Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
02 mei 2023 20:51
Jij ziet geen probleem in rondstuiterende SATA-schijven…? Wonderlijk.
Is dat anders met IDE of SCSI?

ruudtes
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door ruudtes »

rwolters schreef:
02 mei 2023 19:17
Je wilt geen kans op schade maar besteld vervolgens iets online waarna het product via vele stappen wordt vervoerd en overgeladen om vervolgens geleverd te worden. Als jw echt geen schade wilt ga je naar een winkel en leg je het product heel voorzichtig in de armen van iemand op de achterbank van je auto.
en dat was ook mijn insteek: alleen... NERGENS te krijgen hier in de wijde omgeving... een gevolg van ons koopgedrag misschien?
ik kon 'm in een winkel bestellen, maar veel duurder, en dan nog: wat gebeurt er tussen de leverancier en de winkel...

nee, wat er ook gebeurt, Azerty wordt voortaan mijn "adresje" (ik werd getipt door reviews overigens)

ruudtes
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door ruudtes »

NeoDutchio schreef:
02 mei 2023 20:26
Dus als Coolblue het juist zou verpakken en toch defect is omdat er bij voorgaande transporten schade is ontstaan is het geen probleem. Als Coolblue en niet juist verpakt en het heel aankomt is het wel een probleem.
Ik zie overigens geen probleem.
een 6TB harde schijf moet gewoon degelijk worden verpakt, en niet los in een doos, dat is een bekend gegeven

het gaat erom dat ze bij Coolblue gewoon onnadenkend handelen en te eigenwijs zijn om in te zien dat ze fout bezig zijn

als jij, zoals ik, je bestanden veilig wilt stellen door een backup op een harde schijf te zetten, dan wil je ervan kunnen uitgaan dat die schijf goed is, je wilt niet een of andere prutser aan de lopende band hebben gehad die een harde schijf in een doos keilt die vervolgens het halve land onbeschermd rond wordt gezeult

zie je het probleem nu misschien?

ruudtes
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door ruudtes »

16again schreef:
02 mei 2023 20:45
PGros schreef:
02 mei 2023 19:38
Als je een harde schijf in bubbeltjes plastic verpakt schud de binnenkant van de harde schijf nog steeds.
Maar de impact is minder.
Laat eens een appel van 1 meter hoog op een matras vallen, en dan van 1 meter hoog op de plavuizen vloer.
PGros schreef:
02 mei 2023 19:38
Als ik een harde schijf in mijn hand houd en schud raakt hij niets en toch gaat de binnenkant daarvan stuk.
Dat betwijfel ik: De koppen van de schijf tijdens transport zijn geparkeerd, dan kan de schijf echt wel tegen een stootje.
"Kan wel tegen een stootje"... ja ja... Western Digital zelf verstuurt de schijven ook rondom verpakt in beschermende folie, dat weet ik van de fa. Conrad die me een foto ervan stuurde. Je denkt toch niet dat Western Digital het risko neemt om hun schijven los in dozen te versturen? Natuurlijk, ze kunnen tegen een stootje, maar wat Coolblue doet is wat een chimpansee ook zou doen: stom.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is vervelend, want u moest hem terugsturen, maar voor u is het probleem nu toch opgelost?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door grun »

ruudtes schreef:
02 mei 2023 21:07
de harde schijf gewoon los naast de komputer leggen, aansluiten met een usb-kabel + stroomadapter en hup, backuppen maar (met Windows verkenner slepen)

in de Cloud? laat me niet lachen, gewoon een slim verzonnen woord om te verdoezelen dat ze milieuverpestende serverparken gebruiken
Maar ook die backup schijf gaat ooit stuk, en dan heb je alsnog een probleem.
Je kunt van de cloud zeggen wat je wilt maar in de serverparken worden de schijven vervangen vóór dat ze stuk gaan, niet als ze al stuk zijn. Je kunt ook een eigen NAS kopen met daarop een RAID systeem, maar als dieven die meenemen bij een inbraak: alweer alsnog een probleem.

ruudtes
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door ruudtes »

Lady1234 schreef:
02 mei 2023 21:34
Het is vervelend, want u moest hem terugsturen, maar voor u is het probleem nu toch opgelost?
het gaat erom, dat er moet worden gewaarschuwd: koop je harde schijf niet bij Coolblue, want die zijn te eigenwijs om hun foute procedure aan te passen

ik heb ze aan de telefoon gehad en per e-mail de link gestuurd wat de normale manier van inpakken is

maar ze vertikten het gewoon om hun fout in te zien

dan moet je de mensen waarschuwen, vind je ook niet?

ruudtes
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door ruudtes »

alfatrion schreef:
02 mei 2023 20:48
PGros schreef:
02 mei 2023 19:38

Als ik een harde schijf in mijn hand houd en schud raakt hij niets en toch gaat de binnenkant daarvan stuk.
Dat is zwaar overdreven. De koppen staan geparkeerd tijdens het transport.
zwaar overdreven? een harde schijf los in een grote doos?
waarom verstuurt Western Digital ze vanaf de fabriek zorgvuldig verpakt, ondanks dat de koppen staan geparkeerd? weet je waarom? omdat ze wel beter weten

ze lachen zich bij Azerty een ongeluk als ze lezen hoe Coolblue werkt

ik heb een review gelezen over de werkomstandigheden bij Coolblue (www.glassdoor.nl/Reviews/Coolblue-Reviews-E735938.htm)
als je dat leest, dan begrijp je dat ze er daar met de pet naar gooien
lage lonen, hard en lang werken, geen 13e maand enzovoorts enzovoorts... wat je zaait, dat oogst je ook

ruudtes
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door ruudtes »

grun schreef:
02 mei 2023 21:36
ruudtes schreef:
02 mei 2023 21:07
de harde schijf gewoon los naast de komputer leggen, aansluiten met een usb-kabel + stroomadapter en hup, backuppen maar (met Windows verkenner slepen)

in de Cloud? laat me niet lachen, gewoon een slim verzonnen woord om te verdoezelen dat ze milieuverpestende serverparken gebruiken
Maar ook die backup schijf gaat ooit stuk, en dan heb je alsnog een probleem.
Je kunt van de cloud zeggen wat je wilt maar in de serverparken worden de schijven vervangen vóór dat ze stuk gaan, niet als ze al stuk zijn. Je kunt ook een eigen NAS kopen met daarop een RAID systeem, maar als dieven die meenemen bij een inbraak: alweer alsnog een probleem.
in serverparken maken ze backups van backups van backups van backups van backups, en dat allemaal om zich juridisch in te dekken
het is de Amerikaanse manier van werken: om "I'll sue your ass" te voorkomen dekken ze zich onvoorstelbaar diep in, en het milieu? daar geven ze geen reet om

een backup schijf BUITEN je komputer heeft niets te lijden, die gaat langer mee dan wat voor Cloud-service ook

en ja, ik bewaar mijn backupschijf onder mijn kussen, laat de dieven maar komen en mijn komputer jatten

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door alfatrion »

ruudtes schreef:
02 mei 2023 21:13
nee, wat er ook gebeurt, Azerty wordt voortaan mijn "adresje" (ik werd getipt door reviews overigens)
Goede winkel. Ik heb nog een keer chocolade van ze gekregen voor mijn hulp.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 02 mei 2023 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ruudtes
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2023 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door ruudtes »

alfatrion schreef:
02 mei 2023 22:03
ruudtes schreef:
02 mei 2023 21:13
nee, wat er ook gebeurt, Azerty wordt voortaan mijn "adresje" (ik werd getipt door reviews overigens)
Goede winkel. Ik heb nog een keer chocolade van ze gekregen voor mij hulp.
ik ben dol op chokolade, dus vertel me a.u.b. wat je deed om dat te verdienen :-)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat eenhoop heisa om niets. Coolblue verpakt zijn spullen niet goed. Azerty doet dat perfect, delen zelfs chocolade uit.

Dan weet nu toch iedereen waar hij zijn moet als hij een harde schijf wilt kopen?

Mooi, ook weer geregeld.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik heb nog nooit een lege omdoos van coolblue ontvangen. Altijd gevuld met een of andere zooi. Wellicht was de opvuller op dat moment even naar het toilet ?

Prima bedrijf coolblue. Azerty is ook prima, maar coolblue is zeker met lever betrouwbaarheid beter.

Nooit chocolade ontvangen van azerty overigens…

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door 16again »

ruudtes schreef:
02 mei 2023 21:28
16again schreef:
02 mei 2023 20:45
PGros schreef:
02 mei 2023 19:38
Als ik een harde schijf in mijn hand houd en schud raakt hij niets en toch gaat de binnenkant daarvan stuk.
Dat betwijfel ik: De koppen van de schijf tijdens transport zijn geparkeerd, dan kan de schijf echt wel tegen een stootje.
"Kan wel tegen een stootje"... ja ja... Western Digital zelf verstuurt de schijven ook rondom verpakt in beschermende folie, dat weet ik van de fa. Conrad die me een foto ervan stuurde. Je denkt toch niet dat Western Digital het risko neemt om hun schijven los in dozen te versturen? Natuurlijk, ze kunnen tegen een stootje, maar wat Coolblue doet is wat een chimpansee ook zou doen: stom.
Dat "kan wel tegen een stootje" slaat natuurlijk op de veronderstelling van PGros, dat met de schijf in je hand schudden al fataal zou zijn.
Dat doet niets af aan het gegeven , dat schijf deugdelijk verpakt dient te worden bij transport.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door 16again »

ruudtes schreef:
02 mei 2023 21:07
ik gebruik hem om van mijn vijf interne harde schijven (totaal 6TB) backups te maken
dat doe ik met een « usb 3.2 to sata/ide 2.5"/3.5" adapter » (in dit geval van de fa. ACT)

de harde schijf gewoon los naast de komputer leggen, aansluiten met een usb-kabel + stroomadapter en hup, backuppen maar (met Windows verkenner slepen)

ga maar eens uitrekenen hoeveel geld je op die manier bespaart als je het vergelijkt met een abonnement op die (energie en drinkwater slurpende) serverparken van Microsoft en Google

in de Cloud? laat me niet lachen, gewoon een slim verzonnen woord om te verdoezelen dat ze milieuverpestende serverparken gebruiken
Kromme vergelijking. Gegevens in de cloud zijn altijd overal vandaan bereikbaar, dat is jouw USB schijfje niet.
In de cloud kun je ook nog terug naar vorige versies, dat lukt jou zo te lezen niet.
Je toepassing is prima, ik gebruik meerdere SATA backup schijfjes weleke rouleren.

In berekeningen van "milieu verpestende" serverparken wordt nooit meegenomen hoeveel servertjes er bij kleinere bedrijven worden uitgezet na migratie naar de cloud.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
03 mei 2023 08:14
Kromme vergelijking.
Één backup is geen backup. Denk eens aan brand.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door BreejKC »

alfatrion schreef:
03 mei 2023 08:34
16again schreef:
03 mei 2023 08:14
Kromme vergelijking.
Één backup is geen backup. Denk eens aan brand.
Daarom werden bij het bedrijf, waar ik ooit computer-operator was, de meerdere generaties backup-tapes (ja, is ca. 40 jaar terug), in een aparte kluis in een ander gebouw als dat waarin het computersysteem stond, opgeslagen. Was een verzekeringseis.

Tberkhof
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2023 15:37

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door Tberkhof »

Speciaal een account aangemaakt om hierop te reageren.

Ik had precies hetzelfde bij coolblue. Tweedekans tv "als nieuw" gekocht.

Ding kwam zo goed als los in een doos aan, met wat oud karton er omheen als bescherming. gevolg: rondom krassen op de tv en een flinke put aan de zijkant van het scherm.

De gevoelige fibre optic cable lag onderin met het volledige gewicht van de tv erop en was ook niet helemaal goed meer.

Daarnaast bleek de tv bij aanzetten al 2.5 jaar in gebruik geweest, en was het youtube account nog ingelogd!(op een of andere kansloze gast die filmpjes van jonge dansende meisjes keek).

Coolblue klantenservice deed net alsof hun neus bloedde. Dus heel herkenbaar. Was echt niet normaal hoe slecht. Al helemaal omdat je bij coolblue denkt: goh het is toch allemaal prima?

Uiteindelijk voor nagenoeg dezelfde prijs de nieuwere versie van de tv bij een kiloknaller gekocht. Alles gewoon heel netjes in orde. Vond het echt om te schamen van coolblue.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
03 mei 2023 18:26
Voor zover ik weet verzend Coolblue nieuwe producten in de originele verpakking van de fabrikant en niet zonder verpakking in te grote omdoos.
Blijkbaar wordt ingekocht in een bulk verpakking, zoals deze:
https://www.cheadledatarecovery.co.uk/w ... _large.jpg

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coolblue verstuurt harde schijf op onprofessionele wijze

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kan best, want die is forbidden.

Plaats reactie