LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gewaagde stelling

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door NONO »

Bij het bedrijf waar ik werk kent men een zeer restrictief beleid op het verstrekken van externe e-mail adressen.

Echter, bij diegenen die naast mij over zo'n adres beschikken klagen nogal over het ontvangen van spam-berichten terwijl ikzelf daar op dat adres totaal geen last van heb. Ontvang daar nooit een spam bericht.

Dus de spamberichten die ik op mijn thuis e-mail ontvang worden kennelijk in tegenstelling tot die van de anderen, allemaal Windows gebruikers, niet doorgestuurd. En ik moet zeggen, ondanks dat de provider beweert dat deze een spamfilter hanteert, ontvang ik constant troep die mij onder meer aansporen tot het aanschaffen van Windows programma's.

Nu dus de gewaagde stelling, omdat ik zelf dus een Apple gebruik - en er van uitga dat ditzelfde ook voor Linux-gebruikers geldt -, als iedereen nu eens massaal van dat Windows zou afstappen, zouden we dan in één klap van die spamrotzooi af zijn?

Want ik zie altijd adressen bij die spam waarvan ik dus aanneem dat die via een hack of iets dergelijks van het adresboek van een Windowscomputer zijn afgekomen.

Daar mijn Apple adresboek ook voldoende adressen bevat, waaronder dat bedrijfsadres, neem ik dus aan dat de "beveiliging" alleen maar zit in het feit dat er niet gereageerd wordt op die Windowsgestuurde commando's.

Of denkt u dat als het beschrevene gebeurt de spammers binnen de kortste keren daar iets op gevonden zullen hebben waarna het liedje weer van voren af aan begint?

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

als iedereen nu eens massaal van dat Windows zou afstappen, zouden we dan in één klap van die spamrotzooi af zijn?
Spammers richten zich met hun programmatuur op de grootste doelgroep en aangezien Windows veruit de meeste gebruikers kent, richten spammers zich ook daarop.

Als iedereen massaal in 1x over zou stappen op Apple, dan duurt het even voordat de spammers hun programmatuur herschreven hebben, maar dan zul je er onder Mac OS ook zwaar last van gaan krijgen.

Dat zul je straks ook zien met Vista: spammers, spyware- en virusmakers zullen een bepaalde periode nodig hebben om hun rotzooi te programmeren voor onder Vista en dan krijg je hetzelfde gezeik weer.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door magel725 »

E-mail is platform onafhankelijk. Of je nu je mail opent onder Linux, Mac, Windows of Vista, zolang mensen hun e-mail adres op vage sites, reclame, of bij vage bekenden opgeven dan krijg je spam binnen. Dat heeft niets met het besturingssysteem te maken.

Wel is het zo dat Windows virussen niet zomaar werken op Mac virussen. De zooi die je binnenkrijgt haalt meestal niets ergs uit. Wanneer echter iedereen overstapt op een ander platform dan worden daar de meeste virussen voor geschreven en ben je terug bij af. (ook al is dat besturingssysteem veiliger/onveiliger, ze vinden altijd een gaatje)

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nu dus de gewaagde stelling, omdat ik zelf dus een Apple gebruik - en er van uitga dat ditzelfde ook voor Linux-gebruikers geldt -, als iedereen nu eens massaal van dat Windows zou afstappen, zouden we dan in één klap van die spamrotzooi af zijn?
Ik draai zelf FreeBSD, een van de voorlopers van het huidige OS X 10 (dwz het onderliggende Darwin), en krijg bergen met spam. Een gedeelte komt omdat mijn email adres van het web is af te plukken. Een ander gedeelte komt omdat men gewoon ieder mogelijk / bekent adres uit probeert bij bekende domeinen.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ooit aan een spam filter gedacht dat leert wat fout en goed is?
http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/
die werkt erg goed, windows is geen slecht besturings systeem, en microsoft trouwens ook niet, maar we moeten meer van het bedrijf vragen en wanneer je problemen ondervind e-mail ze dat je er geen zin meer in hebt en laat dus je stem horen!
ohhja, als je nog geen firefox hebt neem die dan http://www.getfirefox.com veel beter dan IE

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door mr T. »

Nu dus de gewaagde stelling, omdat ik zelf dus een Apple gebruik - en er van uitga dat ditzelfde ook voor Linux-gebruikers geldt -, als iedereen nu eens massaal van dat Windows zou afstappen, zouden we dan in één klap van die spamrotzooi af zijn?
Het spamprobleem heeft meer te maken met de instellingen van de mailserver van de provider (of van het eigen netwerk) en van de anti-spam instellingen op de programmatuur waarop de mail wordt ontvangen dan van het besturingssyteem. Daarbij moet wordenn opgemerkt dat het meestgebruikte programma voor mail (Outlook) ronduit onveilig is (erg vatbaar voor virussen en spontaan uitvoeren van attachments) in het en veel spam doorlaat.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Spam heeft ook te maken met het feit dat er nog steeds onbenullen zijn die geloven dat ze echt die I-pod of Nokia krijgen als ze een bericht naar 35 mensen en CC naar iemand anders sturen.

Of dat hotmail je gaat afsluiten als je het bericht niet naar je hele adresboek doorstuurt.

Zo heb ik al twee e-mailadressen met mijn eigen website als extentie verwijdert omdat iemand mij ook wilde laten delen in een I-pod. Bedankt! nog geen week later zat ik al op 50 SPAM berichten per dag. Ik heb 'm vriendelijk bedankt.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Spam heeft ook te maken met het feit dat er nog steeds onbenullen zijn die geloven dat ze echt die I-pod of Nokia krijgen als ze een bericht naar 35 mensen en CC naar iemand anders sturen.
Die onbenullen stuur ik dan ook altijd een kopietje terug van het inmiddels legendarisch geworden kettingmailtje van Basmati Kasaar met de volgende tekst:

Hello, my name is Basmati Kasaar. I am suffering from rare and deadly diseases, poor scores on final exams, extreme virginity, fear of being kidnapped and executed by anal electrocution, and guilt for not forwarding out 50 billion ****** chain letters sent to me by People who actually believe that if you send them on, then that poor 6 year old girl in Arkansas with a breast on her forehead will be able to raise enough money to have it removed before her redneck parents sell her off to the traveling freak show. Do you honestly believe that Bill Gates is going to give you and everyone you send "his" email to $1000? How stupid are you? Ooooh~ Looky here! If I scroll down this page and make a wish, I'll get laid by every Playboy model in the magazine! What a bunch of bull****. So basically, this message is a big **** YOU to all the people out there who have nothing better to do than to send me stupid chain mail forwards. Maybe the evil chain letter leprechauns will come into my apartment and sodomize me in my sleep for not continuing the chain which was started by Jesus in 5A.D. and was brought to this country by midget pilgrims on the Mayflower and if it makes it to the year 2000, It'll be in the Guinness Book of World Records for longest continuous streak of blatant stupidity. **** them. If you're going to forward something, at least send me something mildly amusing. I've seen all the "send this to 50 of your closest friends, and this poor, wretched excuse for a human being will somehow receive a nickel from some omniscient being" forwards about 90 times. I don't ****** care. Show a little intelligence and think about what you're actually contributing to by sending out forwards. Chances are it's your own Unpopularity.

THE FOUR BASIC TYPES OF CHAIN LETTERS:
Chain Letter Type 1: (scroll down)
*
*
Make a wish!!!
*
*
*
No, really, go on and make one!!!
*
*
Oh please, they'll never go out with you!!! Wish something else!!!
*
*
Not that, you pervert!!
*
*
*
Is your finger getting tired yet?

STOP!!!!

Wasn't that fun? :) Hope you made a great wish :) Now, to make you feel guilty, here's what I'll do. First of all, if you don't send this to 5096 people in the next 5 seconds, you will be raped by a mad goat and thrown off a high building into a pile of manure. It's true! Because, THIS letter isn't like all of those fake ones, THIS one is TRUE!! Send this to 1 person: One person will be pissed off at you for sending them a stupid chain letter. Send this to 2-5 people: 2-5 people will be pissed off at you for sending them a stupid chain letter. Send this to 5-10 people: 5-10 people will be pissed off at you for sending them a stupid chain letter, and may form a plot on your life. Send this to 10-20 people: 10-20 people will be pissed off at you for sending them a stupid chain letter and will firebomb your house. Thanks!!!! Good Luck!!!

CHAIN LETTER - Type 2
Hello, and thank you for reading this letter. You see, there is a starving little boy in Baklaliviatatlaglooshen who has no arms, no legs, no parents, and no goats. This little boy's life could be saved, because for every time you pass this on, a dollar will be donated to the Little Starving Legless Armless Goatless Boy from Baklaliviatatlaglooshen Fund. Oh, and remember, we have absolutely no way of counting the emails sent and this is all a complete load of bull****. So go on, reach out. Send this to 5 people in the next 47 seconds. Oh, and a reminder - if you accidentally send this to 4 or 6 people, you will die instantly. Thanks again!!

CHAIN LETTER - Type 3
Hi there!! This chain letter has been in existence since 1897. This is absolutely incredible because there was no email then and probably not as many sad pricks with nothing better to do. So this is how it works: Pass this on to 15,067 people in the next 7 minutes or something horrible will happen to you like:

Bizarre Horror Story #1
Miranda Pinsley was walking home from school on Saturday. She had recently received this letter and ignored it. She then tripped in a crack in the sidewalk, fell into the sewer, was gushed down a drainpipe in a flood of poopie, and went flying out over a waterfall. Not only did she smell nasty, she died. This Could Happen To You!!!

Bizarre Horror Story #2
Dexter Bip, a 13 year old boy, got a chain letter in his mail ignored it. Later that day, he was hit by a car and so was his boyfriend (some people swing that way). They both died and went to hell and were cursed to eat adorable kittens every day for eternity. This Could Happen To You Too!!!

Remember, you could end up just like Pinsley and Bip. Just send this letter to all of your loser friends, and everything will be okay.

CHAIN LETTER - Type 4
As if you care, here is a poem that I wrote. Send it to everyone of your friends.

Friends, A friend is someone who is always at your side.
A friend is someone who likes you even though you stink of ****, And your breath smells like you've been eating cat food
A friend is someone who likes you even though you're as ugly as a hat full of assholes
A friend is someone who cleans up for you after you've soiled yourself
A friend is someone who stays with you all night while you cry about your sad, sad life
A friend is someone who pretends they like you when
they really think you should be raped by mad chimpanzees, then thrown to vicious dogs
A friend is someone who scrubs your toilet, vacuums and then gets the check and leaves and doesn't speak much English...no, sorry that's the cleaning lady,
A friend is not someone who sends you chain letters because he wants his wish of being rich to come true.

Now pass this on! If you don't, you'll never have sex ever again. The point being? If you get some chain letter that's threatening to leave you shagless or luckless for the rest of your life, delete it. If it's funny, send it on. Don't piss people off by making them feel guilty about a leper in Botswana with no teeth, who's been tied to a dead elephant for 27 years, whose only savior is the 5 cents per letter he'll receive if you forward this mail, Now forward this to everyone you know otherwise you'll have to look at me naked!

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door Moppentappers »

http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/
hier is jullie oplossing voor de problemen
Met een spamfilter wat leert wat jij spam vind en wat niet versla je alle spam

januca
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:51

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door januca »

DennisThePennis,

Ik vind die kettingbriefreactie van jou GEWELDIG !!.

Jammer dat je hem niet in het Nederlands hebt.
Ik zou hem graag gebruiken bij mensen die geen Engels kennen.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Wanneer je dat aan spammers stuurt is het voor hun des te meer reden om jou nog meer spam te sturen omdat ze weten dat je het mail adres gebruikt

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door queenfan »

wat een stelling, Spam is OS onafhankelijk. Heb zelf OSX en ok ik heb door mijn weblogs iedere dag bergen met spam.
Een Spamfilter helpt hiertegen.

OSX heeft geen last van virussen en spyware.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door Moppentappers »

er zijn ook genoeg virussen die op OS x werken hoor en windows is veilig genoeg, de andere zijn alleen veilig omdat ze niet zo veel gebruikt worden

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Jammer dat je hem niet in het Nederlands hebt.
Anders vertaal je 'm zelf ff ... :wink:
Wanneer je dat aan spammers stuurt is het voor hun des te meer reden om jou nog meer spam te sturen omdat ze weten dat je het mail adres gebruikt
Ja duhhh ... dit stuur je ook niet naar de spammers, maar naar je zogenaamde familie/vrienden/collega's die spam-berichten aan je doorsturen ...

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Vaak leer ik ze liever hoe BBC werkt als ze het dan nog een keer doen doe ik een kleine mailbom, (krijgen ze zoveel e-mails als ik wil)
dat leert het dan vaak wel af

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door queenfan »

moppentappers

Geplaatst op 31 Dec 2006 00:38 door Moppentappers
er zijn ook genoeg virussen die op OS x werken hoor en windows is veilig genoeg, de andere zijn alleen veilig omdat ze niet zo veel gebruikt worden
Er is nog geen enkelevirus op een Mac aangetroffen die schade zou opleveren. Van de ruim 100.000 virussen is er niet een voor een mac.

Daarbij komt ook nog eens dat een virus vaak een exe bestand is deze wordt niet geopend door een mac (onbekend bestandstype).

Draai nu al een tijd Mac OSX met een viruskiller maar nooit een aangetoond, dit was anders bij XP en wil ik het niet eens hebben over de spyware.
Laatst gewijzigd door queenfan op 31 dec 2006 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Toppunt van onnozelheid bij die gasten is dat ze op dating-websites of smoelen-websites (je weet wel, die sites waar breezersl*tjes van alles laten zien om maar zoveel mogelijk 'kudos' ofwel virtuele punten te vergaren) hun wachtwoord voor hotmail opgeven, zodat die spammers je complete MSN-lijst kunnen bestoken met 'invites' en andere reclame.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

En weer een ode aan Apple.

Helaas hebben spyware en virussen niks met Windows te maken, maar met de populariteit ervan. Zoals al eens eerder op het forum was gezegd: als maar iedereen op OSX overstapt komen daar ook wel virussen voor.

Ik heb met beide systemen gewerkt. OSX en Windows XP. Ik heb nu een Windows XP machine en het draait werkelijk perfect. Ik ben goed beveiligd en klik niet zomaar klakkeloos op alles. Dat helpt. Ik doe ook nooit mee aan doorstuur mails, aangezien ik daar zelf een hekel aan heb.

Maar het eeuwige afgeven op Windows machines door Apple gebruikers en vice versa begint me zo langzamerhand gigantisch de keel uit te hangen. En niemand is ermee geholpen, want je gaat niet om een virusje of spywaretje even een apple kopen.

*Zo, dat is er ook uit. Gelukkig 2007 allemaal!* :wink:

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door queenfan »

*Zo, dat is er ook uit. Gelukkig 2007 allemaal!*
Ten eerste ook de beste wensen voor 2007 (is wel zo netjes)

Helaas hebben spyware en virussen niks met Windows te maken, maar met de populariteit ervan. Zoals al eens eerder op het forum was gezegd: als maar iedereen op OSX overstapt komen daar ook wel virussen voor.
Ben ik het met jouw eens, alleen moet ik wel zeggen dat de broncode van Apple vrij is met als grote voordeel dat er niet een paar 100 man (windows) met een programma of een OS bezig zijn te verbeteren maar duizenden. Hierdoor is het (in mijn ogen) deze programma's of een OS beter en vooral een OS veiliger.
Ik heb met beide systemen gewerkt. OSX en Windows XP. Ik heb nu een Windows XP machine en het draait werkelijk perfect. Ik ben goed beveiligd en klik niet zomaar klakkeloos op alles. Dat helpt. Ik doe ook nooit mee aan doorstuur mails, aangezien ik daar zelf een hekel aan heb.
Ik draai ook beide een iMac en een HP laptop, beide beveiligd en beide werken goed.
Maar de laptop is al en keer gecrashed en de iMac (nog) niet het enige wat ik met de laptop doe is af en toe op het internet (weblogs bijwerken en mail) heb de Mac puur voor videobewerking (privedoeleinden) en ook internet.

Maar het eeuwige afgeven op Windows machines door Apple gebruikers en vice versa begint me zo langzamerhand gigantisch de keel uit te hangen. En niemand is ermee geholpen, want je gaat niet om een virusje of spywaretje even een apple kopen.

Wordt ook niet geopperd teminste niet door mij.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Gewaagde stelling

Ongelezen bericht door mr T. »

Maar het eeuwige afgeven op Windows machines door Apple gebruikers en vice versa begint me zo langzamerhand gigantisch de keel uit te hangen. En niemand is ermee geholpen, want je gaat niet om een virusje of spywaretje even een apple kopen.
Niet echt mee eens. Een machine onder Windows kan volledig plat liggen en de informatie er op volledig verdwenen door een virus. Als je dat soort zaken bij voorbaat wil voorkomen en kunt kiezen tussen een OSX en XP, dan is de keus snel gemaakt.

Gesloten