LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld terug Windows 8

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Bert H
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2013 13:49

Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door Bert H »

Dag lezer,

Eind maart heb ik een laptop bij Dell gekocht. Nadat deze was geleverd heb ik Windows 8 verwijderd en er een Linux-versie opgezet. Toen ik, met verwijzing naar de algemene voorwaarden van Dell, het geld voor de niet gebruikte Windows retour vroeg kreeg ik nul op het rekest. Terwijl ik in 2010 ook een laptop bij Dell kocht en toen, na eenzelfde verzoek, zonder problemen het geld (€75,-) teruggestort kreeg. Ook hieraan heb ik nu gerefereerd. Ook heb ik ze gewezen op de wettelijke bepaling die in de voorwaarden van Microsoft staan. Na een aantal mailwisselingen over en weer en een officiële schriftelijke klacht kreeg ik als laatste een mail waarin nogmaals wordt verteld dat Dell hier niet aan meewerkt. Daarna heb ik gevraagd om inhoudelijk te reageren op mijn (hiervoor genoemde) argumenten maar ik wacht nu al een maand. Ook hier op dit forum vond ik een topic waaruit blijkt dat ik volledig in m'n recht sta.
Heeft iemand een idee wat ik nu nog zou kunnen doen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Bert

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door alfatrion »

U kunt een incassobureau inschakelen of naar de rechter stappen. Daarbij waarschuw ik u al vast op dat u er doorgaans niet op hoeft te rekenen dat u de werkelijke gemaakte kosten vergoed krijgt. De vergoeding voor het salaris van een jurist bedraagt hooguit drie keer dertig euro en voor incassokosten maximaal 40 euro.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door nevermind »

alfatrion schreef:U kunt een incassobureau inschakelen of naar de rechter stappen. Daarbij waarschuw ik u al vast op dat u er doorgaans niet op hoeft te rekenen dat u de werkelijke gemaakte kosten vergoed krijgt. De vergoeding voor het salaris van een jurist bedraagt hooguit drie keer dertig euro en voor incassokosten maximaal 40 euro.

Lees je wel eens de teksten?
Nadat deze was geleverd heb ik Windows 8 verwijderd
Sinds wanneer krijg je van de leverancier van een laptop geld terug als je het OS gaat verwijderen? :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door bprosman »

@Nevermind,

Het staat in de EULA van Windows :
If you do not agree to the terms of this EULA, you may not use or copy the software, and should promptly contact manufacturer for instructions on return of the unused product(s) for a refund in accordance with manufacturer's return policies.
Dell kan je niet verplichten om Windows te gebruiken namelijk. Uiteraard ben je dan een uitzondering als je dit officieel weigert ( de meeste gebruikers zullen er gewoon iets overheen zetten zonder te claimen), en ze zullen dit natuurlijk niet echt graag doen en het je zeker niet gemakkelijk maken.
Laatst gewijzigd door bprosman op 18 mei 2013 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:@Nevermind,

Het staat in de EULA van Windows :
If you do not agree to the terms of this EULA, you may not use or copy the software, and should promptly contact manufacturer for instructions on return of the unused product(s) for a refund in accordance with manufacturer's return policies.
Dell kan je niet verplichten om Windows te gebruiken namelijk. Uiteraard ben je dan een uitzondering als je dit officieel weigert ( de meeste gebruikers zullen er gewoon iets overheen zetten zonder te claimen), en ze zullen dit natuurlijk niet echt graag doen.
the unused product(s)
Volgens mij gaat het hier om een meegeleverde, ongeopende software ( installatie CD), welke niet gebruikt is.

Hier gaat het om, dat TS de reeds geïnstalleerde OS heeft verwijderd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door bprosman »

Volgens mij gaat het hier om een meegeleverde, ongeopende software ( installatie CD), welke niet gebruikt is.
Dell levert tegenwoordig geen installatie CD/DVD meer en ook geen "Recovery" DVD meer (die moet je zelf maken als je die wil hebben vanaf de recovery partitie). Het enige "bewijs" van je officiele Windows versie is de sticker met de product key aan de onderkant.
Op zich voor Microsoft niet zo moeilijk die op de "blacklist" te zetten zodat hij niet meer geactiveerd kan worden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:
Volgens mij gaat het hier om een meegeleverde, ongeopende software ( installatie CD), welke niet gebruikt is.
Dell levert tegenwoordig geen installatie CD/DVD meer en ook geen "Recovery" DVD meer (die moet je zelf maken als je die wil hebben vanaf de recovery partitie). Het enige "bewijs" van je officiele Windows versie is de sticker met de product key aan de onderkant.
Op zich voor Microsoft niet zo moeilijk die op de "blacklist" te zetten zodat hij niet meer geactiveerd kan worden.
Dus ook, als je al gebruik van het OS gemaakt hebt en plots niet meer wilt hebben?

Geld terug en een illegale versie opzetten!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door bprosman »

Dus ook, als je al gebruik van het OS gemaakt hebt en plots niet meer wilt hebben?
Nee, de kans om die EULA te accepteren krijg je alleen de eerste keer tijdens de installatie.
Op het moment dat je doorgaat en de machine komt online en de key/het serienummer wordt geactiveerd is het niet meer "unused".

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:
Dus ook, als je al gebruik van het OS gemaakt hebt en plots niet meer wilt hebben?
Nee, de kans om die EULA te accepteren krijg je alleen de eerste keer tijdens de installatie.
Op het moment dat je doorgaat en de machine komt online en de key/het serienummer wordt geactiveerd is het niet meer "unused".
OK, hoe verwijder ik dan Windows, als deze niet is geïnstalleerd?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Snap niet waarom TS dan niet dezelfde laptop "kaal" koopt.

Veelal is de laptop goedkoper doordat er een windows versie voorgeinstalleerd zit danwel apart via CD, DVD alhoewel ik de laatste paar jaar geen particuliere laptops ben tegengekomen welke nog voorzien zijn van aparte installatie CD / DVD.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door bprosman »

@Teun,

Dat is het kromme ALS een leverancier als een lege versie levert of een Linux versie is die vaak duurder dan de standard versie.
Klinkt een beetje als een Microsoft subsidie, misschien iets voor de opvolger van Smit-Kroes om daar eens naar te kijken.

@Nevermind,
OK, hoe verwijder ik dan Windows, als deze niet is geïnstalleerd?
promptly contact manufacturer for instructions on return of the unused product(s) for a refund in accordance with manufacturer's return policies.
Zal ook liggen aan de leeftijd van de geleverde laptop , ik ga er vanuit dat je hier niet "3 jaar later" mee aan moet komen maar binnen x dagen na levering.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door newmikey »

Bert H schreef: Heeft iemand een idee wat ik nu nog zou kunnen doen? Alvast bedankt voor het meedenken.
Bert
Het is wettelijk verplicht voor de fabrikant om een optie te bieden de Windows licentie niet te accepteren en de harde schijf te formatteren. Meestal wordt er dan een minimaal bedrag teruggestort, zo rond de €40.

Vaak gebeurd dit door de PC op eigen kosten naar de verkoper te brengen/verzenden waarna deze de schijf formatteert en er bijv. DrDos op zet. Het gaat ook vaak om een principekwestie die ik van harte ondersteun maar effectief of makkelijk is het niet.

Het probleem hier is dat er van de procedure is afgeweken en TS zèlf het OS heeft verwijderd. Denk dat TS er weinig aan kan veranderen. Troost je met het feit dat je nu een ècht besturingssysteem draait inplaats van die Windows troep.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door alfatrion »

bprosman schreef:promptly contact manufacturer for instructions on return of the unused product(s) for a refund in accordance with manufacturer's return policies.
Zal ook liggen aan de leeftijd van de geleverde laptop , ik ga er vanuit dat je hier niet "3 jaar later" mee aan moet komen maar binnen x dagen na levering.
Voor de termijn moeten de algemene voorwaarden er op na geslagen worden die tussen Microsoft en Dell van toepassing zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door nevermind »

newmikey schreef:
Bert H schreef: Heeft iemand een idee wat ik nu nog zou kunnen doen? Alvast bedankt voor het meedenken.
Bert
Het is wettelijk verplicht voor de fabrikant om een optie te bieden de Windows licentie niet te accepteren en de harde schijf te formatteren. Meestal wordt er dan een minimaal bedrag teruggestort, zo rond de €40.

Vaak gebeurd dit door de PC op eigen kosten naar de verkoper te brengen/verzenden waarna deze de schijf formatteert en er bijv. DrDos op zet. Het gaat ook vaak om een principekwestie die ik van harte ondersteun maar effectief of makkelijk is het niet.

Het probleem hier is dat er van de procedure is afgeweken en TS zèlf het OS heeft verwijderd. Denk dat TS er weinig aan kan veranderen. Troost je met het feit dat je nu een ècht besturingssysteem draait inplaats van die Windows troep.

Om een andere optie te bieden kennen wij van de keuze om een andere browser dan IE te gebruiken.

Dat het OS door de verkoper moet verwijderd worden, om dan een teruggave van een bedrag te eisen, kan ik mij vinden.
Maar niet in het geval van TS die gewoon het zelf doet en dan het bedrag claimt.

Waarom als je van plan bent een ander OS te installeren, niet meteen bij de aankoop laten verwijderen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door olaf79 »

newmikey schreef:
Bert H schreef: Heeft iemand een idee wat ik nu nog zou kunnen doen? Alvast bedankt voor het meedenken.
Bert
Het is wettelijk verplicht voor de fabrikant om een optie te bieden de Windows licentie niet te accepteren en de harde schijf te formatteren. Meestal wordt er dan een minimaal bedrag teruggestort, zo rond de €40.

Vaak gebeurd dit door de PC op eigen kosten naar de verkoper te brengen/verzenden waarna deze de schijf formatteert en er bijv. DrDos op zet. Het gaat ook vaak om een principekwestie die ik van harte ondersteun maar effectief of makkelijk is het niet.

Het probleem hier is dat er van de procedure is afgeweken en TS zèlf het OS heeft verwijderd. Denk dat TS er weinig aan kan veranderen. Troost je met het feit dat je nu een ècht besturingssysteem draait inplaats van die Windows troep.
Het is heel simpel. Je kunt de licentie pas accepteren als de pc / laptop aanstaat omdat je dan pas de volledige tekst te lezen krijgt. Je hebt alleen daarom het recht achteraf dit niet te accepteren. Wat je vervolgens terugkrijgt is volledig aan de verkoper (en kan ook nul euri zijn)

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door alfatrion »

newmikey schreef:Het is wettelijk verplicht voor de fabrikant om een optie te bieden de Windows licentie niet te accepteren en de harde schijf te formatteren.
Waar staat dat?
newmikey schreef:Het probleem hier is dat er van de procedure is afgeweken en TS zèlf het OS heeft verwijderd.
De kern is dat TS geen gebruik mag maken van het besturingssysteem.
olaf79 schreef:Het is heel simpel. Je kunt de licentie pas accepteren als de pc / laptop aanstaat omdat je dan pas de volledige tekst te lezen krijgt. Je hebt alleen daarom het recht achteraf dit niet te accepteren. Wat je vervolgens terugkrijgt is volledig aan de verkoper (en kan ook nul euri zijn)
Als de verkoper niets teruggeeft dan pleegt hij contractbreuk. Je mag het besturingssysteem trouwens ook gebruiken als je de EULA niet wilt accepteren.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
newmikey schreef:Het is wettelijk verplicht voor de fabrikant om een optie te bieden de Windows licentie niet te accepteren en de harde schijf te formatteren.
Waar staat dat?
http://webwereld.nl/hardware/55994-leno ... rugbetalen

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door bprosman »

Je mag het besturingssysteem trouwens ook gebruiken als je de EULA niet wilt accepteren.
Nadeel is dan dat de standaard installer niet verder gaat.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door alfatrion »

@16again: Daar gaat het over een contractuele verplichting. Newmickey had het over een wettelijke verplichting.

@bprosman: Je hebt op dat moment twee opties. 1. Op grond van de koopovereenkomst heb je recht op een werkend exemplaar, dus kun je van hem eisen dat hij dit voor je oplost. 2a. In de wet is voor iedere rechtshandeling als voorwaarde op genomen dat deze uit vrije wil wordt gedaan op straffe van nietigheid. Je kunt ook gewoon verder klikken en vervolgens aangegeven dat je de EULA niet uit vrije wil hebt aanvaard. 2b. Verder is in de wet als voorwaarde opgenomen dat de wederpartij (hier de koper) een redelijke mogelijkheid moet worden geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen voordat de koop gesloten is. De EULA is naar de letter van de wet een algemene voorwaarden, maar beantwoord niet aan deze informatieplicht en is daarom te vernietigen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geld terug Windows 8

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef:1. Op grond van de koopovereenkomst heb je recht op een werkend exemplaar, dus kun je van hem eisen dat hij dit voor je oplost.
Sinds wanneer is een computer zonder besturingssysteem een "niet-werkend exemplaar"? Wat precies werkt er niet?

LiveCD'tje erin en hij doe het prima. Vanuit service oogpunt zijn bedrijven die windows-loze PC's leveren geneigd er de gratis DrDos op de harde schijf bij te leveren maar dat is eigenlijk nergens voor nodig. Een PC zonder enig OS is wel degelijk werkend te noemen, je kan er alleen niet zoveel mee totdat je een OS op de harde schijf installeert - dáár heb je de PC verkoper echt niet voor nodig.

Gesloten