LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Harde schijf bij reparatie weggegooid

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
totallydazzled
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2018 19:37

Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door totallydazzled »

De week voor Kerstmis startte mijn anderhalf jaar oude HP laptop niet meer goed op. Omdat het nog binnen de garantieperiode van twee jaar viel ben ik ermee terug gegaan naar de BCC waar ik hem gekocht heb. Zij gingen hem ter reparatie opsturen. In de winkel heb ik specifiek aangegeven dat ik, ook al zou deze vervangen moeten worden, de harde schijf sowieso terug wilde hebben. Toen mijn laptop hiervoor kapot ging hebben ze nameijk (in een andere winkel, dat dan wel) alle bestanden nog van die harde schijf kunnen halen.
Maar goed, de verkoper bij de BCC vertelde dat zij dit niet standaard doen (wat ik persoonlijk heel vreemd vind) en heeft het op de begeleidende brief naar het reparatiebedrijf gezet.

Vandaag gingen mijn ouders de laptop ophalen en wat blijkt: er zit een nieuwe harde schijf in en de oude is weggegooid. Zonder overleg of toestemming zijn al mijn persoonlijke bestanden weg. Mijn ouders zijn heel boos geworden (ik was er zelf dus niet bij, ik hoorde het nieuws later op de avond en ben er echt kapot van) en uiteindelijk heeft de BCC beloofd er morgen nog achteraan te gaan bij het reparatiebedrijf.

Ik verwacht niet meer dat mijn harde schijf nog gevonden kan worden o.i.d, maar het gaat me hier om het principe dat ze mijn eigendommen zomaar hebben weggegooid zonder mijn toestemming. Wat kan ik hier nog mee??
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jan 2018 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door mahadma »

U bent en blijft persoonlijk verantwoordelijk voor data op uw schijven enz. Derhalve kunt u boos worden wat u wilt, maar de harde schijf is vervangen voor een nieuwe, derhalve is de reparatie correct verricht. Als uw defecte schijf gevonden wordt heeft u mazzel, maar reken maar op dat'ie nooit meer boven water komt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Brahms »

Als het goed is heb je thuis toch een back up van alle (belangrijke) bestanden, die kan je dus zo weer op de nieuwe harde schijf zetten.
Nooit een back up gemaakt op een externe harde schijf, tsja dan ken je nu de gevolgen helaas.
Een PC kan altijd defect raken, alleen daarop je bestanden hebben is wat link, zoals ook bij jou weer blijkt.....

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door newmikey »

totallydazzled schreef:Ik verwacht niet meer dat mijn harde schijf nog gevonden kan worden o.i.d, maar het gaat me hier om het principe dat ze mijn eigendommen zomaar hebben weggegooid zonder mijn toestemming. Wat kan ik hier nog mee??
Niks. Voortaan backups maken van uw bestanden op b.v. een externe harde schijf (voor een paar tientjes al te koop) of in de cloud.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door mahadma »

Mijn muziekbestand staat op een tweede harde schijf bij een collega thuis. Ik heb zijn tweede harde schijf thuis. Ik ga eens in de maand naar de collega met de nieuwe tracks en zet ze op de reserve schijf erbij. Een maand later komt mijn collega naar mij met de zelfde boodschap. Zo is de data veilig voor beiden, zelfs bij diefstal of brand.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Brahms »

Mijn derde harde schijf ligt ook elders, zolang er geen atoombom valt zou het tedelijk safe moeten zijn....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja alle reacties van dan moet je maar backup bewaren hebben niet zoveel zin. Als hij die niet heeft, lost dat zijn probleem niet op. En dan kunnen anderen wel vertellen hoe goed zij de boel op orde hebben maar ook daar heeft TS niks aan.

Als de schijf is weggegooid, tsja dan is er niks aan te doen. Wel is het uitermate slordig dat de reparatiedienst dat zomaar doet. Die harde schijf is eigendom van TS en dus mogen ze die niet zomaar weggooien en ZEKER NIET als hij daar expliciet geen toestemming voor geeft en aangeeft de schijf terug te willen hebben.

totallydazzled
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2018 19:37

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door totallydazzled »

olaf79 schreef:Tsja alle reacties van dan moet je maar backup bewaren hebben niet zoveel zin. Als hij die niet heeft, lost dat zijn probleem niet op. En dan kunnen anderen wel vertellen hoe goed zij de boel op orde hebben maar ook daar heeft TS niks aan.

Als de schijf is weggegooid, tsja dan is er niks aan te doen. Wel is het uitermate slordig dat de reparatiedienst dat zomaar doet. Die harde schijf is eigendom van TS en dus mogen ze die niet zomaar weggooien en ZEKER NIET als hij daar expliciet geen toestemming voor geeft en aangeeft de schijf terug te willen hebben.
Dit dus precies!!!! Ik begrijp alle comments over het maken van een back-up heel goed, maar het gaat mij om het principe dat ze mijn eigendom hebben weggegooid zonder mijn toestemming!

Oh, en hij is trouwens een zij :))

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik lees: In de winkel heb ik specifiek aangegeven dat ik, ook al zou deze vervangen moeten worden, de harde schijf sowieso terug wilde hebben.
Als er garantie wordt gegeven op een artikel door de reparateur, dan zal die de defecte onderdelen som ook wel kunnen claimen ergens, tegen inlevering van de defecte. Dat er data op staat, als daaraan gedacht moet worden is wordt elke pc reparatie ondoenlijk. Dan moet er eerst de data beveiligde worden, opgeslagen worden en weer teruggezet, en het moet natuurlijk nog steeds snel, wie betaalt dat? Ja, ik weet het al, de overbekende "Iemand Anders" maar ik niet.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je betaald hebt voor de reparatie, dan is die harde schrijf nog steeds jouw eigendom en heb dus iets om te vorderen. Als de reparatie onder garantie is uitgevoerd, dank vermoed ik dat de harde schijf het eigendom is geworden van de verkoper. Dit voor wat betreft het recht op zaken.

De data is geen eigendom. In het verleden zijn wel bedrijven veroordeeld voor het zonder waarschuwing wissen van harde schrijven.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 05 jan 2018 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door mahadma »

maar het gaat mij om het principe dat ze mijn eigendom hebben weggegooid zonder mijn toestemming!

Dan had u de defecte hd teruggekregen ipv een nieuwe.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door alfatrion »

mahadma schreef:Dat er data op staat, als daaraan gedacht moet worden is wordt elke pc reparatie ondoenlijk.
Onzin natuurlijk. Die harde schrijf kan gewoon geghost worden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Als de schijf is weggegooid, tsja dan is er niks aan te doen. Wel is het uitermate slordig dat de reparatiedienst dat zomaar doet. Die harde schijf is eigendom van TS en dus mogen ze die niet zomaar weggooien en ZEKER NIET als hij daar expliciet geen toestemming voor geeft en aangeeft de schijf terug te willen hebben.
Slordig zou ik het niet willen noemen. Je krijgt doorgaans bij reparaties de kapotte onderdelen niet terug (want die zijn kapot) maar in plaats daarvan een gloednieuw onderdeel. Vaak dient dat nog een ander doel aangezien de reparateur vooral als het om garantiereparaties gaat op basis van het kapotte onderdeel een vergoeding of vervanging kan aanvragen bij de leverancier/importeur/groothandel. Het eigendom op het kapotte onderdeel wordt als het ware ingevuld door daar een nieuw onderdeel voor in eigendom te geven.

Bij de meeste bedrijven wordt ook gewaarschuwd dat men voor reparatie een backup dient te maken. Bij de reparatie van een camera wordt ook gewaarschuwd om eventuele geheugenkaartjes vooraf te verwijderen.

Het is wel een vreemde vergelijking maar als de pomp van de CV vervangen moet worden krijg je ook de oude pomp niet terug. Ik vindt het zo gek nog niet om hier op de eigen verantwoordelijkheid te wijzen. Stel dat de OP een hele nieuwe laptop had gekregen waarbij de oude zou zijn ingenomen, was dat dan anders geweest?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik kan me prima voorstellen dat iemand de harde schijf terug wil hebben bijvoorbeeld om zelf controle te hebben over het weggooien/vernietigen willen hebben. Of gewoonweg omdat iemand eigenaar van het onderdeel is.
Reacties m.b.t. back-uppen snap ik niet zo want als je een harde schijf laat vervangen dan heb je daar ongetwijfeld over nagedacht.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door mahadma »

alfatrion schreef:
mahadma schreef:Dat er data op staat, als daaraan gedacht moet worden is wordt elke pc reparatie ondoenlijk.
Onzin natuurlijk. Die harde schrijf kan gewoon geghost worden.
En hoeveel geld, tijd en moeite kost dat? En de reparatie moet natuurlijk wel snel .......

Ga anders naar de rijdende rechter, vraagsteller.

En voor we wat dit betreft in een totaal onzinnige en vooral onleesbare wetsartikelenstrijd geraken, hoeft niet, ik lees het niet en reageer er niet op.
Laatst gewijzigd door mahadma op 05 jan 2018 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door olaf79 »

Klaas Jan schreef:Ik kan me prima voorstellen dat iemand de harde schijf terug wil hebben bijvoorbeeld om zelf controle te hebben over het weggooien/vernietigen willen hebben. Of gewoonweg omdat iemand eigenaar van het onderdeel is.
Reacties m.b.t. back-uppen snap ik niet zo want als je een harde schijf laat vervangen dan heb je daar ongetwijfeld over nagedacht.
Het is wel zo dat een onderdeel dat vervangen wordt onder garantie, eigendom wordt van de verkoper. Ze hoeven dan dus het defecte onderdeel niet terug te geven. Wel moeten ze je hier natuurlijk op wijzen, zeker als je erom vraagt (zorgplicht).

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het maken van een backup, met bijvoorbeeld ghost, is een kwestie van de harde schrijf aansluiten en de backup starten en daarna weer afkoppelen.
mahadma schreef:U bent en blijft persoonlijk verantwoordelijk voor data op uw schijven enz. Derhalve kunt u boos worden wat u wilt, maar de harde schijf is vervangen voor een nieuwe, derhalve is de reparatie correct verricht. Als uw defecte schijf gevonden wordt heeft u mazzel, maar reken maar op dat'ie nooit meer boven water komt.
mahadma schreef:En voor we wat dit betreft in een totaal onzinnige en vooral onleesbare wetsartikelenstrijd geraken, hoeft niet, ik lees het niet en reageer er niet op.
Duidelijk je niet wilt weten hoe het wettelijk geregeld is, maar hebt er wel een mening over.

@TS:
https://blog.iusmentis.com/2010/01/19/v ... de-schijf/
https://blog.iusmentis.com/2009/11/09/m ... rmatteren/

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Holy53 »

HP wereldwijde garantievoorwaarden en technische ondersteuning:
Tijdens de garantieperiode zal HP eventuele defecte onderdelen naar eigen inzicht vervangen of repareren. Alle onderdelen of hardwareproducten die onder deze garantievoorwaarden worden vervangen, worden het eigendom van HP.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door renewouters »

olaf79 schreef:
Klaas Jan schreef:Ik kan me prima voorstellen dat iemand de harde schijf terug wil hebben bijvoorbeeld om zelf controle te hebben over het weggooien/vernietigen willen hebben. Of gewoonweg omdat iemand eigenaar van het onderdeel is.
Reacties m.b.t. back-uppen snap ik niet zo want als je een harde schijf laat vervangen dan heb je daar ongetwijfeld over nagedacht.
Het is wel zo dat een onderdeel dat vervangen wordt onder garantie, eigendom wordt van de verkoper. Ze hoeven dan dus het defecte onderdeel niet terug te geven. Wel moeten ze je hier natuurlijk op wijzen, zeker als je erom vraagt (zorgplicht).
Sterker nog: als de verkoper de garantiekosten weer wil claimen bij de fabrikant moet de defecte componenten vaak worden teruggestuurd (zodat de fabrikant kan onderzoeken wat er eventueel fout is gegaan om zo producten te verbeteren. In dit geval zal de keten nog een stuk langer zijn. Winkelier levert garantie, claimt dit bij HP, HP weer bij de harddisk leverancier.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Brahms »

...Het is wel een vreemde vergelijking maar als de pomp van de CV vervangen moet worden krijg je ook de oude pomp niet terug...
Dit kan ik tegenspreken. De oude CV onderdelen blijven bij ons altijd liggen "als bewijs" zover we zo'n simpele ingreep niet zelf doen....

Gesloten