Garantietermijn ondeugdelijke Playstation 5 controllers

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Jalfstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2022 15:03

Garantietermijn ondeugdelijke Playstation 5 controllers

Ongelezen bericht door Jalfstra »

Er zijn zoals bekend veel problemen met 'drift' in de PS5 controllers. Dit zorgt voor ongewilde bewegingen van personages en camera's in games en het is niet op te lossen door controller te resetten of te calibreren, het is een hardware-matig probleem waarvoor de controller opgeschroefd moet worden. Zie onderstaande artikelen die hier de afgelopen maanden aan zijn gewijd. Wereldwijd hebben honderdduizenden mensen al proberen ervaren. De controllers zijn van matige kwaliteit, maar kosten wel doodleuk €70 per stuk.

https://www.manners.nl/playstation-5-co ... evensduur/

https://www.want.nl/levensduur-ps5-cont ... iet-groot/

https://www.ad.nl/tech/zo-weet-je-of-jo ... ~aea08b74/

Afgelopen weekend begaf mijn controller het. Op 19 februari om precies te zijn. En ik had volgens de garantiebon mijn PS5 op 9 februari 2020 ontvangen. Volgens PlayStation Nederland was ik dus 10 dagen te laat om de controller onder garantie te laten repareren. Geen sorry, geen coulance, geen korting op reparatie. Helemaal niets. En dat terwijl ze weten dat dit een groot probleem is.

Nintendo heeft met de Switch een vergelijkbaar probleem gehad. Stick Drift in hun Joycons. Nintendo heeft hier rechtzaken over verloren en heeft de garantie verlengd en aanpassingen gedaan om toekomstige problemen te voorkomen. Sony doet vooralsnog of haar neus bloedt en laat je doodleuk een nieuwe controller kopen (die er na een jaar waarschijnlijk ook uit elkaar valt). Ik kan me niet voorstellen dat niet meer mensen deze problemen hebben. Laten we ons verenigen en die lui het vuur aan de schenen leggen om ook over te gaan tot garantieverlenging en kostenloze reparatie van deze ondeugdelijke controllers!

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Garantietermijn ondeugdelijke Playstation 5 controllers

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik vraag me af hoe je dit moet aantonen. Stick drift is iets waar alle controllers last van hebben na veel gebruik. Als iemand binnen een jaar dagelijks uren gamed dan gaat hij dat eerder ervaren dan iemand die dat niet doet. Dat noem ik gewoon slijtage (en ik ken een paar vrienden die controllers wat hardhandiger bedienen dan ik en die slopen ze letterlijk in een no-time).

Als de jouwe 2 jaar intensief is gebruikt ga ik er vanuit dat je het niet meer op een productiefout kan gooien.

En de eerste 2 artikelen word ook al aangegeven dat als je garantie verlopen is, je helaas gewoon pech hebt.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantietermijn ondeugdelijke Playstation 5 controllers

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
22 feb 2022 16:33
Ik vraag me af hoe je dit moet aantonen. Stick drift is iets waar alle controllers last van hebben na veel gebruik. Als iemand binnen een jaar dagelijks uren gamed dan gaat hij dat eerder ervaren dan iemand die dat niet doet. Dat noem ik gewoon slijtage (en ik ken een paar vrienden die controllers wat hardhandiger bedienen dan ik en die slopen ze letterlijk in een no-time). Als de jouwe 2 jaar intensief is gebruikt ga ik er vanuit dat je het niet meer op een productiefout kan gooien.
Slijtage is normaal, maar uit de artikelen en het gedane onderzoek blijkt dat hier structureel sprake is van bovenmatige slijtage. Een levensduur van 417 uur is niet wat je mag verwachten. Als je twee uur per dag gamet (en dat is niet extreem) ben je na 7 maanden al de klos.

Het aantonen is in dit specifieke geval ook helemaal niet moeilijk, omdat het een wereldwijd bekend probleem is.
Methusalah schreef:
22 feb 2022 16:33
En de eerste 2 artikelen word ook al aangegeven dat als je garantie verlopen is, je helaas gewoon pech hebt.
Dat is alleen niet waar. Gezien het bovenstaande kan je met een redelijke kans van slagen een beroep doen op nonconformiteit en gewoon reparatie of een nieuwe eisen. Niet voor niets lopen er in de VS rechtszaken over dit issue, en ook met de Nederlandse wetgeving in de hand sta je sterk.

Ik zou met deze argumentatie gewoon een stevige brief sturen en aansturen op reparatie of vervanging, of, als daaraan niet wordt voldaan, de koop (al dan niet partieel) ontbinden.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Garantietermijn ondeugdelijke Playstation 5 controllers

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
22 feb 2022 16:42

Slijtage is normaal, maar uit de artikelen en het gedane onderzoek blijkt dat hier structureel sprake is van bovenmatige slijtage. Een levensduur van 417 uur is niet wat je mag verwachten. Als je twee uur per dag gamet (en dat is niet extreem) ben je na 7 maanden al de klos.

Het aantonen is in dit specifieke geval ook helemaal niet moeilijk, omdat het een wereldwijd bekend probleem is.

Misschien, maar geloof mij als een ervaren gamer, geen enkele controller overleeft 2 jaar intensief gebruik. Het lijkt mij toch dat je moet aantonen dat het inderdaad een fout is of normale slijtage.

Tevens is er dus nooit een omruil programma gekomen ondanks dat dit nieuws al een jaar oud is dus Sony kijkt er duidelijk anders naar. Ik geef hem iig weinig kans om dit zo op te lossen. De class action is in al die tijd ook geen meter opgeschoten.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantietermijn ondeugdelijke Playstation 5 controllers

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
22 feb 2022 16:56
Misschien, maar geloof mij als een ervaren gamer, geen enkele controller overleeft 2 jaar intensief gebruik. Het lijkt mij toch dat je moet aantonen dat het inderdaad een fout is of normale slijtage.
Je bedoelt waarschijnlijk "géén normale slijtage". Juist bij het aantonen daarvan helpt het enorm dat er wereldwijd publicaties over hetzelfde probleem zijn. Daarmee zal een rechter eerder geneigd zijn de bewijslast van Sony te verzwaren of om te keren.

Jalfstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2022 15:03

Re: Garantietermijn ondeugdelijke Playstation 5 controllers

Ongelezen bericht door Jalfstra »

Methusalah schreef:
22 feb 2022 16:56

Misschien, maar geloof mij als een ervaren gamer, geen enkele controller overleeft 2 jaar intensief gebruik. Het lijkt mij toch dat je moet aantonen dat het inderdaad een fout is of normale slijtage.

Tevens is er dus nooit een omruil programma gekomen ondanks dat dit nieuws al een jaar oud is dus Sony kijkt er duidelijk anders naar. Ik geef hem iig weinig kans om dit zo op te lossen. De class action is in al die tijd ook geen meter opgeschoten.
Het is geen 2 jaar, maar krap 1 jaar. En het hoeft niet te komen door slijtage, het kan spontaan ontstaan. De Nintendo Switch heeft soortgelijke problemen gehad, maar Nintendo heeft het opgelost door de garantietermijn te verlengen (en de sticks op het nieuwe model Switch aan te laten passen). Sony geeft gewoon niet thuis en doet alsof er niets aan de hand is.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Garantietermijn ondeugdelijke Playstation 5 controllers

Ongelezen bericht door Methusalah »

Jalfstra schreef:
23 feb 2022 09:50

Het is geen 2 jaar, maar krap 1 jaar. En het hoeft niet te komen door slijtage, het kan spontaan ontstaan. De Nintendo Switch heeft soortgelijke problemen gehad, maar Nintendo heeft het opgelost door de garantietermijn te verlengen (en de sticks op het nieuwe model Switch aan te laten passen). Sony geeft gewoon niet thuis en doet alsof er niets aan de hand is.

Volgens je openingspost heb je hem gekocht in februari 2020. We zitten ondertussen in 2022, dat is 2 jaar op mijn kalender.

Gesloten