheid;
U kan naar de site van de belastingdienst gaan en daar bij toeslagen een proefberekening 2020 maken
met de u gegevens en komt de uitkomst in de buurt dan mag u aannemen dat deze vermelding klopt.

2e mogelijkheid;
Log met DIGID in op toeslagen en kijk wat daar vermeld staat (meest vertrouwde uitkomst)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door scontra »

Marja2009 schreef:
08 jul 2021 14:30
. Ik heb een bericht gehad van mijn zorgtoeslagen dat ik 400 euro extra terugkrijg over 2020. Want ik zou over 2020 te weinig hebben ontvangen.
Betreft het een "definitieve" berekening (beschikking), zo ja, dan kunt u er vanuit gaan dat het klopt.
Vertrouwd u het toch niet helemaal, parkeer dan het geld tijdelijk op een spaarrekening en kom er het eerste jaar even niet aan voor het geval van je kan het nooit weten. Daarna kunt u het gaan spenderen aan wat u ook maar wil.


Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u zelf aangifte inkomstenbelasting gedaan en hebt u daarover al de definitieve aanslag ontvangen? Uw verzamelinkomen is ca. € 2.000 lager dan 2019, had u wellicht veel meer aftrekposten? Maar zelfs zo’n lager verzamelinkomen maakt niet dat u € 400 meer zorgtoeslag zou krijgen. Dus er is iets raars aan de hand. Is dat bericht wel echt van de afdeling Toeslagen?

Marja2009
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2021 14:13

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door Marja2009 »

Bedankt voor de antwoorden. Ik had inderdaad ingelogd bij toeslagen.nl , en de herberekening gezien. Ik zou dus vanaf volgend jaar 30 euro per maand meer gaan ontvangen. Vind het zelf een beetje absurd. Niet dat het niet wil hebben, altijd handig.. Ik had een definitieve aanslag ontvangen, ik heb wel een studie gedaan, maar daar heb ik ook al via de belastingen geld over terug ontvangen. Ik ga ze toch maar eens bellen, en was ook zeker van plan om het apart te zetten. Bedankt voor de informatie.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door henk51 »

U had door uw studiekosten een aftrekpost en daardoor lager belastbaar inkomen,dat heeft ook invloed op uw toeslagen.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik krijg al 2 jaar achter elkaar een hoop extra zorgtoeslag nadat ik mijn belastingaangifte heb gedaan. Ik heb enorm veel aftrekposten, waardoor mijn verzamelinkomen een stuk lager uitvalt, terwijl ik bij iedere maand het bedrag ontvang dat past bij mijn gewone inkomen (0 euro op dit moment).

Dit jaar vang ik 0 euro per maand aan zorgtoeslag, maar als ik volgend jaar mijn aftrekposten weer van mijn inkomen afhaal, kan het goed zijn dat ik weer 7 of 800 euro terug ga krijgen.

Marja2009
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2021 14:13

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door Marja2009 »

Ik ben er inmiddels achter dat het inderdaad met mijn eenmalige studie te maken heeft. Dus dat is mooi meegenomen. Bedankt allemaal!

[email protected]
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2016 15:56

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door [email protected] »

Heb je ook naar de huurtoeslag gekeken?

Tip
Sinds 2020 komen meer mensen in aanmerking voor huurtoeslag. Check meteen of u ook in 2020 recht op huurtoeslag had. U kunt nog huurtoeslag voor 2020 aanvragen tot 1 september 2021.
En bekijk hieronder nog even de belangrijkste voorwaarden.

Uw inkomen mag niet te hoog zijn
Hoe hoog uw inkomen mag zijn, hangt af van uw huur, uw leeftijd en de samenstelling van uw huishouden.

Uw huur mag niet te hoog zijn
Uw huur mag in 2021 niet hoger zijn dan € 752,33 (in 2020: € 737,14) .

Zijn alle bewoners jonger dan 23 jaar? Dan mag de huur niet hoger zijn dan € 442,46 (in 2020: € 432,51), behalve als u al een kind hebt dat bij u woont. Dan mag de huur toch € 752,33 (in 2020: € 737,14) zijn.

U huurt een zelfstandige woonruimte
Een zelfstandige woonruimte heeft in ieder geval een eigen toegangsdeur die op slot kan, keuken en wc.

Maar niet voor álle zelfstandige woningen kunt u huurtoeslag krijgen. Voor een woonboot kunt u bijvoorbeeld geen huurtoeslag krijgen. Ook al is dit een zelfstandige woonruimte. Voor een recreatiewoning kunt u meestal ook geen huurtoeslag krijgen. En voor sommige onzelfstandige woningen kunt u juist wél weer huurtoeslag krijgen. Lees meer bij Voor welke woningen kan ik huurtoeslag krijgen?

Uw vermogen mag niet te hoog zijn
U mag ook niet te veel vermogen hebben, zoals spaargeld. Iedere bewoner mag op 1 januari 2021 maximaal € 31.340 (in 2020: € 30.846) hebben. Partners mogen samen op 1 januari 2021 maximaal € 62.680 (in 2020: € 61.692) hebben.

Hebt u een thuiswonende kind met vermogen dat jonger is dan 18 jaar? Dat bedrag telt dan mee bij uw vermogen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Zorgtoeslag: 400 euro terugkrijgen, hoe zit het?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U krijgt geen zorgtoeslag terug, maar een aanvulling op de reeds maandelijkse uitbetaalde zorgtoeslag. Naar aanleiding van uw aangifte wordt de hoogte van de zorgtoeslag bepaald. Mocht uw aangifte zijn bevestigd, is dit een terechte aanvulling en kunt u er gerust van gaan genieten.

Gesloten