HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BL2 »

HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ben je lekker op je zeer goed werkende laptop bezig, krijg je de ontluisterende mededeling vol over je scherm dat alle support en onderdelen leverantie gaat stoppen. Maar daar blijft het niet bij, gelijk een paar zgn mooie aanbiedingen van HP om een nieuw product bij hun aan te schaffen.
DE GRAPPENMAKERS !
Waarom moet ik nu een nieuwe laptop kopen, deze doet het nog super goed en zeer snel ?
Of loop ik nu het risico dat mijn HP laptop binnenkort een zetje (via het internet) richting afvalverwerking krijgt.

Is het verstandig de HP support- en help functie of andere HP zaken gauw te verwijderen ?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Niets is oneindig. Zeker de wat oudere apparaten is duur in onderhoud voor leveranciers/fabrikanten. U kunt uw laptop gewoon blijven gebruiken en bij deze weet u dat, mocht deze defect gaan, deze niet meer gerepareerd zal gaan worden. Wanneer die laptop defect gaat? Dat is maar net de vraag. Bij normaal gebruik zal deze lang meegaan. Via internet zal HP echt geen laptops gaan slopen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
28 okt 2022 19:27

Waarom moet ik nu een nieuwe laptop kopen, deze doet het nog super goed en zeer snel ?
Je hoeft uiteraard geen nieuwe laptop te kopen, maar het is wel verstandig om bij te houden hoe oud de laptop is, en daarnaast of je nog altijd voorzien wordt van updates voor de diverse firmwares in de laptop. Of bijvoorbeeld Intel of AMD de in de laptop aanwezige processor nog voorziet van nieuwe microcode. Of de processor en andere hardware nog altijd volledig gesupporterd wordt door het besturingssysteem op de laptop en of dit besturingssysteem nog altijd minimaal maandelijks voorzien wordt van security updates.

Is dit allemaal het geval, dan zou ik de laptop fijn blijven gebruiken, er is dan alleen kans dat gaat de laptop defect dat HP geen onderdelen meer kan leveren vanwege de leeftijd, vaak wordt dit vanaf een jaar of 5 na release lastiger, al duurt dit soms ook langer. Is bovenstaande niet allemaal meer het geval, dan zou je, ondanks dat de laptop nog snel genoeg is, naar iets anders kunnen uitkijken, omdat de beveiliging niet meer up-to-date is. En dat is heden ten dage vaak belangrijker dan het feit of de laptop nog snel genoeg is, zeker wanneer je het apparaat gebruikt in verbinding met internet.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Is gewoon bangmakerij van HP in de hoop dat u een nieuwe koopt.
Volgens mij zitten er in een HP laptop geen unieke onderdelen die andere merken ook niet hebben.
HP kan (lees wil) ze niet meer repareren maar een gewone computerreparateur wil dat vast nog wel
(Of dat na 5 jaar nog interessant is en je dan niet beter een nieuwe kunt kopen is een andere vraag.)

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door rwolters »

Mooi toch dat ze het aankondigen. Dan kan je zelf kiezen om voor absolute zekerheid te gaan en alvast voor een alternatief te zorgen, of gewoon lekker door te werken totdat de laptop er de brui aan geeft.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Tja, op zeker ogenblik stoppen ze met de ondersteuning voor oudere apparaten. Gewoon lekker ermee blijven werken tot het stuk gaat, en dan vervangen voor wat nieuws.

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BL2 »

Het irriteert mij vooral dat HP doet voorkomen dat mijn laptop eigenlijk in een soort terminale situatie is terecht gekomen, en dat men opdringerig probeert een nieuw apparaat te verkopen "tegen een gunstig aanbod".
Schijnbaar snappen ze niet dat dit soort opdringerig berichten, vol over het scherm, erg averechts kunnen werken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Bij vorige reacties sluit ik mij aan, als uw laptop nog goed werkt deze gewoon te blijven gebruiken. U geeft niet aan welk besturingssysteem in deze laptop aanwezig is. Een groter gevaar is dat het besturingssysteem in de laptop, wegens veroudering, niet meer ondersteund wordt en u ongemerkt gevaar loopt op virus- of andere digitale infecties. Maar ook mechanisch veranderd er veel in computerland in enkele jaren en kan uw, overigens goed werkende laptop, misschien wel een update gebruiken waardoor deze nog beter gaat werken. Ik adviseer u eens de Facebookgroep Computerproblemen & vragen te raadplegen. Daar bevinden zich deskundigen die u wat betreft het eventueel upgraden van uw laptop van goede voorlichting kunnen voorzien.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

BL2 schreef:
28 okt 2022 19:27
Of loop ik nu het risico dat mijn HP laptop binnenkort een zetje (via het internet) richting afvalverwerking krijgt.
Tja, zo'n melding kun je natuurlijk niet serieus genoeg nemen. Stel je voor dat ze via het internet het zetje al dan niet onbedoeld wat groter geven en het een flinke zet wordt? Niet uit te sluiten valt dat je HP niet alleen richting afvalverwerking kan, maar dat de gevolgen nog ernstiger zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontploffen of uitbranden van je HP en alle nevenschade die dat weer veroorzaakt.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door juliomariner »

u hebt de sarcasne knop weer vergeten uit te zetten J. Deltoer

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als er Windows 10 op staat kan deze nog wel een tijdje mee. Qua uitbreidingen zal het hooguit wat ram geheugen kunnen worden of een grotere, of snellere opslag geval, lees SSD of HDD.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Methusalah »

Er valt weinig zinnigs te zeggen als we niet eens weten hoe oud deze laptop is. Misschien heeft BL2 gewoon geluk dat zijn oudje het nog doet. Daarnaast is het gewoon netjes dat HP dit aankondigt. Krijg je service is het weer niet goed.

Tot nu toe vindt ik dit gezeur om niets. Aangezien hij het nog doet is er dus helemaal niets aan de hand.

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BL2 »

Methusalah schreef:
29 okt 2022 18:26
Er valt weinig zinnigs te zeggen als we niet eens weten hoe oud deze laptop is.
Windows 10 van 2020
RAM 8 GB
Core i5
C 118 GB (helft in gebruik)
D 970 GB ( 1/4 in gebruik)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Heel mooie specificaties. Hiermee kunt u zeker nog jaren vooruit. Misschien op de iets langere duur uw C:/ Harde schijf een keer (laten) vervangen door een SSD. Kost anno 2022 slechts enkele tientallen Euro's. Ervaring leert dat zo'n upgrade nog wat extra prestatieverbetering oplevert. Maar misschien zit u daar helemaal niet op te wachten.

Belangrijkste is dat het Windows 10 besturingssysteem dat u gebruikt nog jaren lang ondersteund zal worden door Microsoft. Daar hebben de makers van de pc (HP) helemaal niets mee van doen. Bedenk verder dat natuurlijk niet alleen HP verstand heeft van laptops. Gaat er dus überhaupt een keer iets aan kapot dan kunt u met een gerust hard terecht bij de vele andere andere computerwinkels die er bestaan.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daar lijkt me niets mis mee. Gewoon blijven gebruiken zolang Win10 nog updates krijgt. Als de laptop compatibel is met Win 11, kunt u daarnaar upgraden; dan kunt u weer een hele tijd vooruit.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Cro »

BreejKC schreef:
30 okt 2022 13:30
Heel mooie specificaties. Hiermee kunt u zeker nog jaren vooruit. Misschien op de iets langere duur uw C:/ Harde schijf een keer (laten) vervangen door een SSD. Kost anno 2022 slechts enkele tientallen Euro's. Ervaring leert dat zo'n upgrade nog wat extra prestatieverbetering oplevert. Maar misschien zit u daar helemaal niet op te wachten.

Belangrijkste is dat het Windows 10 besturingssysteem dat u gebruikt nog jaren lang ondersteund zal worden door Microsoft. Daar hebben de makers van de pc (HP) helemaal niets mee van doen. Bedenk verder dat natuurlijk niet alleen HP verstand heeft van laptops. Gaat er dus überhaupt een keer iets aan kapot dan kunt u met een gerust hard terecht bij de vele andere andere computerwinkels die er bestaan.
Op basis van deze specificaties kan je maar weinig concluderen, immers i5 zegt niets, dat kan een supported i5 zijn van enkele jaren oud, maar ook een i5 uit 2012-2016 die Microsoft inmiddels niet meer ondersteund bij nieuwere Windows versies, tegenwoordig moet je bijvoorbeeld minimaal een i5 uit de 5000 serie hebben om nog supported te zijn https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... processors. De destijds zeer populaire 2000, 3000 en 4000 series core cpu's zijn dus niet meer supported. Net als dat beide Windows 10 versies, 2004 en 20H2, uitgebracht in 2020 niet meer supported zijn: https://learn.microsoft.com/en-us/lifec ... me-and-pro

Al met al zie ik nog wel wat potentiële rode vlaggen bij deze specificaties die TS hier noemt, waarbij zeker de "windows 10 versie uit 2020" aandacht verdient. Dat zou immers inmiddels een release uit 2021 of liever nog 2022 moeten zijn om support te behouden. Microsoft support immers Windows 10 wel tot 2025, maar gezien het rollende release betreft, vervalt de support op oudere versies veel eerder.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik draai ook gewoon Windows 11 op een cpu uit de 4000 serie, dus krijg ik ook gewoon alle updates binnen. Is ook gewoon een laptop. Elke keer als ik die aanzet krijg ik nieuwe updates. GpU krijgt ook gewoon updates.
Dus alle beveiligingsupdates krijg ik gewoon binnen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Methusalah »

BL2 schreef:
30 okt 2022 12:57
Methusalah schreef:
29 okt 2022 18:26
Er valt weinig zinnigs te zeggen als we niet eens weten hoe oud deze laptop is.
Windows 10 van 2020
RAM 8 GB
Core i5
C 118 GB (helft in gebruik)
D 970 GB ( 1/4 in gebruik)



In 2020 gekocht, of gemaakt? Het is nogal een verschil. Een serienummer geeft veel meer informatie.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door Eres »

Ik krijg al een tijdje van microsoft de melding, uw stuurprogramma is niet legitiem etc en kan geen update krijgen ( legaal gekochte officiële windows7 incl product codes).
Het is een oude laptop, niet geschikt voor windows11, die alleen offline voor studie dingen wordt gebruikt zolang als er nog leven in zit.
Deze melding komt regelmatig in beeld en is zeker irritant gelijk de klacht van BL2 wat betreft de opdringerige manier van een bedrijf om te pressen tot aanschaf van iets nieuws, mijn alternatief een schone versie van windows erop zetten, ik zal dan eerder Linux gebruiken.
Ik vind het nogal onbehoorlijk gedrag van microsoft en kan het geen support noemen, ik zou de HP support stoppen wanneer hun mededeling me teveel verveelt.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: HP kondigt aan: Uw laptop kan niet meer gemaakt worden

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Cro: Onnodige bangmakerij. Natuurlijk zijn er verschillen in prestaties tussen nieuwere en oudere i5 processors van Intel. Echter, dat is slechts 1, weliswaar belangrijk onderdeel, in zo'n laptop. Maar in basis is deze processor gewoon een goed ding.

Als niet al te hoge eisen aan het masjien worden gesteld voldoet deze processor in het algemeen prima. Maar niet iedereen zit op de beste prestaties, vaak te koop voor heel veel geld, te wachten.

Lang heb ik met een, volgens mijn zoon, een computerexpert, met deze stik verouderde i5 processor gedaan. Ondanks dit deed ik er van alles mee, zoals RAW-foto's verwerken, presentaties samenstellen, Word-documenten met illustraties van honderden pagina's maken, muziekbestanden bewerken, en zelfs videofilms maken in HD 1080 kwaliteit. Oké, dat laatste duurde soms wat langer als bij de huidige meer moderne processor en grafische kaart, maar af en toe een kopje koffie gaan drinken tijdens zo'n wat langdurige renderklus werd echt niet als straf ervaren.

Plaats reactie