HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Eres: Stel deze vraag in de Facebook-groep Computerproblemen & Vragen. Daar zitten echte computerexperts die u vast verder kunnen helpen met dit probleem.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Cro »

BreejKC schreef:
30 okt 2022 20:04
@Cro: Onnodige bangmakerij. Natuurlijk zijn er verschillen in prestaties tussen nieuwere en oudere i5 processors van Intel. Echter, dat is slechts 1, weliswaar belangrijk onderdeel, in zo'n laptop. Maar in basis is deze processor gewoon een goed ding.

Als niet al te hoge eisen aan het masjien worden gesteld voldoet deze processor in het algemeen prima. Maar niet iedereen zit op de beste prestaties, vaak te koop voor heel veel geld, te wachten.

Lang heb ik met een, volgens mijn zoon, een computerexpert, met deze stik verouderde i5 processor gedaan. Ondanks dit deed ik er van alles mee, zoals RAW-foto's verwerken, presentaties samenstellen, Word-documenten met illustraties van honderden pagina's maken, muziekbestanden bewerken, en zelfs videofilms maken in HD 1080 kwaliteit. Oké, dat laatste duurde soms wat langer als bij de huidige meer moderne processor en grafische kaart, maar af en toe een kopje koffie gaan drinken tijdens zo'n wat langdurige renderklus werd echt niet als straf ervaren.
Het gaat echter niet om prestaties, die kunnen inderdaad prima zijn. Echter een computer, zeker als deze op Internet gebruikt wordt dient het OS supported te zijn en voorzien te worden van de laatste beveligingsupdates. Juist dat is bij oudere Windows versie's en veroudere processors, ook al is deze processor misschien nog snel genoeg, een probleem.

Prestaties zijn een ding, veiligheid is over het algemeen veel belangrijker. Zeker als je het systeem bijvoorbeeld ook voor Internet bankieren gebruikt of andere zaken met gevoelige informatie. En juist veiligheid is vaak het in het geding wanneer je oudere hardware blijft gebruiken ondanks dat deze nog prima presteert.
Laatst gewijzigd door Cro op 30 okt 2022 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Cro »

Eres schreef:
30 okt 2022 18:09
Ik krijg al een tijdje van microsoft de melding, uw stuurprogramma is niet legitiem etc en kan geen update krijgen ( legaal gekochte officiële windows7 incl product codes).
Het is een oude laptop, niet geschikt voor windows11, die alleen offline voor studie dingen wordt gebruikt zolang als er nog leven in zit.
Deze melding komt regelmatig in beeld en is zeker irritant gelijk de klacht van BL2 wat betreft de opdringerige manier van een bedrijf om te pressen tot aanschaf van iets nieuws, mijn alternatief een schone versie van windows erop zetten, ik zal dan eerder Linux gebruiken.
Ik vind het nogal onbehoorlijk gedrag van microsoft en kan het geen support noemen, ik zou de HP support stoppen wanneer hun mededeling me teveel verveelt.
Windows 7 wordt niet meer ondersteund, dat je geen updates meer kan krijgen is dus logisch. Deze zijn enkel nog beschikbaar voor overheden en grootzakelijke klanten die daar jaarlijks fors voor betalen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BreejKC »

BL2 werkt met Windows 10 uit 2020. Deze versie van Windows wordt nog in voldoende mate ondersteund. En via een kleine aanpassing, waar echter wel wat meer expertise voor nodig is, kan eventuele zelfs het laatste Windows 11 nog worden geïnstalleerd.

Eres moet inderdaad met zijn verouderde versie van Windows wel opletten en loopt het gevaar in de kortste keren tegen een destructieve virusbesmetting aan te lopen. Wellicht dat hij nog aan een goedkope versie van Win10 kan komen, dan kan hij daarmee nog een poosje redelijk veilig vooruit.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Cro »

BreejKC schreef:
30 okt 2022 22:01
BL2 werkt met Windows 10 uit 2020. Deze versie van Windows wordt nog in voldoende mate ondersteund. En via een kleine aanpassing, waar echter wel wat meer expertise voor nodig is, kan eventuele zelfs het laatste Windows 11 nog worden geïnstalleerd.

En dat klopt dus niet, Windows 10 versies worden veel korter ondersteund dan voorheen, maar komen ook vaker uit.
Een versie uitgekomen in 2020 is dus al niet meer supported, zie ook mijn eerdere link: https://learn.microsoft.com/en-us/lifec ... me-and-pro

Waar je vroeger een versie had die 5 jaar normale support had en 10 jaar extended support, zijn het nu versies die ieder half jaar uitkomen en maar 18 maand support hebben. Je zal dus in principe om supported te blijven minimaal iedere 18 maand je Windows 10 versie moeten upgraden naar de laatste versie.

Zelfs de eerste release uit 2021 is al bijna niet meer supported, die support vervalt komende December.

BL2 zal er dus goed aan doen zijn laptop te voorzien van een Windows 10 versie uit 2022.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Eres »

BreejKC: Bedankt voor je reactie, maar ik hoef dat probleem niet echt te tackelen, het ging mij er alleen om, dat microsoft nogal aanmatigend is om mijn win7 versie als niet legitiem te bestempelen en mijn laptop op het bureaublad en als regelmatige pop up met deze melding wenst te verstoren.
CRO het is mij bekend, dat win7 niet meer ondersteund wordt en gebruik ervan met alle risico’s is, de pc’s waarmee ik echt werk, zijn up to date en goed beveiligd.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Dirkie »

BreejKC schreef:
30 okt 2022 20:06
@Eres: Stel deze vraag in de Facebook-groep Computerproblemen & Vragen. Daar zitten echte computerexperts die u vast verder kunnen helpen met dit probleem.
Persoonlijk geloof ik niet dat Facebook en Experts goed samengaan maar dat is mijn mening :mrgreen:

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dirkie schreef:
31 okt 2022 12:33
BreejKC schreef:
30 okt 2022 20:06
@Eres: Stel deze vraag in de Facebook-groep Computerproblemen & Vragen. Daar zitten echte computerexperts die u vast verder kunnen helpen met dit probleem.
Persoonlijk geloof ik niet dat Facebook en Experts goed samengaan maar dat is mijn mening :mrgreen:
Ligt er aan wat het onderwerp is. Sommige onderwerpen bekijk ik liever op Facebook. In dit geval zou ik zeggen vraag het op tweakers, daar zit de meeste kennis op ict gebied.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BL2 »

Nou, beste lezers, het zo ver........
Mijn altijd super goed werkende HP Laptop is "behekst".....
Ik ga natuurlijk niet schrijven dat dit op afstand is gebeurd, maar het is wel heel toevallig dat er nu elke keer bij het opstarten de melding komt dat de accu nu toch echt wel aan het einde levensduur is en ik mij onmiddellijk moet wenden tot HP. Opstarten kan nu nog alleen door op Enter te drukkken, waarna de zwarte pagina met kleine witte tekst en link naar HP verdwijnt.
De accu doet het nog prima, misschien iets sneller leeg, maar voor een Laptop aan de 230 V natuurlijk geen enkel probleem.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zal wel een diagnoseprogrammaatje draaien dat aan de hand van een aantal parameters het einde van de accu ziet aankomen. Uit welk jaar is de laptop? U draait Windows 10 uit 2020, maar de laptop zelf kan een paar jaar ouder zijn. Een beetje accu moet het toch langer volhouden dan twee jaar.

Voor de zekerheid zou ik hem toch niet meer op schoot gebruiken en niet onbeheerd aan de lader laten liggen, i.v.m. het risico op brand of brandwonden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan baal je de accu er toch uit, als hij aan het net hangt?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door 16again »

Bij recentere laptops is de accu niet meer zelf te vervangen. Dus ook niet los te halen

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
10 nov 2022 00:09
Bij recentere laptops is de accu niet meer zelf te vervangen. Dus ook niet los te halen
Over het algemeen zijn bij HP laptops, in ieder geval de modellen die wij gebruiken zijn batterijen nog altijd user serviceable. Ook bij zeer recente modellen. Zelfs bij de meest platte modellen. Nu zal er vast een uitzondering zijn waarbij dit niet zo is, maar over het algemeen zijn HP laptops juist erg goed serviceable.

Even shoppen voor de juiste batterij, zoek het service manual op of een filmpje op google en vaak ben je met enkele minuten klaar.

Hier een willekeurig voorbeeld op youtube van een redelijk recent model: https://www.youtube.com/watch?v=KuNIup9Yoy0

Plaats reactie