HP laptop kan je weggooien

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
rene63
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:12

HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door rene63 »

In 2019 een HP Omen 17 inch laptop gekocht. Bewust een veel zwwardere computer aangeschaft dan toen noodzakelijk, zodat ik niet binnen een paar jaar alles moest upgraden omdat Microsoft of andere software weer eens een update uitbracht die giga veel meer van de laptop zou vragen.

Sinds een goed half jaar vertonen de ventilatoren problemen (rare geluiden). Ok, die moeten dus vervangen worden. De koeling is nog ok, hoewel wel tegen de maximale grens van 100 graden aan. En toen begon het probleem....

Ondanks opgave van serienummer, productnummer van de ventilatoren, etc, kreeg ik telkens de verkeerde ventilatoren toegezonden. Dit door meerdere leveranciers. Uiteindelijk maar contact met HP opgenomen, wat al een uitdaging op zich is om al die systemen door te worstelen.

Lang verhaal in het kort. Betreffende ventilatoren worden sinds een goed half jaar niet meer geleverd, omdat er geen voorraad meer is én ze ook niet meer gemaakt worden. Dit betekent dus dat je een laptop van 4 tot 5 jaar oud, die verder nog prima functioneert, gewoon kan weggooien. En dan maken wij ons druk om het standardiseren van een USB kabeltje...

Dan kan je op https://www.hp.com/nl-nl/sustainable-im ... ction.html een heel mooi marketing verhaal plaatsen, maar feitelijk belast je het milieu enorm wanneer je een laptop kan weg doen omdat je geen onderdelen voor reparatie meer levert. Om nog maar niet te spreken over de enorme kapitaal vernietiging. Bij auto's is het bijvoorbeeld wettelijk verplicht om gedurende een minimale periode reserve onderdelen te blijven fabriceren.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ventilatoren kunnen prima worden vervangen door een ander model of type.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Soms is nieuw niet de oplossing. dit is een bekend HP probleem en mat wat knutselen is alles te repareren....

https://www.youtube.com/watch?v=FNyAM3x4jwU

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door 16again »

soms hebben de ventilatoren in het midden een sticker of rubber dopje, dat verwijderen en daaronder smeren met wat dikke olie doet dan wonderen.

juliomariner
Berichten: 4847
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door juliomariner »

Daarbij is een 5 jaar oud gewoon bejaard.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door rwolters »

juliomariner schreef:
12 apr 2024 11:21
Daarbij is een 5 jaar oud gewoon bejaard.
Dat was vroeger zo voor PC's. Tegenwoordig echt niet meer.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door rwolters »

rene63 schreef:
12 apr 2024 10:16
In 2019 een HP Omen 17 inch laptop gekocht.
Welk type is het exact? Er zijn best wel veel OEM varianten te vinden.

Methusalah
Berichten: 1178
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door Methusalah »

Vaak zijn de ventilatoren niet op maar moeten ze gewoon (en met enige regelmaat) schoon gemaakt worden met wat perslucht. Dat lost ook meteen je koelingsprobleem op want daar zijn ze immers voor.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door jonis »

Methusalah schreef:
12 apr 2024 11:46
Vaak zijn de ventilatoren niet op maar moeten ze gewoon (en met enige regelmaat) schoon gemaakt worden met wat perslucht. Dat lost ook meteen je koelingsprobleem op want daar zijn ze immers voor.
Ik zet gewoon de stofzuigerslang erop.
Voor het stofvrij maken voldoende, misschien wel beter dan erin blazen zonder demonteren.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door alfatrion »

juliomariner schreef:
12 apr 2024 11:21
Daarbij is een 5 jaar oud gewoon bejaard.
Ik doe 10 jaar met een computer.
Methusalah schreef:
12 apr 2024 11:46
Vaak zijn de ventilatoren niet op maar moeten ze gewoon (en met enige regelmaat) schoon gemaakt worden met wat perslucht. Dat lost ook meteen je koelingsprobleem op want daar zijn ze immers voor.
Hou ze wel vast, anders wek je elektriciteit op.

ZeerPrivé
Berichten: 5478
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
12 apr 2024 21:44
juliomariner schreef:
12 apr 2024 11:21
Daarbij is een 5 jaar oud gewoon bejaard.
Ik doe 10 jaar met een computer.
Dat maakt een 5 jaar oude laptop niet minder bejaard.

Onkruid71
Berichten: 2708
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Bejaard in computer termen tegenwoordig vind ik dat ze nieuwe technologieën missen.
De afgelopen jaren is er niet veel benieuwd.
Mijn laptop is 11 jaar, en is nog steeds sneller als moderne laptops. Mijn videokaart mist alleen rtx, meer niet.
Maar dat was toen ook een high end laptop.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
12 apr 2024 21:56
Dat maakt een 5 jaar oude laptop niet minder bejaard.
Wat is het criterium voor bejaard zijn? Als laptop geschikt is voor Windows11 kan die nog wel een tijdje mee.

Methusalah
Berichten: 1178
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door Methusalah »

Onkruid71 schreef:
12 apr 2024 22:02
Bejaard in computer termen tegenwoordig vind ik dat ze nieuwe technologieën missen.
De afgelopen jaren is er niet veel benieuwd.
Mijn laptop is 11 jaar, en is nog steeds sneller als moderne laptops. Mijn videokaart mist alleen rtx, meer niet.
Maar dat was toen ook een high end laptop.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat jouw 11 jaar oude laptop sneller draait dan recente laptops tenzij je hem toen gekocht hebt met technologie van de toekomst.

Onkruid71
Berichten: 2708
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Methusalah schreef:
13 apr 2024 08:52
Onkruid71 schreef:
12 apr 2024 22:02
Bejaard in computer termen tegenwoordig vind ik dat ze nieuwe technologieën missen.
De afgelopen jaren is er niet veel benieuwd.
Mijn laptop is 11 jaar, en is nog steeds sneller als moderne laptops. Mijn videokaart mist alleen rtx, meer niet.
Maar dat was toen ook een high end laptop.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat jouw 11 jaar oude laptop sneller draait dan recente laptops tenzij je hem toen gekocht hebt met technologie van de toekomst.
Ik heb het ook niet over vergelijkbare laptops natuurlijk. Ik heb toen high end gekocht. Maar is nu wel vergelijkbaar met een laptop van 6 a 700 euro volgens mij qua snelheid. Niet met gamen.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
12 apr 2024 22:02
Bejaard in computer termen tegenwoordig vind ik dat ze nieuwe technologieën missen.
De afgelopen jaren is er niet veel benieuwd.
Mijn laptop is 11 jaar, en is nog steeds sneller als moderne laptops. Mijn videokaart mist alleen rtx, meer niet.
Maar dat was toen ook een high end laptop.
Qua veiligheid zijn die oude computers niet meer up-to-date.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Een laptop of pc is pas bejaard als het besturingssysteem niet meer ondersteund wordt zoals dat met Windows XP het geval was.
Na het mislukte Windows Vista werd in 2009 Windows 7 geïntroduceerd en voor die Windows 7 besturingssystemen werd een gratis update naar Windows 10 beschikbaar gesteld en menige laptop of pc gebruikt Windows 10 nog steeds.
Om een laptop of pc qua hardware sneller te maken is geen zwaardere processor nodig maar is een uitbreiding van het geheugen en de harde schijf voor een SSD schijf vervangen voldoende.
Voor de HP laptop in kwestie zijn de ventilatoren niet meer leverbaar maar er zullen aan de hand van de maten van de ventilatoren nog wel universele ventilatoren leverbaar zijn al dan niet met bijgeleverd processor koelblok.
Waar Ts ook aan voorbij gaat is de laptop bij een lokale reparatiewinkel ter reparatie aan te bieden want die hebben de kennis en als het een bekend probleem is er een passende oplossing voor.

Aygulf
Berichten: 380
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door Aygulf »

U hoeft niets weg te gooien. Als u de maat en de spanning weet is het even zoeken bij (online) bedrijven maar dan kunt u er gewoon nieuwe inzetten. Hoeft niet van persé HP te zijn, de meeste zijn allemaal hetzelfde. (Als u de oude eruit haalt weet u ook hoe de nieuwe er ingezet moeten worden). Succes!

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: HP laptop kan je weggooien

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
13 apr 2024 10:15
Qua veiligheid zijn die oude computers niet meer up-to-date.
Vandaar mijn suggestie om te kijken of PC geschikt is voor windows11.
wat oa UEFI (secure boot) en TPM chip vereist

Plaats reactie