LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
v6-24v
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2006 16:28

Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Ongelezen bericht door v6-24v »

Hallo,

Mijn hardeschijf (western digital wd800) is na anderhalfjaar kapot gegaan,
Nu ben ik naar de winkelier gegaan en daar zeiden ze dat ik tot volgend jaar december garantie heb.
Dus ik dacht fijn alleen werd mij later verteld dat ik even 16,50 moest betalen voor de verzendkosten, omdat ze zelf niks kunnen repareren.
Ik heb toch gewoon 2 jaar garantie volgens de wet,
Dus mij lijkt het dat ik in die 2 jaar geen kosten hoef te betalen?

Bedankt voor alle reacties.
Laatst gewijzigd door v6-24v op 10 mei 2006 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Ongelezen bericht door Flipipo »

Klopt, geen kosten hoef je betalen!!! Flauwekul.... ik heb mijn laptop zelfs gratis laten ophalen, ja echt!

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Ongelezen bericht door martijnp »

Veel internetwinkels bieden 1 jaar garantie op hun gehele assortiment. De fabrieksgarantie op jouw product kan natuurlijk langer zijn dan dat ene jaar. In dat geval vragen veel internetwinkels het product direct naar de fabrikant te verzenden. Wil je dat niet, en het laten afhandelen door de winkel, rekenen ze de verzendkosten die zij hiervoor kwijt zijn. Aan de ene kant is dit niet netjes, aan de andere kant veel internetwinkels maken zo weinig marge op producten dat ze dit gewoon niet zelf kunnen voldoen. Wat je me hier vertelt zie je bijna bij alle goedkope internetwinkels. Kijk bijv. op www.zercom.nl en dan algemen voorwaarden. Striktgenomen doet de internetwinkel niets verkeerds.

MAXIEM

Re: Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag v6-24v,
Ik heb toch gewoon 2 jaar garantie volgens de wet,
Dit zinnetje kun je op twee manieren lezen:

1. de (consumenten)wet geeft je 2 jaar garantie

2. de producent/fabrikant geeft je 2 jaar of zelfs nog meer garantie.

Van het eerste kan geen sprake zijn omdat de nieuwe consumentenwetgeving van 1-3-2003 hier niet in voorziet.

Blijft over optie 2. Dan is het belangrijk om in de garantievoorwaarden te kijken. Staat daarin dat je de verzendkosten zelf moet betalen, dan is daarover geen misverstand mogelijk. Staat daar niets over de verzendkosten in, dan is het aan de winkelier (terzake de tussenschakel) om betaling van de verzendkosten in rekening te brengen. Wel kun je dan bij de producent/fabrikant een verzoek in dienen om die kosten retour te krijgen. Als je niks vraagt, krijg je ook niks.

Vriendelijke groet, Paula.

ikbenik

Re: Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een aanvulling.
Als je losse componenten koopt, dan geldt de garantie van de fabrikant van het losse component.
Als je een complete computer koopt, van vervallen alle losse fabrieksgaranties. Dan is de garantie van de complete computer van toepassing.
Een voorbeeld: Als je een losse harde schijf koopt, dan zal er een fabrieksgarantie van 3 jaar op zitten. Koop je een computer, en daar zit 2 jaar garantie op, dan heb je maar 2 jaar garantie op de harde schijf.


Daarnaast is de wettelijke garantie geen 2 jaar, maar een half jaar.
(er zijn nog wel meer bepalingen van toepassing, maar die laat ik nu even weg.)

Nu ben ik naar de winkelier gegaan en daar zeiden ze dat ik tot volgend jaar december garantie heb.
Dus ik dacht fijn alleen werd mij later verteld dat ik even 16,50 moest betalen voor de verzendkosten, omdat ze zelf niks kunnen repareren.
Ik heb toch gewoon 2 jaar garantie volgens de wet,
Dus mij lijkt het dat ik in die 2 jaar geen kosten hoef te betalen?

Zelf kan ik ook de harde schijf niet repareren, dus moet ik hem ook opsturen. Echter mag ik volgens de wet geen kosten in rekening brengen op iets waar een terechte garantieclaim op zit.
Ik vind het ook behoorlijk onbeschoft. Dus die €16,50 hoef je niet te betalen.

MXMCE
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:00

Re: Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Ongelezen bericht door MXMCE »

Zelf kan ik ook de harde schijf niet repareren, dus moet ik hem ook opsturen. Echter mag ik volgens de wet geen kosten in rekening brengen op iets waar een terechte garantieclaim op zit.
Ik vind het ook behoorlijk onbeschoft. Dus die €16,50 hoef je niet te betalen.
Wel als je hem gerepareerd wilt hebben.
Als het tegenzit is er 5 euro op de schijf verdiend door de winkelier.
Zelf opsturen kan wellicht goedkoper zijn +/- 9 euro.
Hier kun je je garantie checken en aanmelden:
http://websupport.wdc.com/warranty/seri ... ty&lang=en

De OP noemt helaas niet de garantietermijn op zijn of haar factuur.
Incl. algemene voorwaarden van het bedrijf van aanschaf.

ikbenik

Re: Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Er zijn helaas ook winkeliers die tijdens de garantie ook op die afwikkelingen geld willen verdienen. :evil:

ikbenik

Re: Hardeschijf kapot na 15 maanden!

Ongelezen bericht door ikbenik »

De OP noemt helaas niet de garantietermijn op zijn of haar factuur.
Incl. algemene voorwaarden van het bedrijf van aanschaf.
De garantieperiode moet altijd vermeld worden op de factuur.
Daarnaast moet de algemene voorwaarden vooraf te lezen zijn door de consument. Als je de algemene voorwaarden krijgt nadat je betaald hebt, dan zijn de algemene voorwaarden niet geldig.

Ik heb de algemene voorwaarden op de achterkant gedrukt en men kan op mijn website de algemene voorwaarden ook lezen.
Dus als men deze wilt lezen voordat de betaling geschiedt is dat geen probleem.

Gesloten